דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פתרונות חסכוניים להשקיית צמחים - מערכות Blumat 

מאת    [ 29/06/2011 ]

מילים במאמר: 1418   [ נצפה 3418 פעמים ]

 

מערכות BLUMAT לפתרונות השקייה

 

חברת BLUMAT האוסטרית מייצרת מגוון שלם של פתרונות השקייה אוטומטיים שאחד מהיתרונות הבולטים ביותר הינו שהמוצרים אינם זקוקים לחיבור חשמלי כלשהו או למשאבת מים, כל המוצרים מנצלים את חוקי הטבע והגרביטציה על מנת להעביר מים ו/או דשנים אל העציץ.

TROPF - BLUMAT 

פירוש המילה TROPF בגרמנית הינו "טפטוף" וכשמה כן היא, זו מערכת של 12 חיישנים עשויי חרסינה המווסתים את זרימת המים ממיכל ההשקייה אל הצמח בעזרת כוח הכבידה וללא משאבות מים חשמליות.

הרעיון שעומד מאחורי המערכת הוא שבניגוד למערכות אוטומטיות ומחשבי השקייה למיניהם, המוצר הזה לוקח בחשבון את טמפרטורת הסביבה, אחוזי ההתאיידות של המים מן מצע הגידול, חוזק השמש וכמות הלחות שבעציץ או בחצר. הכוונה היא שהמערכת מעבירה את השליטה על ההשקייה לצמח עצמו, הוא זה שמחליט מתי עליו לצרוך מים, מתי עליו לאכול, כך שבדרך זו כל האלמנטים הסביבתיים שמשפיעים על אופן ההשקייה וכמותה, באים לידי פתרון נוח ויעיל.

חיישני החרסינה אשר נמצאים בתוך מצע הגידול מטפטפים לאט ובמידתיות את כמות המים הנדרשת על ידי הצמח.

ניתן להשתמש במערכת זו למצעי גידול אורגנים וכן למצע גידול קוקוס-פרלייט, ככלל מומלץ להשתמש במערכות אלו לצמחים היושבים בעציצים, במרפסות, באדניות ובחממות. אין צורך לציין כמובן, כי אין חשיבות לסוג הצמח אותו אנו מגדלים, המערכת מתאימה לכולם.

כל קונוס קרמי הינו גם חיישן וגם טפטפת כך שכל צמח מקבל חיישן קרמי אחד האחראי על פעולת השקייה. ניתן בקלות רבה לחבר חיישנים נוספים למערכת הקיימת וכן להוסיף טפטפות משנה אשר יגדילו את כמות ההשקיה בכל צמח. חשוב לזכור כי גם במקרה של הוספת חיישנים או טפטפות, החיישן המרכזי הוא זה שאחראי על הזרמת המים במערכת אל טפטפות המשנה כך שלא משנה כמות הטפטפות (עד 5000), הרי שהשליטה עדיין בידי הצמח.

בעת מעבר המערכת מעציץ לעציץ חשוב לנקותה היטב במים מבחוץ ומבפנים. במידה ויש צורך באיחסון החיישנים, עשו זאת בטמפרטורה העולה על °5 צלסיוס. השתמשו בנייר זכוכית דק ע"מ לגרד חתיכות אדמה ומשקעים שהצטברו על חיישני הקרמיקה.

מבחינת דשנים, מומלץ להשתמש בדשנים שאינם אורגניים, המתאימים למצע הגידול בו אתם משתמשים וכן בכאלו שיכולים לשהות במיכל מים סגור מבלי להתחיל להתפרק ולפעול, שקלו הוספת משאבת אוויר שבקצה שלה אבן אוויר על מנת להעשיר את התערובת בחמצן (עוזר בבניית שורשים) וכן שומר על מרכיבי הדשן שלמים, אחידים ולא מפורקים עד למגע עם שורשי הצמח

כיצד זה עובד:

ראשית, כל המערכת הינה אוטומטית לחלוטין. שנית, כח היניקה של השורשים יתחיל את תהליך ההשקייה וזאת כאשר מצע הגידול יבש או מתייבש. הממברנה שמהווה חלק מחיישן החרסינה, פותחת וסוגרת את מעבר המים מטנק ההשקייה אל הצמח. הממברנה מופעלת, כאמור, על ידי אותו לחץ יניקה של השורשים. כאשר מצע הגידול רווי דיו, תיסגר הממברנה ותעצור את זרם המים אל הצמח עד אשר הצמח יחליט שהוא זקוק להשקייה נוספת.. היות וכל חיישן קרמי מחובר באופן עצמאי אל מקור המים, כל צמח מקבל ולוקח את כמות המים הנחוצה לו ורק לו, מבלי לבזבז מים ודשן ומבלי להתחשב במצבם של שאר הצמחים המחוברים אל אותו טנק מים.

לנוחיותכם הסבר קצר כיצד לחבר את המערכת:

1. פתחו את מכסה החיישן הקרמי ומלאו את החלל של החיישן המים (מי ברז, מזגנים או אוסמוזה)

2. סגרו היטב את המכסה תוך שמירה כי הסגירה אטמה את החיישן לכניסת אוויר

3. הניחו את החיישנים בקערה מלאת מים כך שכל החיישנים מכוסים באופן מלא במים. השאירו אותם לפרק זמן של לפחות שעה ולא יותר מ-24 שעות.

4. במקביל, השקו ידנית והיטב את מצע הגידול שלכם

5. קדחו חור בתחתית מיכל ההקשיה שלכם, בגודל של 12 מ"מ, שיספיק להכנסת מחבר צינור המים. לאחר מכן, חברו את צינור ההשקייה בגודל של 8 מ"מ למחבר בתחתית המיכל, ופרסו את הצינור לאורך עציצי ואדניות ההשקייה.

6. החדירו את החיישן אל מצע הגידול. שימרו מרחק של 25 ס"מ בין חיישן לחיישן במידה ואתם מעוניינים להשקות אדניות או עציצים בעלי קוטר העולה על 25 ס"מ. חברו את החיישן הקרמי אל צינור ההשקייה העבה. המשיכו לעשות כן עם שאר החיישנים הקרמיים, כך שיחוברו לצינור הראשי בעזרת מחברי ה-T. בחיישן האחרון, השתמשו במחבר בצורת "ר" בכדי לסגור את מעגל המים.

7. סובבו את הבורג שבקצה החיישן כך שלא יהיה טפטוף מקצה הצינור (כאשר האדמה לחה). הדבר מאפס את החיישן הקרמי ומווסתו להמשך תהליך ההשקייה. שוב כל הנושא הינו אוטומטי לחלוטין, ללא מגע יד אדם או מכונות

יתרונות:

-         ללא צורך במשאבות מים

-         אחריות ההזנה והדישון של הצמח נמצאות בידיו ולא בידינו. הצמח יודע הכי טוב למה הוא זקוק ומתי.

-         ללא צורך בחיבור לחשמל או למקור כח כלשהו

-         ללא צורך במחשבי  ווסתי השקייה

-         חסכון עצום במים - סטטיסטיקות מראות כי בין 100 ל-1000 ליטר "מבוזבזים" בחודשי הקיץ על השקייה לא נכונה של                 צמחים בגידול ביתי. מערכת זו חוסכת כמויות אלו הודות לעובדה כי הצמח "שותה" רק כשהוא צריך ולא כאשר נדמה לנו שיש             להשקותו.

-         ללא סכנה של השקיית יתר או חוסר השקייה. הצמח צורך בדיוק את הכמות הנחוצה לו להתפתחות נכונה ואידיאלית.

-         המערכת משחררת את הצמח מן התלות במגדל לצורך השקייה, כך שהמגדל חופשי להתעסק באספקטים אחרים הקשורים                 לגידול הצמח.

-         מאפשר למגדל להיות חופשי מאחריות ההשקייה גם כאשר אינו נמצא בגינתו לתקופות קצרות ובינוניות (כגון יציאה לנופש או             לחופשה)

-         הפסקתה המוחלטת של יציאת המים מתחתית העציץ או האדנית כך שהמערכת שמה סוף ללכלוך ולחוסר הניקיון שבהשקייה             ידנית

-         היות ואין יציאת מים מתחתית העציץ, לדשנים יש יכולת להיספג באופן יעיל ומהיר במצע הגידול ובכך להשפיע על הצמח בצורה           טובה יותר, אין בזבוז של דשנים, רוב כמות הדשנים הנכנסת מגיעה ליעדה במהירות רבה יחסית

-          

UNIT - BLUMAT 

מדובר ביחידה בודדת של החיישן הקרמי, הפועלת באופן עצמאי ומתאימה לשימוש בעציצים, אדניות וצמחים בגידול ביתי.

למערכת כל היתרונות של ה TROPF - BLUMAT אך אופן השימוש והייעוד שונים במקצת בחידה הבודדת. ראשית, אין להשתמש בדשנים בשימוש ביחידה זו, הדבר עלול להביא לסתימת כל המערכת. שנית, היחידה מורכבת רק מהחיישן הקרמי ולא ממערכת הטפטוף, כך שהיא מופעלת אך ורק על ידי כח היניקה של השורשים, וכך הם ניזונים.

כיצד זה עובד:

כח היניקה של השורשים, כאמור, מפעיל את המערכת. בצידו השני של החיישן נמצא טנק המים. מדובר בכל מיכל שתמצאו לנכון להשאיר בו מים לצורך השקיית הצמח - החל מבקבוק שתייה קלה, דרך קנקנים וכלה במיכלי השקייה גדולים. המים חודרים אל מצע הגידול דרך הקונוס הקרמי.

לנוחיותכם הסבר קצר כיצד לחבר את המערכת:

1. פתחו את מכסה החיישן הקרמי ומלאו את החלל של החיישן המים (מי ברז, מזגנים או אוסמוזה)

2. סגרו היטב את המכסה תוך שמירה כי הסגירה אטמה את החיישן לכניסת אוויר

3. הניחו את החיישנים בקערה מלאת מים כך שכל החיישנים מכוסים באופן מלא במים. השאירו אותם לפרק זמן של לפחות שעה ולא       יותר מ-24 שעות.

4. במקביל, השקו ידנית והיטב את מצע הגידול שלכם

5. החדירו את החיישן אל מצע הגידול. שימרו מרחק של 25 ס"מ בין חיישן לחיישן כך שבמידה ואתם מעוניינים להשקות אדניות או           עציצים בעלי קוטר העולה על 25 ס"מ, יש להשתמש ביותר מחיישן אחד לעציץ/אדנית. ודאו כי לאדמה יש מגע טוב וישיר עם הקונוס     הקרמי.

6. הכניסו את קצה הצינור את מיכל המים בו בחרתם להשתמש, השתדלו שקצה הצינור יגיע לתחתית המיכל ;***מומלץ*** - שמרו     על כך שהמכסה הירוק יהיה גבוה מגובה המים שבמיכל אחרת ייווצר לחץ על החיישן וכמות המים שתעבור     במערכת עלולה להיות     גדולה מידי עבור הצמח.

לסיום, חשוב מאוד לשמור על לחץ מים תקין במערכת, לחץ מים גבוה מידי עלול להוביל להשקיית יתר בעוד לחץ מים נמוך מוביל לכניסת אוויר לצינור, לסתימת המערכת ולמות הצמח. לכן מקמו את מיכל ההשקייה במקום המתאים לכם לפי כמות המים בה תרצו להשתמש:

מיקום המיכל מעל גובה הפקק הירוק = לחץ גבוה = כמויות מים גדולות

מיקום המיכל מתחת לגובה הפקק הירוק = לחץ נמוך = כמויות מים קטנות

מיקום המיכל בגובה הפקק הירוק = לחץ רגיל = כמויות מים רגילות

 

טיפים לשימוש בכלל המערכות:


    • השאירו את טנק המים עומד כשהוא גבוה במקצת מן העציצים. הדבר יעזור להשקייה יעילה יותר
    • שמרו על טמפרטורת המים בטמפרטורת החדש בו נמצאים גידולכם, השתדלו שהמים לא יהיו חמים או קרים מידי יחסית לסביבה, דבר שעלול לפגוע בשורשי הצמח
    • השתדלו להשתמש במיכלי מים אטומים לאור על מנת למנוע היווצרות פטריות וירקת במיכל המים, דבר אשר מסכן את חיי הצמח.
    • ביחידה הבודדת, ניתן להאריך את צינור ההשקייה עד לכדי 1.5 מטר וזאת על ידי חיבור הארכה (מסופק בנפרד)
    • הימנעו מכניסת אוויר אל צינורות ההשקייה, הדבר עלול להזיק לצמח וכן לקצר את חיי המערכת ואף להורסה.
    • השתמשו בנייר זכוכית דק ע"מ לגרד חתיכות אדמה ומשקעים שהצטברו על חיישני הקרמיקה.
    • מומלץ לנקות את צינורות ההשקייה בחומרים ממיסי אבנית וכאלו המתאימים לניקיון צינורות השקייה, כדוגמת ATA CLEAN של חברת ATAMI.

אבינועם טלמן


אנו מתמחים בתחום הגינון האורגני וההידרופוני. לפרטים נוספים הינכם מוזמנים לבקר באתרנו


www.organigrow.co.il 


www.hydrogrow.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב