דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כללים לכתיבת ביוגרפיה 

מאת    [ 17/06/2011 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 3427 פעמים ]

כתיבת אוטוביוגרפיה יכולה להיות משימה מלאה ומאתגרת ביותר. אנשים רבים חשים קושי נפשי ומעשי כשהם ניגשים לכתיבת סיפור חייהם ולא בכדי, זו אחת המשימות הקשות עבור אלה שאינם כותבים כדרך קבע ואפילו עבור אלה שכן, משום שלכתוב "על עצמך" קשה בהרבה מאשר לכתוב אודות אחרים. רבים מכותבי האוטוביוגרפיות פונים לכותבי ביוגרפיות מקצועיים כדוגמת "כותב-טוב", לאחר שכבר כתבו מספר עמודים ונתקעו, נעצרו או "נשברו". מאמר זה נועד לשרת את אלה שמתעקשים לכתוב את סיפור חייהם בסגנון ובקצב שלהם. מתוך הערכה למאמץ הגדול שאתם עומדים להשקיע, ומתוך הכרות הנושא מלפני ולפנים, אור לביוגרפיות הרבות שכתבנו במסגרת "כותב טוב", ניתנים לכם כאן מספר כללים חשובים לביצוע המלאכה ביעילות. זהו רק המאמר הראשון, אבל מאמר חשוב מאוד להנעת התהליך כולו. הדברים כתובים בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד. מה לעשות...עברית לא מאפשרת את הפשטות המגדרית ששפות כמו אנגלית מאפשרות בטבעיות מעורת קנאה, ועל כך התנצלותנו הכנה.

אז החלטת לשבת ולכתוב על חייך מנקודת ראות כוללת. לא משנה מה בחיים שלך מייצג חשיבות או קדושה, ואין זה משנה עד כמה אתה מעריך את חייך כבעלי משמעות, אתה נדרש "לחפור" פנימה תוך התבוננות אמיתית. אוטוביוגרפיה היא למעשה פרספקטיבה של החיים כפי שרק הסופר שחווה את החיים יכול לספק. חווית החיים שלך הכוללת בין היתר את תאור המקומות בהם היית, האנשים שראית, החוויות שחווית והמסקנות שהפקת, היא המתנה הגדולה ביותר שתוכל להעניק למשפחתך ולעולם לפני שתפרוש ממנו. הפרספקטיבה הייחודית רק לך בתיאור חייך הופכת את המלאכה לחשובה במיוחד, מפני שאף אחד לא חי את חייו כפי שאתה חיית אותם והזווית שלך על המאורעות היא רק שלך.

בניגוד לנרטיבים מסוג אחר העולים על הכתב, מרכזה של האוטוביוגרפיה ינוע סביב נושא מרכזי אחד, או חוט אחד המקשר בין מספר נושאים מתחומים שונים. ישנן דרכים שונות לארגן את סיפור חייך: רבים כותבים את האוטוביוגרפיות שלהם בסדר כרונולוגי, כפי שהאירועים בחייהם נפרשו בפועל ועל פי אותו סדר. אין זו הדרך היחידה ולא בהכרח הדרך המומלצת לתאר סיפור חיים, במיוחד אם חשוב לך לשמור על עניין עבור קוראיך, יהיו אשר יהיו. אחת הגישות היא לארגן את האוטוביוגרפיה שלך סביב אירוע יחיד במינו המציין היבט מהותי של מי שהפכת להיות. האירוע הזה יהיה למעשה "הנושא" סביבו ייסוב הסיפור, אך כתיבה כזו דורשת תכנון מוקדם.

עכשיו, כשאתה יושב לכתוב את הביוגרפיה שלך, כדאי שתכלול את המרכיבים הבאים: הקדמה - מחשבות על למה כתבת את סיפור החיים שלך. "סטטיסטיקה" אישית - המתארת אותך, את מראיך, את מקורותיך ואת דרך מחשבתך. אם זה נראה לך מובן מאליו, קח בחשבון שהדורות הבאים במשפחתך, קל וחומר קוראים שאינם ממשפחתך, לא מכירים אותך כפי שאתה מכיר את עצמך. לא תהיה זו סטייה רחוקה מדי מן המציאות ואף מהלך נכון אם תתן להם תיאור מדויק ככל הניתן של כותב הספר. עץ משפחתי - חשוב במיוחד אם הספר נכתב על מנת להנציח את השושלת המשפחתית ולא רק את הכותב. "מזכרות" - הכוונה היא לאותן תמונות, מכתבים, פתקים, תעודות או כל פרט אחר המשלים את סיפור חייך ומחבר אותו למציאות.

במאמר שיתפרסם בשבוע הבא נעמוד על המרכיבים החיוניים לכתיבת הסיפור עצמו. בינתיים אל תתעצלו, גשו לכתוב לפחות את פתיחת האוטוביוגרפיה שלכם, או לפחות תכננו את הסיפור שתכתבו אודותיו. אם זה ייקח לכם שבוע מזמנכם, עם תומו תוכלו למצוא כאן את המאמר השני בסדרה שיציג את כללי הכתיבה שיובילו אתכם לכתיבה עצמה. לא יכולים להתאפק? קבלו את כללים לכתיבת אוטוביוגרפיה - 2.

"כותב טוב", הוא סטודיו קופירייטינג ותיק כל כך שטקסטים שלו נמצאו במערות בית גוברין מהתקופה שקדמה להמצאת הטקסט. חוץ מספרי ביוגרפיה ומקצוע, צוות "כותב טוב" מייצר טקסטים למגזר העסקי, הפרטי, בני מיעוטים ובני תערובת. האמת שזה לא משנה, כולנו בני אדם וכולנו (לפחות חלקנו) קוראים וכותבים טוב. "כותב טוב" -  קופיריטינג, עריכת תוכן וסופרי צללים. www.kotevtov.com  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב