דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלימוד כחוויה מהנה... לתלמידים ולמורים 

מאת    [ 26/06/2011 ]

מילים במאמר: 388   [ נצפה 3063 פעמים ]

מערכת החינוך מהווה חלק חשוב מאוד, לדעתי, ביצירת בסיס משותף חברתי וגם בסיס לצמיחה כלכלית.

לדעתי, במערכת החינוך דרושות מספר מהפכות ושינוי כולל במטרה להפוך את הלימוד לחוויה מהנה לתלמידים ולמורים, תוך שיתוף הסביבה וההורים במקומות שניתן.

השינוי יכול לצאת מהשקפת עולם לפיה יש דרכים רבות להיפתח לחוויות הלמידה וההבנה, ההשכלה והידיעה. יש לשלב בין הצורך בין הענקת ידע ובין חשיבותה של המחשבה העצמאית והיכולת לבחון דברים מחדש.

על מנת לקדם שינויים במערכת החינוך צריך קודם להגדיר את תפקידיה, דרכי פעולתה ואמצעים להעריך את מידת השגת המטרות ויעילות דרכי פעולה. אחד הבסיסים למערכת (החינוך ואחרות) הוא התייחסות לכלל המעורבים בה (עובדים, תלמידים ואחרים) כבני אדם, לפני כל דבר אחר.

באופן עקרוני, יש לבצע מספר שינויים מבניים הכולל יצירת מספר גדול של מסגרות, תוך ביטול (או שינוי, לפי הצורך) המסגרות הקיימות. יש לאפשר לתלמידים ולמורים להיות במסגרת שאליה הם מתאימים ואין לכפות מסגרת אחידה לכולם.

בנושאים הבאים כדי לדון מחדש: שינוי דרכי הלימוד והעברת החומר במגוון מקצועות. הקטנת העומס המוטל על התלמידים והתמקדות בהקניית כלים, יכולות למידה והבנת החומר לצד ידע ספציפי וכללי. גיבוש דרכים להתמודדות עם האלימות במערכת החינוך, גם באופן נקודתי וגם לאורך זמן. שינוי כולל בדרך הכשרת המורים והמנהלים ובקשר שבין התלמיד/ה-מורה-בי"ס-הורים.

ניתן לחשוב על דרכים רבות ליישום הרעיונות. להלן דוגמה אפשרית:

שלב ראשון: כישורים בסיסיים במסגרת יום לימודים ארוך

כישורים בסיסיים הם הבנת הנקרא, הנשמע והנצפה, חשבון, שפות (דגש על עברית ו/או ערבית, אנגלית), ספורט, לימודי תרבות כלליים בכיתות של כ 20 תלמידים וכיתות מיוחדות לפי הצורך

שלב שני: לימודי חובה של הכישורים הבסיסיים. ניתן לבצע גם במסגרת יום לימודים ארוך

בנוסף ללימודי הכישורים הבסיסיים, יש ללמד גם לימודיי כישורים מהירים (קריאה מהירה וביקורתית, כללי חישוב והערכה וכדומה) ולימודי בחירה פתוחים ונרחבים, גם לפי יכולת ובחירת התלמיד/ה ותוך שימוש בצוות מסייע.

יש ליצור מערכת גמישה לשינויים, ככל האפשר בכיתות של כ 20 תלמידים וכיתות מיוחדות לפי הצורך.

שלב שלישי:

לימודי בחירה. ההערכה תבוצע לפי היקף הלימוד ולא לפי המקצוע. פתיחת מספר רב של מסלולי לימוד, תוך פיקוח וביקורת תקופתית. על הבחינות להיות אחידות ומאוזנות בקרב כל המסלולים שמאפשרות אותן. כיתות של כ 20 תלמידים וכיתות מיוחדות לפי הצורך.

בכל השלבים והמסלולים יש לשים לב למספר דגשים: תכנית לימוד משתנה וגמישה, הכוללת גם נושאים עכשוויים. לעודד תכניות תגבור להשלמת פערים ולמתקשים ולעודד תכניות למצטיינים. שינוי דרך ההערכה לתלמידים, למורים ולמנהלים באופן שיעודד חשיבה לצד ידע.

ויש עוד המון רעיונות טובים בעוד מקומות. אפשר לשפר.

גישתי היא שאפשר לשפר ושזה תלוי גם בכל אחד ואחת מאיתנו. תחשבו בעצמכם ותיהנו מהחיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב