דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משמורת ילדים - חובות וזכויות המשמורן 

מאת    [ 09/06/2011 ]

מילים במאמר: 687   [ נצפה 4955 פעמים ]

משמורת ילדים - חובות וזכויות המשמורן

שני הורים ביולוגיים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם מרגע שהם באים לעולם מכוח סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ומכוח סעיף 3 (א) לחוק שיווי זכויות האישה.

כאשר ההורים גרים תחת קורת גג אחת, תהיה זכותם להחזיק בילדים שווה, מכאן הם רשאים לקבוע את מקום מגורי הילדים, ותחול עליהם גם חובה שווה לדאוג לכלל צורכי הילדים בהסכמה. עניין משמורת הילדים עולה בדרך כלל לדיון בין בני זוג ידועים בציבור שבדרכם להיפרד, או בין בני זוג נשואים אשר מתחילים בהליכי גירושין.   

לפי סעיף 24 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, רשאים הורים אשר גרים בנפרד להסכים על האפוטרופסות, המשמורת, והקשר בין הילדים להורה הלא משמורן, אך הסכמתם מחייבת את אישורו של ביהמ"ש בכפוף לשמירה על טובת הילדים. לא הסכימו ההורים על כך, יפסוק בית המשפט לפי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות כדלקמן:

"לא באו ההורים לידי הסכם כאמור בסעיף 24, או שבאו לידי הסכם אך ההסכם לא בוצע, רשאי ביהמ"ש לקבוע את העניינים האמורים בסעיף 24 כפי שיראה לו לטובת הקטין, ובלבד שהילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת".

כלומר, החוק בעניין משמורת ילדים קובע חזקה לאם אשר נקראת "חזקת הגיל הרך" לפיה ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורתה אלא אם יש סיבה מיוחדת לקבוע אחרת. אלא שהפסיקה בבתי המשפט נותנת לאם עדיפות במשמורת הילדים גם לאחר גיל 6 על פי שני כללים נוספים. כלל ראשון נקרא "כלל ההמשכיות" אשר קובע שההמשכיות, ההתמדה וקביעת היחסים בין הילד לבין הגורמים המטפלים בו הינם יסוד חשוב בטובתו של הילד. הכלל השני הינו "הכלל שאין מפרידים בין אחים" כאשר יש אח אחד מתחת לגיל 6, ואח נוסף מעל גיל 6.

יש לציין שהעדיפות אשר נותן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות במשמורת הילדים, משמעותו שעל האם כמשמורנית חלה אחריות מוגברת לנהוג על פי טובת הילדים.

כך לדוגמא בתמ"ש 2754/05, קיבל השופט טפרברג מבית המשפט לענייני משפחה בבאר-שבע את תביעתו של האב למשמורת על בנו בן השלוש, לאחר שהאם נפטרה ממחלה קשה, אף שהילד התגורר מאז לידתו אצל הוריה של האם ביחד עם אימו.

בתמ"ש 34692/02, פסקה השופטת עליסה מילר מבית המשפט לענייני משפחה ברמת-גן, שטובת הילדה בת החמש מחייבת להעביר אותה ממשמורת האם למשמורת האב לאור חוות הדעת שנתקבלה מפקידת הסעד אשר הצביעה על ליקויים קשים בתפקוד האם, תוך ציון שהאם מוותרת על מקומה בחיי בתה, ואף אינה מעורבת בנעשה עם הבת במעון. 

בדנ"א 6041/02, פסק השופט אהרון ברק (נשיא בית המשפט העליון דאז): "הורים הם, כידוע, האחראים הראשוניים והעיקריים לילדיהם הקטינים. הם האפוטרופוסים הטבעיים שלהם (סעיף 14 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962). מוטלת עליהם החובה והזכות לדאוג לצרכיהם במסירות, וצמודה לה הרשות להחזיק בילדיהם הקטינים (סעיפים 15 ו-17 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות). ההורים נושאים באחריות הישירה לילדיהם, מתוקף מעמדם כאפוטרופסיהם הטבעיים (ע"פ 4596/98 פלונית נ' מדינת ישראל, פ"ד נד(1) 145, 182). חזקה שהוריו- אפוטרופסיו של הקטין פועלים לטובת עניינו. להורים נתונה זכות יסודית לאוטונומיה בגידול ילדיהם, אשר היא בבחינת ביטוי לקשר הטבעי שבין הורים לילדיהם (רע"א 5587/97 היועץ המשפטי לממשלה נ' פלוני (קטין), פ"ד נא(4) 830, 860). זכותם של ההורים להחזיק בילדיהם ולגדלם, על כל הכרוך בכך, היא בגדר זכות אדם טבעית וראשונית (ע"א 2266/93 פלוני נ' פלוני, פ"ד מט(1) 221, 235). זכותם של ההורים לקיים חובתם כלפי ילדיהם יוצרת את האוטונומיה והפרטיות של התא המשפחתי ושוללת, ככלל, התערבות של גורמים חיצוניים ביחידה המשפחתית (ע"א 577/83 היועץ המשפטי לממשלה נ' פלונית, פ"ד לח(1) 461, 468)."

"עם זאת, האוטונומיה של ההורים בגידול ילדיהם אינה מוחלטת. היא כפופה תמיד לצורכי הילד, לטובתו ולזכויותיו. כאשר ההורה אינו מקיים כראוי את חובותיו או משתמש לרעה בסמכויותיו ההוריות באופן המסכן את הילד או פוגע בו, תתערב המדינה ותגן על הקטין."

לסיכום האמור לעיל נמצא שזכויות ההורה המשמורן אינן כלפי הילד, אלא כלפי כל אדם אחר חיצוני לילד, לרבות ההורה הלא משמורן, וכל זאת בתנאי שהוא משתמש בזכות המשמורת בכדי להיטיב עם הילד. הורה שאינו פועל על פי טובת הילד שהיא בין היתר גם שמירה על הסדרי ראיה עם ההורה הלא משמורן, והימנעות מניכור הורי, עשוי לאבד את זכות המשמורת לטובת ההורה השני או לטובת שירותי הסעד במדינה.

 

הכותב הינו מנהל ארגון אידאה. סיוע לגבר בבעיות זוגיות, משפחה וגירושין. 
אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה  


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב