דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימות חתימה על ידי נוטריון 

מאת    [ 12/06/2011 ]

מילים במאמר: 490   [ נצפה 4904 פעמים ]

אימות חתימה הוא נוהל שמעוגן בחוק מדינת ישראל. את אימות החתימה מבצע נוטריון, שהוא עו"ד במקצועו עם הסמכה לנוטריון מטעם המדינה. במקרה של ייפוי כוח עם משמעות כספית רבה או האצלת סמכויות גדולה, החוק במדינה מחייב שהמסמך החתום יהיה מאושר על ידי נוטריון. אימות חתימה של נוטריון מאשר כמה דברים: שהמסמך מקורי, שהחתימה שייכת באמת לאדם הכתוב במסמך ושעשה זאת מרצונו החופשי.

אימות חתימה של עו"ד – רק אם הוא נוטריון

רק עורך דין עם עשר שנות ניסיון ומעלה וללא עבירות שיש עימן קלון, יכול להגיש בקשה לשמש כנוטריון בישראל. אישור הנוטריון שהמדינה מעניקה מסמיך את עורך הדין להיות סמכות חוקית לאישור מסמכים. אימות חתימה על-ידי עו"ד נוטריון חייב להתבצע בנוכחותו, ולאחר שזיהה את החותם כאיש המדובר.

הזיהוי יכול להתבצע בשני אופנים: הכרות אישית של הנוטריון עם החותם או באמצעות תעודות שיזהו את החותם (תעודת זהות, רישיון נהיגה או דרכון). הנוטריון יזמין את החותם למשרדו או יגיע אליו במקרה שהוא מרותק לביתו או שוהה בחו"ל, אך בכל מקרה יהיה נוכח פיזית במעמד החתימה – כך על פי חוק.

שימושים שונים לאימות חתימה

אימות חתימה נדרש בכל מסמך שמייפה את כוחו של אדם כלשהו לביצוע החלטות כבדות משקל: ייפוי כוח למשכנתא, ייפוי כוח לרכישת קרקע או ייפוי כוח כללי. ויש אינספור דוגמאות למצבים שדורשים אימות חתימה כזה.

אם, לדוגמא, מייפה הכוח הוא סבא מבוגר שנמצא בבית אבות, אימות חתימה על ידי עו"ד נוטריון יוודא את הדברים הבאים: שאותו אדם מייפה את כוחו מרצונו החופשי, שהוא היה צלול בדעתו בעת החתימה ושלא הופעלו עליו לחצים לביצוע החתימה. ללא חתימה של נוטריון, המסמך לא יהיה קביל בבית המשפט.

רבים דורשים גם אימות חתימה על תצהיר

תצהיר הוא למעשה עדות כתובה שמוגשת לבית המשפט ודינה כדין מתן עדות פיזית. התצהיר נועד לחסוך בזמן התנהלות המשפט, משום שהוא מתבצע כתחליף לזימון עדים. תצהיר כזה יתאים גם במקרים בהם המעיד לא יכול לצאת מהבית (נכות או זקנה מופלגת). תצהיר הוא גם הפיתרון למי שנמצא בחו"ל ונדרש להעיד במשפט שמתרחש בארץ.

כמו באימות חתימה על מסמכי ייפוי הכוח - גם כאן הנוטריון הוא איש המקצוע אליו יש לפנות. נוטריון עורך אימות חתימה על תצהיר על ידי כך שהוא חותם בעצמו בסוף המסמך, מה שמעניק לו תוקף אמין.

חתימת הנוטריון מהווה אישור לכך שהוא זיהה את החותם בזהותו האמיתית ושהמעיד בתצהיר עשה זאת מרצונו החופשי ובדעה צלולה. עוד עניין חשוב שכולל אימות חתימה על תצהיר הוא שהחותם מתחייב בפני הנוטריון לתת עדות אמיתית ולא לשקר.

אימות חתימה - אסור לזלזל

חשוב להתייחס לכל תהליך של אימות חתימה ברצינות רבה. חבל לגלות שניסחתם מסמך, השגתם את כל האישורים והמסמכים הדרושים ויצאתם לדרך - אבל בעצם אין למסמך הזה שום כיסוי משפטי. אם אכן כך, הוא לא יהיה שווה הרבה.

ללא חתימת נוטריון וללא אימות חתימה, המסמך שלכם לא יהיה קביל בבית המשפט ולא ייתן לכם כיסוי חוקי. מדינת ישראל מקפידה מאוד בעניינים הנוטריוניים לא מקלה בחוקים שנוגעים לאימות חתימה. לכן, בכל תהליך כזה חשוב לבדוק שעורך הדין בו תיעזרו הוא נוטריון מוסמך. איך תדעו בוודאות? בקשו לראות את תעודת ההסמכה שלו לתפקיד נוטריון.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב