דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנת יתר ואכילת יתר אינן מחלות פסיכיאטריות 

מאת    [ 07/06/2011 ]

מילים במאמר: 834   [ נצפה 3077 פעמים ]

אכילה בולמוסית כן, השמנת יתר אולי בשלב מאוחר יותר. קבלו הצצה לקטגוריית הפרעות אכילה במהדורה החדשה של המדריך הדיאגנוסטי של מחלות הנפש המעודכן, ולקריטריונים החדשים של אנורקסיה, בולמיה והפרעות אכילה בקרב ילדים

השמנת יתר ואכילת יתר לא ייכללו במהדורה החדשה של ה DSM-5, המדריך הדיאגנוסטי של מחלות הנפש, אבל אכילה בולמוסית (Binge Eating) תהפוך לאבחנה פסיכיאטרית רשמית.

הוספת האכילה הבולמוסית היא אחד ממספר שינויים שנעשו בקטגוריית הפרעות האכילה ב-DSM, מספר ד"ר טימותי' וולש מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, העומד בראש קבוצת העבודה על ה-DSM-5 בתחום קליני זה.

ד"ר וולש הוסיף שייתכן שתסמונת מסוימת של אכילת יתר, השונה מאכילה בולמוסית, תיתווסף אף היא לרשימה, מאוחר יותר. "לא הייתי שולל את הבסיס התיאורתי", שיש לאכילת יתר, הוא אומר, וטוען כי יש לשקול את ההפרעה כמצב פסיכיאטרי.

הוצאת הפרעות אכילה כלליות מהרשימה

ד"ר וולש הסביר כי מזה זמן נדרשה עריכה בקטגוריית הפרעות האכילה. במהדורה הנוכחית של ה-DSM קיימים רק שלושה סוגים של הפרעות אכילה למבוגרים: אנורקסיה, בולמיה והפרעות אכילה אחרות.

קבוצת העבודה בדקה מחקרים שונים, לפיהם עד 45% מכלל המטופלים, המגיעים לטיפול בשל הפרעות אכילה, מאובחנים כסובלים מהפרעה כללית, עובדה המוכיחה שהסיווגים הקיימים אינם מתאימים.

הפרעה מיטהרת (Purging Disorder) כוללת אנשים עם תסמינים של בולמיה, אולם ללא הרגלי אכילה חריגים. תסמונת האכילה הלילית נועדה לאבחון אנשים המתעוררים בלילה כדי לאכול ארוחה נוספת, אבל הם לא עונים על ההגדרה של אכלנים בולמוסיים.

הגדרת האכילה הבולמוסית

הקריטריונים לאבחנה של הפרעת אכילה בולמוסית ייבחנו בניסויי שטח שהחלו הקיץ. ההגדרה הבסיסית היא של מטופלים שאוכלים כמויות גדולות בפעם אחת: "כמויות גדולות בצורה ברורה מאלה שרוב האנשים היו אוכלים בפרק זמן ונסיבות דומים". בנוסף, המטופל חש חוסר שליטה על הכמויות שהוא אוכל.

במסגרת ההגדרה, הבולמוס יתרחש לפחות פעם בשבוע במשך שלושה חודשים, והמטופל יביע "מצוקה ברורה" בעקבותיו. בנוסף, המטופלים ידגימו לפחות שלוש מההתנהגויות או התסמינים הרלוונטיים הבאים:

  • אוכלים מהר מהרגיל.
  • אוכלים עד שהם מרגישים מלאים בצורה לא נעימה.
  • אוכלים כמויות גדולות של אוכל מבלי לחוש רעב פיזי.
  • אוכלים בגפם כי הם מובכים מהכמויות שהם אוכלים.
  • מרגישים גועל מעצמם, דיכאון, או תחושת אשמה איומה על אכילת היתר שלהם.

החוקר ציין כי ישנן הוכחות רבות בספרות המקצועית לגבי כך שאכילה בולמוסית שונה מבולמיה, ואינה רק צורה קיצונית של התנהגות נורמלית. לדבריו ההבחנה בין בולמוס אכילה לבין ארוחה גדולה היא סוביקטיבית, "אין פה גבול מוגדר וברור". מצד שני, הסביר ד"ר וולש, מטופלים שעונים על הקריטריונים אוכלים בארוחה אחת יותר מאנשים שאינם עונים על הקריטריונים.

אנורקסיה ובולמיה

בנוסף, צפויים בקרוב שינויים בקריטריונים לאבחון אנורקסיה ובולמיה. בין השאר, ההגדרה הנוכחית זכתה לביקורת רבה מאחר שאחד האינדיקטורים שלה לאדם רזה היה, "85% ממשקל הגוף המומלץ". וולש אמר שקבוצת העבודה הסכימה כי מספר זה, גם אם אינו משמש כקריטריון חד משמעי לאבחון, מגביל שרירותית.

במסגרת העדכונים שנערכו במדריך הנוכחי, הקריטריון הראשון הוא, "הגבלת צריכת האנרגיה הגורמת למשקל נמוך באופן מיוחד". גם הקריטריונים האחרים שונו קלות, והיעדר המחזור החודשי הושמט לחלוטין מרשימת התסמינים הקשורים לאנורקסיה.

לגבי בולמיה, האבחון יהיה פשוט יותר מקודם, זאת לאור שינוי בתדירות מקרי הבולמוס והטיהור הנחוצים להגדרת ההפרעה. בעוד ה-DSM הנוכחי מציין שכל האירועים צריכים להתרחש פעמיים בשבוע בשלושת החודשים שקדמו, הקריטריונים החדשים מאפשרים לאבחן את ההפרעה גם אם התדירות היא פעם אחת בשבוע בלבד.

הקטגוריה החדשה של אכילה בולמוסית, והשינויים לגבי אנורקסיה ובולמיה ודאי יפחיתו את המקרים שבהם מאובחנים מקרי הפרעות אכילה אחרות, אמר וולש. ניתוח של 247 שיחות לקליניקה המטפלת בהפרעות אכילה לימד שרק כ-15% מהמקרים יאובחנו כהפרעות אכילה אחרות לפי הקריטריונים החדשים, בהשוואה ל-39% עם השיטה הקיימת, הוא הסביר.

הפרעות אכילה אצל ילדים

גם קטגוריית הפרעות האכילה אצל פעוטות וילדים צפויה לעבור שינויים קטנים. הקריטריונים לגבי אגירת אוכל בפה – רומינציה, ותסמונת פיקה יישארו ללא שינוי.

ילדים המסווגים כעת כבעלי "הפרעת אכילה של גיל הינקות והילדות המוקדמת", המשקפת חוסר עניין באוכל ללא סיבה רפואית נראית לעין, עשויים לקבל אבחנה חדשה, הפרעת אכילה מניעתית-מגבילה.

עם זאת, ציין ד"ר וולש כי הראיות המדעיות לגבי התסמינים הרלוונטיים מועטות. "אנחנו יודעים על קיומם, אבל אין כמעט ספרות מקצועית בנושא", הוא אמר, והוסיף שהבסיס העיקרי לאבחנה הוא פשוט ההורים שמגיעים לפסיכיאטרים ומבקשים עזרה.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב