דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעקף קיבה יעיל לאורך שנים לריפוי סוכרת 

מאת    [ 07/06/2011 ]

מילים במאמר: 796   [ נצפה 3142 פעמים ]

הרקע למחקר

חוקרים ב- Virginia Commonwealth Universityערכו ניתוח רטרוספקטיבי במסגרתו בדקו 177 אנשים עם השמנת יתר חולנית וסוכרת סוג 2, שעברו ניתוח מעקף קיבה בין השנים 1993-2003. המחקר הוצג בכנס ה-26 של ההתאחדות האמריקנית לניתוחים מטבוליים ובריאטריים (ASMBS).

החוקרים חילקו את המטופלים לשלוש קטגוריות, בהתאם לטיפול שקיבלו לסוכרת לפני הניתוח: תלויי אינסולין (59), נוטלי תרופות דרך הפה (83), ומטופלים שעשו שינויים בתזונה ובאורח החיים בלבד (35). החוקרים עקבו אחר המטופלים במשך 5-16 שנים לאחר מכן.

ממצאי המחקר

המטופלים בעלי הסבירות הגבוהה ביותר לחזרה של הסוכרת היו אלה שעלו במשקל יותר מהאחרים, או שהמחלה שלהם הייתה חמורה יותר ותלויית אינסולין לפני הניתוח.

יותר מ-75% מהמטופלים, שהסוכרת שלהם נמצאה בשליטה בזכות דיאטה נכונה ותרופות לפני הניתוח, המשיכו להנות מחיים ללא סוכרת לאחר ניתוח מעקף קיבה.

אצל כ-70% מהמטופלים תלויי האינסולין חזרה הסוכרת ללא קשר לעלייה או ירידה במשקל.

אצל 40% מהאנשים שעלו בחזרה כ-20% ממשקלם, גם חזרה המחלה.

אצל כ-90% מהמטופלים הסובלים מהשמנת יתר חולנית עם סוכרת מסוג 2 נרפאה המחלה במהלך השנה הראשונה לאחר ניתוח מעקף קיבה, וכ-60% נותרו ללא סוכרת במעקב שנמשך  5-16 שנים לאחר הניתוח.

מסקנת החוקרים

"ככל הנראה, הגורמים המשפיעים בטווח הארוך על המחלה לאחר הניתוח הם חומרת המחלה בעת הניתוח או עליה במשקל לאחריו", אומר ד"ר ג'יימס ו. מאהר, מרצה לכירורגיה ב- Virginia Commonwealth University ואחד ממחברי המחקר. "לפי מחקר זה, אנשים עם סוכרת סוג 2 והשמנת יתר חולנית, שינותחו לפני שיפתחו תלות באינסולין, הם בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר לפתרון מלא של המחלה והימנעות מהחמרתה".

עוד אמר מאהר, כי "לפי המחקר שלנו, לאחר ניתוח מעקף קיבה נעלמת הסוכרת בטווח הקצר, ללא תלות במשקל, והמנגנון האחרי לכך עשוי להיות שונה מהמנגנון האחראי על הפתרון לטווח הארוך. בכל מקרה, ניתוח בריאטרי הוא עדיין אחד הטיפולים היעילים ביותר לסוכרת והשמנת יתר חולנית".

יותר מידי שמנים באמריקה

כ-24 מליון אמריקנים סובלים מסוכרת סוג 2. העלות הכוללת של סוכרת הוערכה בשנת 2007 בכ-174 מיליארד דולר, בהם 116 מיליארד דולר על הוצאות רפואיות ו-58 מיליארד בשל ירידה בפרודוקטיביות הלאומית. כ-50% מהגברים ו-70% מהנשים הסובלים מסוכרת, סובלים גם מהשמנת יתר.

אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית שוקלים 45 ק"ג מעל למשקל הרצוי, ומדד מסת הגוף שלהם הוא 40 או יותר, או 35 ומעלה עם מחלה הקשורה להשמנה, כגון סוכרת סוג 2, מחלת לב או הפסקות נשימה בשינה.

לפי נתונים של ההתאחדות האמריקנית לניתוחים מטבוליים ובריאטריים, מעל 15 מיליון אמריקאים סבלו מהשמנה חולנית בשנת 2008. מתוכם 220 אלף איש בלבד עברו ניתוח בריאטרי כלשהו. השיטות השכיחות לניתוחים בריאטריים הן: מעקף קיבה לפרוסקופי, שרוול קיבה לפרוסקופי והצרת קיבה בטבעת מתכווננת.


התאחדות הסוכרת האמריקנית (ADA) המליצה לאחרונה לשקול ניתוח בריאטרי אצל מבוגרים עם BMI גבוה מ-35 וסוכרת סוג 2, במיוחד אם ישנו קושי לשלוט בסוכרת תרופתית.

מחקר משנת 2004, שפורסם ב- Journal of the American Medical Associationהראה כי ניתוח בריאטרי פתר או שיפר סוכרת סוג 2 אצל 86% מהמטופלים ופתר את בעיית דום הנשימה בשינה אצל יותר מ-85% מהמטופלים.

 

בישראל אחד מכל ארבעה מבוגרים מעל גיל 65 חולה בסוכרת. הסוכרת מופיעה מוקדם אצל אנשים הסובלים מהשמנה. שכיחות סוכרת בישראל 7.2% מכלל הנשים ו 8.3% מהגברים על פי סקר בריאות לאומי  משנת 2007-8 שנערך בקרב 10,000 ישראלים בני 21 ומעלה.

מחקרים מראים כי הפחתה של 5% לפחות ממשקל הגוף וביצוע פעילות גופנית של 30 דקות ביום או 150 דקות בשבוע מספיקים כדי לעכב את התפתחות המחלה. אולם, על פי נתוני משרד הבריאות, רק שליש מהישראלים מבצעים פעילות גופנית סדירה.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב