דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחלת הסכרת בגישה הסינית 

מאת    [ 11/06/2011 ]

מילים במאמר: 2652   [ נצפה 3324 פעמים ]

מחלת הסוכרת בגישה ובתזונה הסינית:

 

לרפואה המערבית  קיים מענה תרופתי להתמודד עם הסימפטומים של סוכרת, אך עדיין מצהירה כי הסוכרת הינה מחלה חשוכת מרפא.  ברפואה הסינית ישנם דרכים טבעיות להחזיר, לשקם ולסייע ללבלב בפעילותו, לשפר את תנגודת הגוף לאינסולין, לאזן את רמות הסוכר בדם ולמנוע את הקפיצות והתנודות שלו. ההוכחה היא שיש אנשים שהורידו מינוני תרופות וכאלה שבהחלט הצליחו להפסיק שימוש באינסולין!!! (בסוכרת מסוג 2).

מהי סוכרת?

סוכרת היא מחלה מטבולית נפוצה ביותר בעולם המערבי, מדובר באי סבילות לסוכר, הפרעה כרונית של חילוף החומרים של פחמימות בעיקר, המאופיינת בעליית רמות גלוקוז בדם המהוות סיכון למחלות רבות. 

בתהליך העיכול, המזון מתפרק בגוף לסוכר פשוט בשם גלוקוז המגיע לזרם הדם וכך רמתו בדם עולה. כשזה קורה, יש הוראה טבעית ואוטומטית ללבלב לייצר אינסולין כדי שהאינסולין יפגוש בסוכר בדם ויעזור לסוכר להיכנס אל תוך התאים - כך רמת הסוכר בדם יורדת ומתאזנת לנורמה. זהו המנגנון הטבעי, היודע לשמור על איזון. אך בסוכרת, מנגנון זה אינו פועל כסדרו משתי סיבות עיקריות: חלה ירידה בייצור האינסולין בלבלב ו/או ירידה ביכולת הגוף לנצל את האינסולין כראוי.
 

אם יש שיבוש בפעילות האינסולין, הסוכר יישאר בדם, יצטבר שם ולא יגיע לתוך התאים  ואז, לא רק שהתאים עצמם יאטו את הפעילות שלהם בגלל מחסור בגלוקוז, אלא גם יתכנו סיבוכים רציניים עקב רמות הסוכר הגבוהות שנשארות בדם. מצב זה מאפיין סוכרת.

מהי תנגודת אינסולין?

התפתחות הדרגתית של חוסר רגישות לאינסולין ("תנגודת אינסולין") נחשבת לגורם מרכזי בהתפתחות של סוכרת מסוג 2. "תנגודת אינסולין" נוצרת על ידי הפרשה מוגברת של אינסולין. במצב זה, הגוף לא מגיב באופן אופטימלי לאינסולין, לאינסולין קשה לעשות את המוטל עליו ולהכניס את הסוכר לתאים וכתוצאה מכך התאים לא מקבלים סוכר לצורך הפקת אנרגיה והרמות של הסוכר בדם ממשיכות לעלות. מצב מתמשך כזה עלול לגרום לסוכרת מסוג 2, עלייה בלחץ הדם והשמנה.

מחלת אורח החיים המערבי:

סוכרת אינה נפוצה כלל בחברות ותרבויות שתזונתן "פרימיטיבית". אך היא מופיעה בכל מקום שנחשף למזון הממוסחר והמעובד. בישראל למעלה מ- 500 אלף חולי סוכרת וכ- 200 אלף עם סוכרת גבולית או טרום סכרת.  רוב האנשים אינם מודעים עד כמה משפיעים אורח החיים והתזונה על התפתחות המחלה. בעזרת הכוונה תזונתית,דיקור, תוספים ייחודיים, צמחי מרפא סיניים, תבלינים ופעילות גופנית ניתן למנוע את ההתדרדרות שלה, ניתן לחיות איתה בשלום, ניתן למנוע או להקל על הסיבוכים וניתן להרגיש נפלא.

איבחון:

רמה תקינה של סוכר בדם היא מתחת ל-100 מ"ג% בצום ומתחת ל-140 מ"ג% שעתיים לאחר העמסת סוכר.

 הבדיקה הבסיסית ביותר לאבחנה של סוכרת היא של רמת גלוקוז בדם בזמן צום. כאשר יש סוכרת, רמת הסוכר בדם, בצום של שמונה שעות לפחות, עומדת על 126 מ"ג% ומעלה.

 

בדיקות נוספות: בדיקה לרמת הגלוקוז בשתן, בדיקה לתפקודי הכליות ובדיקת רמת ההמוגלובין הקשור לסוכר המכונה בדיקת HbA1C. בדיקה זו נותנת אינדיקציה טובה על מצב הסוכרת בשלושת החודשים האחרונים. 

סימפטומים וסיבוכים

·         צימאון מוגבר ושתייה מרובה

·         עלייה בתיאבון ותחושות רעב - התאים לא מקבלים סוכר והגוף שולח הוראה על מצב רעב, אך אכילה לא תעזור אם גלוקוז לא יכול להגיע ולהיכנס לתוך התאים ללא עזרת האינסולין או ללא יכולת של הגוף להגיב היטב לאינסולין.

·         עייפות, ירידה ברמת התפקוד בגלל שתאי הגוף לא מקבלים גלוקוז ליצירת אנרגיה.

·         השתנה מוגברת.

·         ירידה במשקל (רקמת שומן וחלבונים מתפרקים להפקת אנרגיה במקום סוכר).

·         גירודים ואקזמות.

סיבוכים נוספים:

·         קטואצידוזיס - בעיקר בסוכרתיים מסוג 1. חשוב לזהות זאת במהירות שכן מצב זה עלול לגרום לתרדמת ולהפרעות מטבוליות רבות.

·         סיבוך חריף מאוד נקרא תרדמת לא קטוגנית היפראוסמולרית - בעיקר בסוכרתיים מסוג 2. מחלה זו היא מקרה חירום רפואי. בדרך כלל הגורם הינו התייבשות חמורה מחוסר שתייה מספקת או אירועים מזרזים כגון, דלקת ריאות, כוויות, שבץ, תרופות משתנות. ההתחלה היא סמויה במשך ימים עד שבועות וגורמת נזק גדול. הסימפטומים הם: חולשה, השתנה תכופה, צמא חמור, סימני התייבשות - ירידה במשקל, איבוד אלסטיות העור, פלפיטציות ולחץ דם נמוך.

סוכרת מעלה את הסיכון ל:

·         טרשת עורקים, הסתיידות עורקים, מחלות ופגיעה בכלי דם גדולים וקטנים, נמק וקטיעת גפיים. סוכרת היא הסיבה מספר אחת לכריתת רגל בעולם המערבי.

·         נאורופתיה סוכרתית - הפרעות בתפקוד העצבי, נזק לעצבים הפריפריאליים שברגליים, בכפות הרגליים ובידיים. יכול להתבטא כתחושת נימול, עקצוצים, זרמים חשמליים, גרודים, חוסר תחושה וכאבים בגפיים. כ-70% מהסוכרתיים מתנסים בדרגה כזו או אחרת של נזק עצבי.

·         נזק כלייתי, כשל כלייתי.

·         שבץ.

·         ירידה בראיה, קטרקט, פגיעה בכלי הדם הקטנים בעיניים (רטינופטיה סוכרתית), עיוורון.

·         נטייה לבצקות ברגליים היכולות לנבוע מחוסר חלבון (אם הסוכרת גרמה לפגיעה כלייתית, עלול להיות איבוד חלבון בשתן). בצקות ברגליים יכולות גם להיות תסמין של אי-ספיקת לב.

·         נטייה לפצעים, דלקות וזיהומים ברגליים - בסוכרתיים, לעיתים קרובות, העור יבש מאוד, סירקולציית הדם אינה אידיאלית כלל, כלי הדם פגועים ולעיתים נפגעים גם עצבי התחושה ברגליים. כל אלא מגדילים מאוד את הסיכון להיווצרות פצע או כיב שאינו נוטה להחלים מאחר ופחות חמצן ותאי דם לבנים, החיוניים להחלמת פצעים, מגיעים לפצע. כאשר אין תחושה לכאב, קור או חום, חולה סוכרת יכול לדרוך גם על מסמר מבלי להרגיש זאת. מאוד בקלות הפצעים עלולים להישאר לא מטופלים ולהזדהם.

·         מחלות לב כליליות.

·         ירידה בפעילות מערכת החיסון.

·         נטייה לחלות יותר.

·         בעיה בהגלדת פצעים - זרימת דם מופחתת גורמת לריפוי איטי של הפציעות.

·         סיבוכים בהריון.

הסיבות וגורמי הסיכון:

·         גנטיקה! גנטיקה היא גורם חשוב לסוכרת, אך ישנם גורמים רבים אשר תורמים להתפתחות המחלה:

·         תזונה קלוקלת, דיאטה עתירת פחמימות מזוקקות שאינן מכילות סיבים, ריבוי סוכרים ושומן מהחי המעמיס על הלב, צריכה מוגברת של קפה ואלכוהול.

·         התפתחות "תנגודת אינסולין" - חוסר רגישות לאינסולין.

·         הריון.

·         מחסורים תזונתיים - בשביל לייצר אינסולין הגוף זקוק לחומרי בניין, חלבונים, חומצות אמינו ומינרלים.

·         נזק לכבד.

·         שמנות, עלייה משמעותית במשקל. השמנת יתר מגדילה את הסיכון לפתח סוכרת סוג 2.

·         חוסר פעילות גופנית.

·         עישון.

·         מצבי מתח.

הטיפול שמציעה הרפואה הסינית:

הדבר החשוב ביותר הינו: איזון הסוכר בדם כיוון שזו הדרך הטובה ביותר למנוע את התדרדרות המחלה ולמנוע את סיבוכים המאוחרים שלה. הוכח מחקרית שהסבירות לסיבוכים יורדת באופן דרמטי כאשר שולטים ברמות הסוכר בדם. לכן כל כך חשוב לטפל במחלה ולשמור על רמת גלוקוז תקינה בדם.

 

לתזונה ופעילות גופנית יש חלק קריטי ומהותי בסיוע לגוף לטפל ולאזן את המחלה. קורה שבשלבים הראשוניים של הטיפול הסוכר מתייצב ומתאזן, עם התקדמות הטיפול בנחישות וסבלנות רמות הסוכר מתחילות לרדת.

 

הטיפול הסיני מתייחס לאדם כמכלול ולא מתמקד רק בסימפטומים. לכל אדם תכונות משלו, איכויות שונות, גישה שונה וסוג חשיבה שונה. לכן, העוצמה טמונה בהתאמת הטיפול לכל אדם באופן ייחודי.  אנו מבצעים בדיקה ומעקב אחרי איזון רמות הסוכר עד שמגיעים לשביעות רצון. לעיתים, הדרך הטבעית היא איטית יותר, אך ללא כל תופעות לוואי, זו הדרך היחידה שהגוף מכיר כדי לעשות את הדברים בכוחות עצמו ובקצב שלו לרפא את עצמו.

 

התזונה הסינית:

 

העקרון החשוב הינו איזון רמות הסוכר באופן טבעי, עם תופעות לוואי מינימאליות על ידי שימוש בדיקור, צמחי מרפא ותזונה נכונה, הימנעות מארוחות כבדות המעמיסות על הגוף, על מערכת העיכול והכבד, מעייפות ומשפיעות על מצב רוחנו. כדי לאזן את רמות הסוכר, יש לאכול הרבה ארוחות קטנות המפוזרות לאורך היום ושמזונות אלו לא יהיו בעלי אינדקס גליקמי גבוה אשר גורם לעליות חדות ומהירות ברמות הסוכר בדם.
 

חשוב מאוד להכניס לתפריט כמה שיותר סיבים תזונתיים הנמצאים במזון המלא, בקטניות ובירקות.

הפעילות הגופנית והסוכרת:

לא הרבה אנשים מכירים את הקשר בין פעילות גופנית לטיפול בסוכרת. לא הרבה מודעים לעובדה המוכחת שפעילות גופנית מגבירה מאוד את הרגישות לאינסולין וכפועל יוצא מכך, רמות הסוכר בדם יורדות ומתאזנות. כשרמתו של הסוכר בדם יורדת, פוחתת הסוכרת. כתוצאה מההגברה של הרגישות הזו, אכילה מיד לאחר הפעילות הגופנית, גורמת לגלוקוז להגיע לתאים ולשרירים ולא להישאר בדם.

לכן כה מומלצת פעילות גופנית לסוכרתיים. מעבר לכך, פעילות אירובית נמרצת מורידה גם את הכולסטרול והטריגליצרידים, מפיגה לחצים קשים ומתח, משפרת את הריכוז והחיוניות ועוזרת לירידה ולשמירה על המשקל אצל סוכרתיים סוג 2.

 

אצל סוכרתיים במיוחד, חשוב להקפיד על נעלי התעמלות טובות מאחר ולא תמיד קיימת תחושה בפציעות ברגליים. ההמלצה לסוכרתיים היא פעילות אירובית כגון: צעידה , ריצה קלה רכיבת אופניים, שחייה, חוגי אירובי, טניס, ועוד בכל מקרה יש להיוועץ עם רופא לגבי פעילות גופנית. ניתן להפיק תועלת רבה אם נערך מעקב צמוד לרמות הסוכר על ידי בדיקה לפני תחילת האימון, תוך כדי האימון ולאחר האימון. מעקב זה מראה את תגובת הגוף לאימון, מאפשר להכיר טוב יותר את הגוף ואת צרכיו, מאפשר למנוע מצבי היפוגליקמיה ולדעת כמה לאכול לפני ואחרי האימון.
אם אדם הוא בעל משקל כבד במיוחד תותאם לו תוכנית אימון מתאימה ואף נעליים מיוחדות לנשיאת משקל כבד ומניעת נזקים.

.

תבלינים מומלצים:

כורכום - צמח תבלין המוריד ומאזן רמות סוכר בדם - בעל השפעה היפוגליקמית, אנטי דיאבטי.

 

חילבה - נחשב לאחד הצמחים העוצמתיים והמוכחים מחקרית לטיפול בסוכרתיים. 

 

קינמון - למצבי סוכר גבוה בדם, משפר ערכי גלוקוז ושומנים בסוכרתיים.

 

עלי זית  - מסייעים באיזון רמת סוכר בדם והורדת לחץ דם. מפחיתים היווצרות רובד טרשתי בעורקים. בעלי תכונות אנטי וירליות ואנטי בקטריאליות. טובים לחיזוק מערכת החיסון ונגד אלרגיות. עלי זית מקילים בהצטננות, שפעת, הרפס ומצבים וירליים נוספים.

 

לסיכום

 

חשוב לדעת על ממתיקים מלאכותיים:

 

מדען יפני גילה את התגלית כשעירבב טיפות סוכר עם תערובת של רעל עכברים וקיבל לתדהמתו תוצאה של תרכובת ממותקת פי 6 ממה שהיה קודם, נלהב ונסער הוא יצא עם תגליתו לעולם וזה הממתיק המלאכותי שכיום בשימוש עולמי.

על נזקי הממתיקים המלאכותיים שומעים כיום יותר, אך מעבר לכך שאינם בריאים חשוב להבין דבר נוסף לא פחות חשוב: דווקא הם, דווקא מוצרי ה"דיאט" למיניהם, גורמים להשמנה ואינם בריאים לחולי סוכרת.

ההיגיון מאחורי מילים אלה הוא פשוט: כאשר הגוף מרגיש בטעם המתוק התגובה הטבעית שלו היא הפרשת אינסולין על מנת להכניס את הסוכר לתאים.  אך מאחר ולא באמת הוכנס סוכר לגוף, נוצרת רמה גבוהה של אינסולין בדם שמחפשת את הסוכר ולא מבינה היכן הוא. רמת אינסולין גבוהה גורמת לפגיעה רב מערכתית בגוף. מצב זה מסוכן בייחוד לבעלי רקע סוכרתי.

הממתיקים המלאכותיים בעלי הטעם המתוק שאינם סוכר אמיתי גורמים לשיבוש במנגנון הבקרה של סוכר ועיבודו בגוף.

 

במעוז מרפא נשמח להושיט עזרה בכל צורות הטיפול הסיניות האפשריות דרך דיקור, המלצות ותפריטי תזונה וצמחי מרפא.

שמרו על בריאות טובה ואופטימיות רבה

בהצלחה

שרה

 

 

שרה מעוז מומחית ברפואה סינית , מתמחה בגניקולוגיה סינית ,השמנת יתר והפרעות אכילה ,מפתחת התוכנית להריון טבעי ומהיר. למדה בארץ ובסין ,סינולוגית ודוברת סינית ,בוגרת האוניברסיטה העברית ,שימשה כסטאגרית של פרופסור פאנג סיה סו במשך 3 שנים וכמתרגמת שלו .בוגרת רידמן לרפואה סינית ארבע שנתי. מרצה ,מלמדת ומנחה בנושא תזונה להפרעות אכילה והשמנת יתר, הריון ובעיות פוריות וגיל המעבר.מוסמכת בצמחי מרפא סיניים, מומחית בדיקור, טווינא ותזונה, יוצרת תוכנית ייחודית לירידה מהירה אך בטוחה ומאוזנת במשקל. מוסמכת כמדריכה לטיולי עומק ברחבי סין וסביבותיה.   האתר שלי: www.maozmarpe.co.il  מומחים ברפואה סינית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב