דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רצח עם כסוגיה כלכלית 

מאת    [ 27/06/2011 ]

מילים במאמר: 590   [ נצפה 1947 פעמים ]

 

בעקבות "עופרת יצוקה" והמשט הטורקי נדמה היה לרבים שהמשבר הפוליטי המחריף מבשר שיתוק בלתי-נמנע של מערכת היחסים הבילטראליים בין ישראל לטורקיה.

אך המציאות העסקית מוכיחה שטורקיה הפכה זה מכבר ליעד מספר 3 של היצוא מישראל , זינוק מהמקום התשיעי בטבלת יעדי היצוא והוכחה שהסחר ההדדי בין המדינות נמצא בגידול מתמיד ומתמשך למרות המשברים התכופים בין שתי המדינות .

לפי נתוני מכון היצוא הישראלי כ- 650 מפעלים וחברות ישראליות נמצאות במעגל העסקי עם טורקיה ויצוא הסחורות לטורקיה ברבעון הראשון של 2011 הסתכם בכ- 500 מיליון דולר , זינוק של כ- 73% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.  

בתנאי התחרות החריפים בשוק הבינלאומי עושים היצואנים הישראליים מאמצים בלתי-נלאים לשמר את קשריהם עם הלקוחות ברחבי הגלובוס וכמובן גם עם הלקוחות בטורקיה , הכלכלה מספר 17 כיום בעולם.

על רקע זה מצטיירת בעיני הוראתו האחרונה של יו"ר הכנסת , ראובן ריבלין,  לקיים מדי שנה דיון  בכנסת ישראל לציון רצח העם הארמני בידי הטורקים כתמוהה אם לא מקוממת ובוודאי לא בעיתוי הנכון.

ניתן להניח שהוראה זו של ריבלין מהווה סוג של תגובת-נגד להתבטאויות הקשות של קברניטי הפוליטיקה הטורקית כנגד ישראל ובעיקר לנוכח ההכנות למשט החדש ,אך האם פוליטיקאים, שליחי ציבור אינם מחויבים לראות את התמונה השלמה ביחסים הבילטראליים שלנו עם טורקיה.

זכורה התנגדותם הבלתי-מתפשרת של הטורקים לכל דיון רשמי בישראל בנושא הארמני ולכן ניתן להניח כמעט בוודאות שההוראה החדשה של ראובן ריבלין עוד תחריף ובהרבה את האווירה העכורה בין הפוליטיקאים הטורקיים והישראלים .

כל מי שבקי במערכת היחסים הענפה של התעשייה הישראלית עם הטורקים יודע אל נכון שהחרפה נוספת ביחסינו הפוליטיים עם הטורקים עלולה להכשיל עסקאות עתידיות של חברות ישראליות עם גורמים במשק הטורקי, פרטיים וציבוריים כאחד.

בשנת 2007 הורה אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר למנוע דיון בנושא הארמני מחשש למשבר ביחסים בין המדינות ,הוראה זו לוותה במחאות ודיון ציבורי לוהט אך יצגה לעניות-דעתי הכרה במציאות המחייבת , גם באם מאד לא פופולארית, ביחסים עם טורקיה, המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה במדינת ישראל בשנת 1948.

דווקא לנוכח התהפוכות במזרח התיכון ולנוכח ההצבעה הצפויה בספטמבר באומות המאוחדות, ניתן לצפות ממנהיגי המדינה לגלות שיקול דעת שיש בו גם שיקולים כלכליים טהורים כדוגמת הצורך להגן על האינטרסים הכלכליים של מאות חברות ישראליות המוכרות מוצרים, שירותים וטכנולוגיות  לטורקיה.

 מאת דני צימט, צימט תקשורת שיווקית, סגן יו"ר מועצת העסקים ישראל-טורקיה.

 

 

 

 

דני צימט, מנכ"ל צימט תקשורת שיווקית, עמית בכיר במרכז לתקשורת בינלאומית, אוניברסיטת בר-אילן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב