דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות עובדי שמירה ומשק הבית 

מאת    [ 19/06/2011 ]

מילים במאמר: 526   [ נצפה 3410 פעמים ]

השאיפה של כל אדם היא ליהנות מפרי עמלו. לבוא לעבודה, לבצע אותה על הצד הטוב ביותר ולקבל את השכר הראוי. לכאורה נשמע כמו דבר טריוויאלי, לא? תלוי את מי שואלים. עובדי שמירה ומשק בית נתקלים לא פעם במעסיקים שמתייחסים אל זכויות עובדים כאל המלצה בלבד. ומי ישלם את המחיר, אם לא אותם עובדים מסורים?

זכויות עובדים בסיסיות בחוק הישראלי

כדי להבטיח כי שכירים המועסקים בארגון כלשהו לא ינוצלו לרעה על ידו, קבעה הסתדרות העובדים שורה של תקנות שנועדו להגן על המועסק, ואלו מנוסחות במסגרת קובץ מסודר שנקרא זכויות עובדים.

בין הזכויות הללו ניתן למנות שלל סוגיות:


    • זכאות לימי חופשה שנתיים
    • דמי הבראה
    • תשלום על שעות נוספות
    • פיצויים
    • תשלום של שכר מינימום (לכל הפחות)

יש רצוי, ויש מצוי. גם בעולם העבודה

דיני עבודה אלה מחייבים את כל המעסיקים באשר הם. לכאורה, הכול פשוט ומנוסח שחור על גבי לבן. הבעיה היא שזכויותיהם הבסיסיות של עובדים רבים נפגעות לא פעם, וברוב המקרים הם לא מודעים לכך. האינטרס של המעסיק ברור: לנצל את חוסר הידיעה (או חוסר האונים) של העובד ולמקסם את רווחי הארגון, תוך שלילת זכויותיו הבסיסיות. לעיתים אף אינם מכבדים את הזכות הקוגנטית לקבלת פיצויי פיטורין אשר אינה ניתנת לויתור אפילו בהסכמת העובד. במקרים אלה זכאי, ואף מומלץ לעובד להגיש תביעה כנגד המעסיק. 

מה הן זכויות העובדים במשק הבית ואנשי השמירה?

עובדי משק הבית, בין אם המדובר הוא במנקה, במטפל, בחצרן או בעוזרת בית, נחשבים על פי החוק לעובדים לכל דבר ועניין. לכן, הם זכאים לאותן זכויות עובדים שמקבל כל עובד מן המניין, דוגמת ימי מחלה, דמי נסיעות, תשלום ביטוח לאומי, ימי חופשה וכו'. הדבר גורם לבלבול לעיתים, מאחר ולא תמיד ברורים יחסי העבודה בין הצדדים - לפחות לצד המעסיק.

עובדי השמירה אמורים לקבל זכויות עובדים בסיסיות, כפי שקובע החוק, ואף מעבר לכך. קיימות תקנות מיוחדות לתחום השמירה, ובכלל זה שכר הגבוה בכ-2.5% אחוזים משכר המינימום, היקף משרה שאינו עולה על חמישה ימים בשבוע, תשלום שעות נוספות, הוצאות נסיעה, הכשרה בתשלום וכן הלאה.

כך לא מקוימות זכויות עובדים...

התפיסה אשר רווחת בקרב רבים היא שאנשים אשר מועסקים במשרות אבטחה או משק בית, עושים זאת מחוסר ברירה. הרי מדובר בתפקידים שאינם דורשים הכשרה רחבת היקף, בין אם בצד התעסוקתי או האקדמי.

לכן, סביר להניח שהעובדים בוחרים בהם מאחר ואלה זמינים בעבורם. בנוסף, אלו הן המשרות האידיאליות לאוכלוסיות חלשות או זרות: עולים חדשים, מפוטרים טריים, מבוגרים או אנשים שטרם מצאו עבודה אחרת.

תקנות העובדים בתחומים אלה באות להגן על העובד, משום שמדובר, כאמור, בסקטור חלש יחסית. מעסיקים רבים מזהים את הפגיעות של המועסקים שלהם, ונוקטים בצעדים אסורים: הימנעות מתשלום על שעות נוספות, פיטורים לקראת סוף השנה הראשונה להעסקתו (כדי להימנע מתשלום פיצויים) ועוד.

כך ניתן לשמור על זכויות עובדים

בשנים האחרונות, חלה עלייה במודעות הציבורית לגבי ניצול עובדים בכלל, ועובדי השמירה ומשק הבית בפרט. מסיבה זו, יותר ויותר מעסיקים נזהרים לפני שהם מנסים להרוויח על חשבון העובדים הללו.

ועדיין, תופעת הניצול קיימת - ובהיקף לא קטן. אם אתה מועסק בתפקידי שמירה או משק בית ומקנן בך חשד כלשהו לפגיעה בזכויותיך, רצוי מאד שתיעזר בעורך דין לדיני עבודה. אין לזלזל בכך: תביעות על הפרה של זכויות עובדים מוגשות בהיקפים גדולים, ומגיעות לסכומים של עשרות או מאות אלפי שקלים.

המאמר נכתב באדיבות אתר lawline.co.il פורטל המידע המשפטי המוביל בישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב