טכניקות להתמודדות לקויי למידה ולקויי קשב וריכוז בתקופת השירות הצבאי
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

טכניקות להתמודדות לקויי למידה ולקויי קשב וריכוז בתקופת השירות הצבאי 

מאת    [ 21/06/2011 ]
מילים במאמר: 723   [ נצפה 4295 פעמים ]

 
 

 

 

לפני כחודשיים התגייס בני לצבא. כאמא לבן לקוי למידה ובעל הפרעות קשב דאגתי לו מעבר למה שמטריד אמהות לחייל טירון.
כיצד יעמוד בלוחות הזמנים? כמה זמן ייקח לו לשרוך את הנעליים בקשירה המיוחדת? האם לא יאחר את הרכבת ביום ראשון בבוקר? ומה העונשים שיקבל עבור מה שלא עשה בכוונה? האם יגיע בשבת כמו כולם?
כל שיחה אתו בתקופה זו טלטלה אותי והרגשתי שנזרקנו לאחור, לימים שרק אובחן כלקוי למידה וכבעל הפרעת קשב וריכוז. נזכרתי בלילות ארוכים בהם שקעתי בתחושת תסכול חוסר אונים ורגשות אשמה.
כדי לבחון אם החרדות שלי הגיוניות ואם לא הגזמתי בתגובות שלי החלטתי להתמקד בתפקודיו הניהוליים בשנים האחרונות.
תיפקודים ניהוליים (Executive Functions) משפיעים על יכולת תכנון, פתרון בעיות, התארגנות, תהליכי בקרה, ריסון עצמי, גמישות מחשבתית ובחירת מידע חושי רלוונטי. ליקויים בתפקודים הניהוליים יכולים להיות לאנשים רבים אך הם שכיחים יותר אצל הסובלים מהפרעות קשב ולקויות למידה.
מהלך השירות הצבאי מפגיש את החיילים עם קשיים חדשים שאינם מוכרים מהאזרחות כמו הצורך לעמוד בזמנים קצרים, חוסר פרטיות ומשמעת נוקשה.
משך שנות לימודיו של בני בבית הספר היסודי ובתיכון השתדלתי לתת לו כלים שיעזרו לו להתמודד עם קשיי ההתארגנות, הרביתי בניתוח כל התקדמות כדרך ללימוד דרכי פעילות נכונות עבורו ועוד.
קיוויתי שהטמיע את אותן האסטרטגיות וישתמש בהן אבל חששתי שמה שהתאים בתקופת התיכון לא יספק בהתמודדות החדשה.
ההתמודדות עם השירות הצבאי דורשת ריסון ושליטה עצמית, ובעיקר יצירת שוטר פנימי המסייע להסתגלות למסגרת הנוקשה והתובענית.

ד'ר ראסל ברקלי, חוקר ידוע בתחום ADHD, התראיין לאחרונה בירחון Attention המופק על ידי ארגון  CHADD children and adults with ad/h/d disorder - והגדיר את התפקודים הניהוליים כסוג של רגולציה פנימית.
המילה רגולציה מזוהה בדרך כלל, עם חקיקה משפטית המאפשרת שליטה על התנהגות אנושית במטרה לקיים סדר חברתי כלכלי ופוליטי. חקיקה זו מגבילה את האזרחים ומגדירה את גבולות המותר.
לדבריו של דר' ברקלי, רגולציה פנימית היא אוסף של סטנדרטים שאדם קובע לעצמו ומתנהל על פיהם מבלי להזדקק לאכיפה חיצונית. סטנדרטים אלו נותנים לו שליטה על דרכי התנהלותו, מגדירים את גבולות המותר ומאפשרים לו להתאים עצמו לחברה.

על פי  ברקלי, תפקודים ניהוליים באים לידי ביטוי בחמש יכולות שונות:
1. היכולת להיות קשוב ומודע -  מי שלקוי ביכולת הזו אינו מודע באופן מלא למציאות הסובבת אותו. 
קריאה לא נכונה של תגובות, שפת גוף ואפילו עובדות גורמת לאדם להחטיא את מטרותיו, להכעיס את הסובבים אותו ולהתאכזב כאשר ציפיותיו אינן מתגשמות. חוסר מודעות לזמנים ולסדרי עדיפויות משפיעות על התארגנות.
2. היכולת להמחיש לעצמך את מה שקרה בעבר – מי שמתקשה בהמחשה של ניסיונות העבר, מתקשה להפיק לקחים מכישלונותיו ומהצלחותיו ולתכנן בהתאם להם.
3. היכולת לנהל שיח פנימי עם עצמך – התלבטויות הן חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת החלטות.
פגיעה ביכולת בדיבור הפנימי יכולה לגרום להתלבטויות אינסופיות, לחוסר החלטיות, דחיינות ולפגיעה בתהליכי ביקורת עצמית.
לכל אלו יש השלכות על שליטה עצמית, הצבת גבולות והתמודדות עם הסחות דעת ומכאן פוגעות בהשגת מטרות.
4. היכולת להגיב רגשית באופן מידתי התואם את העובדות – תגובות רגשיות מוגזמות פוגעות באיפוק וריסון עצמי, מגבירות חרדות ומפחיתות את תחושת הערך העצמי.
אנשים המגיבים באופן לא מידתי חווים קשיים בתקשורת בינאישית, לא מאמינים בעצמם וביכולותיהם מה שפוגע בהתפתחותם האישית והמקצועית.
6. היכולת לייצר מגוון תרחישים אפשריים המבוססים על אותן עובדות – עיבוד רסיסי האינפורמציה שנקלטים על ידינו  מאפשרים לנו לבנות תמונת מציאות.
פגיעה ביכולת ל"שחק" וליצור בכל פעם פאזל אחר מאותם רסיסי מידע גורם לראיה חד-ממדית העלולה לפגום בגמישות המחשבתית, ביכולת לפתור בעיות ולקיים ואפילו לפגיעה במערכות יחסים
ככל שבחנתי את השינוי בדרכי התנהלותו של בני בשנים האחרונות על פי הסבריו של דר' ברקלי, כך סמכתי יותר עליו שפיתח בתוכו מעין "רגולטור פנימי" שיעזור לו להסתגל  למסגרת הצבאית ולהפיק ממנה את המיטב.
כדי להקל עליו, השתמשתי בטיפים נוספים בהמלצתו של דר' ראסל בארקלי.

חלק מטכניקות ההתמודדות למבוגרים עם פגיעה בתיפקודים הניהוליים המוכרות, כמו הפסקות יזומות למילוי מצברים או הקשבה למוסיקה אינן מעשיות בתקופת הצבא, ואפילו קיום שגרה קבועה של פעילות ספורטיבית לא תמיד אפשרית.
כיצד תוכלו לעזור לחיילים בעלי קשיים בתיפקודים הניהוליים?
1. עודדו אותם לחפש מידע במקורות אמינים. כך תקטינו את תחושת חוסר הוודאות ואיבוד הפרופורציות.
2. כבדו את האומץ לשתף בקשיים, האפשרות לדבר מעודדת שיח פנימי.
3.דמיינו יחד אתם את התוצאות שתתאפשרנה כאשר הם יעמדו במשימות שדורשות שליטה עצמית.
4. עזרו להם למצוא תמריצים שיוכלו לתת לעצמם לאחר שיעמדו במשימות אלו.
5. ציידו אותם במאכלים או משקאות המעלים את רמת הסוכר בדם.

בשנים האחרונות חלה חיובית תפנית בגישתם של גורמי הצבא ללקויות הקשב והלמידה. השירות הצבאי יכול להיות עבורם מקום לצמיחה אישית במקומות שיאפשרו להם לבטא את יכולותיהם המיוחדות.

 

 

 

 

 

ציפי קוברינסקי פיתרונות אסטרטגיים לליקויי למידהמפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 http://www.zipi-coach.co.il>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב