דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנשי שם- פרשת קרח 

מאת    [ 24/06/2011 ]

מילים במאמר: 502   [ נצפה 2473 פעמים ]

ערש"ק פר' קרח תשע"א

"נשיאי עדה קראי מועד אנשי שם"

"ויקומו לפני משה ואנשים מבני ישראל חמישים ומאתים נשיאי עדה קריאי מועד אנשי שם".מפסוק זה ניכר שאותם מאתים וחמישים, אשר קמו לפני משה, למעשה ביקשו לערער על מעמדו של משה, כולם נשיאים, קריאי מועד, אנשי שם.                                        יתרו בנתנו עצה למשה, להעמיד דיינים אשר "ושפטו את העם בכל עת".בהגדרת הדרישות הנצרכות מאותם אשר ישפטו את העם בכל עת, מגדיר יתרו "אנשי חיל יראי אלקים אנשי אמת שנאי בצע" התואר "אנשי שם", אינה תכונה הנדרשת מהשופטים.אנשי שם הם אלה שקמו לערער על מעמדו של משה.

מהו "אנשי שם"? אנשי שם הינו תואר, מהות הנצרכת ממנהיג, שכן אצל קרח, כולם נשיאי עדה.זהו תואר הנצרך ממנהיגי ציבור, מהות, תואר זה אינו נצרך, בדוקא, אצל שופטים.

לכל אדם יש שם.שמו, האמיתי, של אדם ניתן ע"י הקב"ה, שמו של אדם מורה למהות תפקידו וענינו בעולם.סך שמות בני האדם יוצר ומגלה מציאותו יתברך.האדם, הינו מנהיג, כל אחד ואחד הינו נשיא עדה(קטנה כגדולה), כולם בעלי תפקיד בעולם, אנשי שם.כל אחד ואחד בהיותו נשיא עדה, הינו "בעל שם", תפקידו בעולם גילוי מהותו, עצמותו ית' בעולם.

או' ר' נתן, שמו של הקב"ה משותף בשמנו, כל אחד ואחד, לפי מעשיו נכלל שמו בשם ה' ונשלם שמו ית'.היינו מעשיו של האדם מגלים שמו ית' שכן "שמנו קראת בשמך".כל אדם ואדם בשמו נמצא גם שמו ית', ישנו חיבור בין האדם לאלוקיו, חיבור הנגלה בשם האדם.   על האדם לגלות, להאיר שם זה, שם זה הינו ייחודי רק לאדם נתון.כל עוד לא יתגלה שמו, המלא ית', לא יבוא התיקון לעולם.כל אחד ואחד מצווה לגלות השם הייחודי של הקב"ה אשר נקרא בשמו.כל עוד לא יתגלו כל השמות, היינו כל שמותיו של הקב"ה, שמות היוצרים שלמות, אחדות, הנמצאים בשם כל אדם ואדם, לו יחסר רק אחד לא יהיה שמו של הקב"ה, מלא.

 אנשי שם, כולנו שם ה' נקרא עלינו. שופטים נדרשת מהם יחודיות, שופטים נדרשים למענה, לדין, דרגת אנשי שם אינו בדוקא אצלם.מנהיג, אנשי שם, זוהי מהות הנהגתו, עליו להיות בדרגה גבוהה, דרגה הנטולה כל פניות אישיות.דרגה שכל מהותה גילוי והארת שמו ית'.

האנשים המערערים על מעמדו של משה, רואים עצמם בעלי שם כמשה ואהרון.הקטרת הקטורת,מחזה המטה הפורח.גילויים בהם הראה הקב"ה את אשר בו הוא חפץ.ענינם להורות במי בחר ה' להיות כמנהיג, מנהיג של עם בעלי שם.

"אנשי שם" החוטאים, עינינם מיוחד, שכן עונשם הינו בחינת "דלא עלנא כל זמן דאת בגלותא" הקב"ה או' אין שמו מתגלה ואינו יכול להתגלות כל עוד עם ישראל בגלות "בעונש".הענשתם הינה למעשה גם "הענשת הקב"ה" שכן כך אין שמו יכול להיות שלם.

 

 להעניש אנשי שם, אין אפשרות רגילה, יש צורך ב"בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה".הענשת עם ישראל, הענשת יהודי הינה קשה ,כדלעיל, לכן יש צורך בבריאה חדשה לעונשם.בריאה חדשה, מהותה אינה יכולה להיות הכחדה שכן באופן זה נגרע שמו של הקב"ה.בריאה חדשה הינה יצירה המביאה את הנענש להכרה במהות חטאו.אכן קרח ועדתו בהיבלעם באדמה, חזרו בתשובה ואמרו ה' אחד ושמו אחד ומשה נביאו.

ביראות קרח ועדתו, האדמה משנה מהותה, פותחת פיה ובולעת האנשים.מחזה זה הביאם להכרה בה' אחד ובנביאו משה.  

דויד לקס אמת

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. בוגר ומורה במכללת "רידמן". מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב