תורה- דעת
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

תורה- דעת 

מאת    [ 12/06/2011 ]
מילים במאמר: 1378   [ נצפה 1882 פעמים ]

 
 

 

דעת תורה

מאת: הדוס | 5/29/2011 בקורת ערכים בויקיפדיה - ציטוט מהערך "דעת תורה" בויקיפדיה -

 

דעת תורה - מושג מרכזי בחברה החרדית וברמת נוקשות פחותה יותר אף בחברה החרדית-לאומית. על פי הרעיון הגלום במושג עדכני זה, המהווה הרחבה של עקרון אמונת חכמים, גדול בתורה רוכש לעצמו יכולת לפסוק לא רק בנושאים תורניים והלכתיים צרופים אלא גם בנושאי פוליטיקה, מדינה והלכות חיים בכלל. הסוגיות הדתיות שבהן עסק, על פי גישה זו, מזככות את מוחו ומכשירות אותו לפסוק בכלל תחומי החיים.

 

ובהמשך הערך -

החוקרים רואים בעלייתה של "דעת תורה" חלק מתהליך של ריאקצייה חרדית שהתרחשה אחרי תום מלחמת העולם השנייה ועם התבססותה של "חברת הלומדים" בארץ ישראל. התבססותו של המושג דעת תורה בחברות ליטאיות, החסרות את האדמו"רים החסידיים, הובילה להשערות הרואות את הרקע להתפתחות בשאיפות לקביעת היררכיה ברורה, ונתינת תחליפים לשלטון האזרחי ולאדמו"ר החסידי בחברות אלו. תופעה זו התבלטה בסוף המאה העשרים אז הנהיג את העולם החרדי רבי אלעזר מנחם מן שך שהוא נקבע על ידי עדת מעריציו כהוגה דעת תורה לדורות הבאים.

 

כלומר -

 

הרעיון שגדולי התורה יכולים לפסוק בכל נושא וענין, הוא רעיון חדש.

 

נשאלת השאלה -

 

האם חז"ל לא פסקו בכל תחומי החיים?

 

הם פסקו ועוד איך.

 

למשל -

 

חז"ל כתבו איך יוצאים למלחמה.

איך מנהלים מדינה.

איך צריכה להתנהל כלכלה.

חז"ל תקנו תקנות רבות כדי שהכלכלה תתנהל כמו שצריך.

איך מנהלים מדיניות חוץ.

חז"ל נתנו עצות ברפואה.

חז"ל נתנו עצות במסחר.

חז"ל נתנו עצות רבות בהליכות החחים, ביחסי אנוש ומשפחה.

מי שיעיין בפנקסי הקהילות של הקהילות היהודיות בארופה מלפני ארבע מאות שנה (דבר שמומלץ בחום לכל שוחר היסטוריה יהודית) יגלה שבאותה תקופה הרבנים ניהלו את ענייני היהודים בכל תחום אפשרי. למיטב זכרוני, רק מיעוט מתוך אותם פנקסי תקנות והחלטות נוגע לעניינים רוחניים, וכל היתר נוגע לניהול הכלכלה.

 

אז מה כן התחדש?

 

שאפשר למכור לאנשים לוקשים.

 

+ הוספת תגובה

 

תגובות

אכן, אפשר לפסוק בכל עניין

 

שמעלץ | 5/2

אבל "דעת תורה" הוא מושג חוץ הלכתי, שלא קשור לפסיקה. 

 

המושג 'דעת תורה' מבטא את ההנהגה של הרבנים בעניינים שהם גם לא הלכתיים. משום כך גם השימוש במושג "דעת תורה" ולא "פסק הלכה". 

 

ואכן, חז"ל פסקו בכל מרחבי החיים, אבל דומני שלא נמצא בש"ס מקורות לכך שבאו אנשים לתלמידי חכמים כדי להתייעץ איתם אם כדאי להשקיע את כספם בתחום כזה או אחר ואח"כ ייחסו לזה קדושה. כמו שכתבת: חז"ל נתנו עצות בהרבה תחומים, אבל יש הבדל בין הלכה לעצה. 

 

לתחושתי, בשנים האחרונות יש ריבוי (מדאיג) בשימוש במושג "דע תורה". ריבוי שלענ"ד מבטא במידה לא מבוטלת כפיפות קומה שאינה במקומה. 

 

 

תגובת הדוס: א. איך קוראים למשהו, זה ממש לא משנה. אם לקחו מושג עתיק ונתנו לו שם חדש, זה לא רלוונטי לכלום. 

ב. העצות של חז"ל בכל הנושאים הם חלק מהתורה שבידנו. אינני חושב שמותר ללמוד אותם בבוקר לפני ברכות התורה. 

ג. "אפילו שיחת חולין של תלמידי חכמים צריכה תלמוד" שנו רבותנו.

 

מה בין דעת תורה של חז"ל ל"דעת תורה"כיום?

 

פיני - :

 

כאשר חז"ל פירסמו דעת תורה, לא היה להם שום נגיעה לדעת התורה. 

היום לגדולי ישראל יש מפלגות פוליטיות, ומפרסמים דעת תורה לפי הכסף שהממשלה משלמת למפלגתם, ש"ס ביקשו מיליארד כדי לתמוך בהתנתקות, לא קיבלו, והרב עובדיה פסק נגד ההתנתקוה. 

יהדות התורה ביקשה 260 מליון, ראש הממשלה שילם והרב פסק בעד הצטרפות לממשלת הגירוש. 

הרב עובדיה פסק כי על הספרדים לאכול רב הכשרות שבראשה עומד בנו, השאר טריפה לספרדים.

 

תגובת הדוס: סליחה, מה ההבדל בין בית בגוש קטיף לכסף? גם בית קונים בכסף, אז למה אני צריך להפסיד כסף כדי שאתה תרויח אותו? 

הרי כשטומי לפיד הקים ממשלה אנטי חרדית, הנציגים שלך ישבו שם. הם לא דאגו לי, אז למה הנציגים שלי אמורים לדאוג לך?

 

מודה ועוזב ירוחם.

פיני -

אתה מודה כי דעת תורה היום נגועה בכסף ובפוליטיקה. 

היה לנו גדול דור ירובעם בן נבט, שהגמרא מספרת כי שאר גדולי התורה באותו הדור היו כעשב השדה ליד וליד אחיה השילוני הנביא. והוציא דעת תורה המחייבת את עם ישראל לעבוד העגל בבמות.דעת תורה זו היית נגועה בפוליטיקה כבוד וכסף (כמו היום) כי חשש שאם עמו יעלו לרגל לירושלים, יוסטו נגדו וירצחו אותו.כגדול בתורה טיהר השרץ בעשרות טעמים והעם האמין לו. סוף דבר, החלה עבודת אלילים בעם עד היציאה לגלות והיעלמות עשרת השבטים. 

רק אחרי 2500 שנה בחסדי המדינה הציונית, נמצאו חלק מהשבטים האבודים והועלו לארץ. 

כאז כן עתה, דעת תורה מחריבה הארץ, והמדינה הציונית בונה הארץ. 

 

תגובת הדוס: דעת תורה אינה נגועה בכסף, כשם שדעתו של שר האוצר אינה נגועה בכסף למרות שהוא מדבר על כסף כל היום. אחת המטרות המוצהרות של כל מנהיגות ציבורית היא לדאוג למצב הכלכלי של אותו ציבור. 

 

זה בהחלט משנה איך קוראים למשהו

 

שמעלץ | 5/30/2011 

שיעורי תורה זה מצוה! במיוחד כאשר מתעסקים במוסגים מופשטים. ונכון, שלא השם קובל לבדו ויש להתבונן בגוף הדבר- אך למילים יש משמעות. 

 

נכון שהעצות של חז"ל הם חלק מה תורה שבידנו, אבל יש בהם חלק לא קטן שנלמד "שלא על מנת לקיים", כמו למשל כל סוגיית הסגולות והתרופות המוזכרות במסכת ברכות (ואני מכיר תלמיד חכם עצום, ראש ישיבה עם עזות דקדושה ויושרה מופלאה, שפעם אמר שלדעתו אפשר גם לדלג על הקטעים האלו ואין עניין ללמוד אותם. וצריך עיון.) 

 

והגון, גם שיחת חולין של ת"ח צריכה תלמוד, אבל עדיין צריך להבדיל בין דרשות חז"ל בהלכות דאורייתה, בהלכות דרבנן, לאסמכתא בעלמא, אגדתות ומנהגים שהיו נהוגים במקום מסויים בזמן מסויים ואין בהם הנהגה לדורות (וכמובן שאין לשכוח שרוב הדיעות שעולות בסוגיות השונות בש"ס לא התקבלו להלכה, כך שגם אם דיעה מוזכרת והיא בהחלט מצריכה לימוד, הרי שאין משמעות הדבר שיש לקיימה. ובעניין מעט קיצוני יותר: גם לת"ח מותר ללמד דיעה שהיא לא להלכה, אבל אם הוא מורה לנהוג ע"פ שיטה מסויימת בניגוד לדעת הסנהדרין הרי שהוא נכנס לגדר זקן ממרא) 

 

ואין בכוונתי לזלזל כהו זה בעצתם של תלמידי חכמים. יש הבדל בין הליכה לרב לצורך בירור ההלכה- והליכה לרב כדי שייעץ בעניינים שלא קשורים להכלה אלא למסחר וכד'. כמובן שמותר להתייעץ עם מי שרוצים, אבל לייחס לדעתו של הרב מעין "סגולה של תלמידי חכמים" לענ"ד זה טעות. 

 

ומצאתי גם, תוך עיון מהיר באינטרנט את המובאה הזו מספר התניא (פר' כ"ב), שמובאת במאמרו של הרב יהודה לוי עמיחי בתחומין י"א: 

אהובי, אחי ורעי, מאהבה מסותרת תוכחת מגולה. לכו נא ונוכחה! זכרו ימות עולם, בינו שנות דור ודור - ההיתה כזאת מימות עולם?! ואיה אפוא מצאתם מנהג זה באחד מכל ספרי חכמי ישראל הראשונים והאחרונים, להיות מנהג ותיקון לשאול בעצה בגשמיות, כדת מה לעשות בעניני העולם הגשמי, אף לגדולי חכמי ישראל הראשונים כתנאים ואמוראים, אשר כל רז לא אנס להו, ונהירין להון שבילין דרקיע. כי אם לנביאים ממש, אשר היו לפנים בישראל, כשמואל הרואה, אשר הלך אליו שאול לדרוש ה' על דבר האתונות שנאבדו לאביו. כי באמת כל עניני אדם, לבד מדבר תורה ויראת שמים, אינם מושגים רק בנבואה ולא לחכמים לחם, כמאחז"ל "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים", ושבעה דברים מכוסים"... 

 

"ומה שכתב בישעיה "יועץ וחכם חרשים", וכן משארז"ל "ונהנין ממנו עצה ותושיה", היינו בדברי תורה הנקראת תושיה, כמארז"ל "יועץ - זה שיודע לעבר שנים ולקבוע חדשים וכו', שסוד העיבור קרוי עצה וסוד בלשון תורה..." 

 

 ויש עוד ענקודות מעניינות במאמר הנ"ל של הרב עמיחי. 

 

 

תגובת הדוס: א. לגבי שאלות במסחר וכדומה, מעולם לא שמעתי מישהו שחושב שיש דין של פסק לעצה של רב בנושא כזה. 

ב. לגבי ממשל פוליטיקה ומדיניות, בנושאים האלו חז"ל לא נתנו עצות בעלמא, אלא קבעו הלכות ברורות מאד, שסוכמו ברמב"ם הלכות שופטים. 

ג. לסיכום - חכמי ישראל עושים היום בדיוק מה שעשו חז"ל לפני אלפי שנים.

 

דעת תורה לא נועדה לדאוג לעוד כסף לציבור.

 

פיני | 

דעת תורה אמורה לשקף רצון ה' לקיום נכון של התורה, ופעמים היא כריכה בהפסד כסף לציבור. לכן גדול דור שפוסק על התנהגות מסויימת שאמורה להייטיב כלכלית לציבור שלו, שלא יקרא לזה דעת תורה.

 

תגובת הדוס: גדולי הדור הם המנהיגים של כלל ישראל, והם אמורים לדאוג לכל צורכי הכלל, הן בגשמיות והן ברוחניות.

 

בית בארץ ישראל = כסף ??? בהמשך לפיני

 

חיים | 5/30/2011לא ידעתי שבית בארץ הוא רק כסף , 

אין לו שום משמעות אחרת ?? 

ישוב בארץ הוא רק כסף ???הוא דומה רק לסה"כ 

המצב הכלכלי של X יהודים ??? 

 

אין שום עניין באיזו ערבות הדדית ועוד ליהודים שומרי מצוות (וגם לשאינם כאלו ) שחרב עליהם ביתם - זו התורה שלך ?

"אחת המטרות המוצהרות ...." מנהיגות שזו המטרה היחידה שלה , זה קצת בעייתי . 

מנהיגות שכל עניין ציבורי נמדד אך ורק לפי הריווחיות של הציבור שלה , זה גם בעייתי . 

 

ברסלב, רבי נחמן מברסלב, ברכות, שיעור תורה, ניצחת ואנצח הוצאה לאור - הוצאת ספרים, רבי שמעון בר יואי, לג בעומר, רבי נחמן מברסלב, מוסדות תיקון המידות - אתר ברסלב מידות - באתר: אתר על לג בעומר, מידע רב על רבי שמעון בר יוחאי ו ספר הזוהר - כל המידע הנדרש!, מידע על חגי ישראל, שיעורי תורה לצפיה בכל הנושאים ממש בכל התורה, מענין ברכות הצדיקים ובכלל ברכות, חגי ישראל - חגים ... ועוד...

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב