אחד הטרנדים "החמים" בזירת המסחר המקוון הוא רשת שותפים (Affiliate Network). מדובר בזירת פרסום מקוונת שמחברת בין מפרסמים (Affiliates) ובעלי עסקים, ומאפשרת לבעלי אתרים ורשימות דיוור איכותיות לתרגם את תנועת הגולשים באתר להכנסות, על ידי פרסום קמפיינים שיווקיים של רשת השותפים באתר שלהם.
איך עובד הקסם?
הגולשים באתרי האינטרנט, הרשתות החברתיות ומנועי החיפוש נחשפים לפרסום בכל אחת מהמדיות. רשת השותפים מאתרת אתרים ופלטפורמות איכותיות, המייצרים תנועת גולשים (Traffic) ומפרסמת בהם מוצרים של בעלי עסקים, החברים ברשת. גם בעלי האתרים המפרסמים קמפיינים שיווקיים של רשת השותפים, יכולים להפוך לחברים ברשת ולקדם בה, בעצמם, מוצרים נוספים. הגולשים באתר מבצעים פעולה כל שהיא, ורשת השותפים מתגמלת על כך את בעל האתר המפרסם, על פי מודל תשלום מוגדר מראש.
מי מרוויח מזה?
ברשת שותפים כולם נהנים מצב של Win Win. הלקוח רוכש מוצר שהוא צריך. הסוחר (בעל העסק שמפרסם באמצעות רשת השותפים בה הוא חבר) נהנה מחשיפה לקהלי יעד רבים ומהגדלת היקף המכירות, בעל האתר מרוויח מכל פעולה שמתבצעת דרך האתר שלו, ונהנה ממקור הכנסה שוטף שמספקת לו רשת השותפים, והחברה המפעילה את רשת השותפים מרוויחה אחוז מסוים מכל הכנסה של בעלי העסקים החברים ברשת. מעבר לרווח הכספי, השותפים ברשת נהנים משימוש בטכנולוגיות מעקב וכלי דיווח, גישה למאגר גדול של מפרסמים ועיבוד תשלומים, והמפרסמים נהנים מפישוט תהליך הרישום לרשת תוכניות שותפים אחת, או יותר, וכלי דיווח וגביית תשלומים.
אילו סוגי רשתות יש?
ההבדל בין רשתות השותפים נובע בעיקר משיעור העמלה, שיטת התגמול, אמצעי הפרסום, התכנים, ומועדי ואופן התשלום. מרביתן פועלות על בסיס מודל חלוקת הכנסות, ובחלקן מודל ההכנסות מבוסס על תשלום פר פעולה. כל אחד יכול להצטרף לרשת שותפים. המפרסמים מצטרפים בחינם, ובעלי עסקים נדרשים לשלם דמי רישום חד פעמים או קבועים כדי להצטרף. שיטות התגמול השונות כוללות תשלום לפי לידים, לפי ביצועים מבוססי קידום מכירות (Affiliate Marketing), לפי קליק (CPC), לפי אלף קליקים (CPM), לפי פעולה CPA, או שילוב של כמה מהן.
קצת דוגמאות
בארץ, תכניות שותפים, כמו: WeSell ו- ClickOn, Live City, מציעות תשלום משולב לפי פעולה, ליד או מכירה, כאשר בחו"ל נוהגים להפריד בין שיטות התגמול. Google Adsense, מתגמלת לפי סוג המודעות, ClickBank ו- CJמשלמות אחוזי עמלה מכל מכירה, וברשת Copeac מתגמלים לפי CPA או PPL ומשלמים סכום קבוע עבור לידים, כמו רישום לניוזלטר או מילוי טופס.
שרון ישראל
מנכל חברת Xtra Mile
חברת Xtra Mile מספקת שרותי שיווק, פיתוח עסקי ומכירות במודל של מיקור חוץ (OS)
http://www.xtra-mile.co.il