דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיוק: לא פחות ולא יותר 

מאת    [ 05/06/2011 ]

מילים במאמר: 947   [ נצפה 2930 פעמים ]

מעגל הדיוק  – ניהול אישי
דרך הפילאטיס ב 9 מעגלים
מאת לילך ענבר ועודד מנס

 

"פספוס", "לא מדויק", "ליד", "קרוב", "כמעט", "לא ממש".

משקל יתר, אוברדרפט, רגשנות יתר, עומס יתר, היפר אקטיבי, חוסר שינה, גאוות יתר (חטא ההיבריס) וכדומה.

מושגים ומטבעות לשון המהווים רק חלק מהתופעות בעולמנו, והממחישים חוסר דיוק שהפועל היוצא שלו הינו פגיעה באיכות החיים האישית, המקצועית והסביבתית.

במצבים רבים בחיים האישיים ובעבודה אנו נעים בין קצוות של עודף וחוסר ומוצאים עצמנו משקיעים מאמצים ומשאבים רבים כדי לתקן נזקים שמקורם בחוסר דיוק.

דיוק משמעותו פשוטה - לא פחות ולא יותר.

זיהוי המתכון המדויק שלנו, זיהוי המינונים הנכונים הוא עניין של ניסוי וטעייה, להכניס את עצמנו למעבדת חקר עצמי.

מגיל צעיר מנסים לחנך אותנו להיות מדויקים, לצבוע בתוך הקווים ולא לצאת מהם, לאכול מסודר ובמידה, לישון בשעות קבועות, לסדר את הצעצועים במקום, לשמור על סדר יום ועוד כהנה וכהנה.

אולם מערכת המחויבויות, הרצונות והאילוצים שבה אנו פועלים כאנשים בוגרים עובדת קצת אחרת ומאלצת אותנו להגדיר מחדש את מונחי הדיוק. לא פשוט להגיע אל המינון הנכון המהווה את התמהיל הנכון לו אנו זקוקים.

קו דק ועדין כחוט השערה עובר בין דיוק שמשמעותו הצלחה לבין כמעט מדויק היכול להיות כשלון. כמו הדיוק הדרוש בקליעה לסל הכדור נוגע בחישוק מסתובב סביבו ויוצא אל מחוץ לטבעת הסל כשהמשמעות יכולה להיות הפסד המשחק או התחרות כולה. דיוק המושג באימון ותרגול לאורך זמן ישפר את יכולות הדיוק שלנו. היכולת לדייק הינה טכנית וכל אחד יכול לרכוש מיומנויות ולשפר את יכולות הדיוק שלו.
כמו הדיוק הדרוש במוסיקה היכול להוות את ההבדל בין צליל מדויק לבין צליל צורם, לא מתאים ולא נכון. אומנם לא תמיד כל אחד יכול לשמוע את הצליל הצורם לאוזן והמזייפים למיניהם ממשיכים הלאה אבל לא לעולם חוסן. לא לאורך זמן.

גם מאמץ יתר או רצון יתר היכול להיות אמיתי, כן ויפה יכול להביא לחוסר דיוק.

כדי להגיע למימוש, לגלות את אותה הנוסחה, להגיע אל אותו התמהיל המתאים לנו, לכל אחד באופן אישי, יש לנהל את איכות הפעולות והתהליכיםלצפות, לאבחן, לשלוט, לבקר, לשנות ולהתמיד בשינוי לאורך זמן.
לא פשוט – אבל אפשרי.

טכנולוגיות רבות פותחו כדי להגביר תהליכי דיוק: תהליכי מיכון ומחשוב שונים מסייעים לנו רבות בשיפור ומדידת הדיוק.
מכשירים רבים מבצעים תהליכי מדידה ואבחון המאפשרים קבלת נתונים מדויקים יותר מהאדם ומהסביבה, כגון : שעונים, משקלים, סרגלים שונים, מדי חום, רוח ועוד. מבחנים מסוגים שונים כגון: מבחני יכולת, מבחני הישגים, בדיקות רפואיות שמטרתן סיוע להגברת הדיוק בתהליכי האבחון השונים.

רבות מהתיאוריות מתמקדות בשכלול הדיוק, לצפות מראש תהליכים ולכוון פעולה מתואמת.  דיוק הוא הליך מתמשך, ניתן לומר אין סופי, של תאימות. למצוא את המידה הנכונה בכל פעולה בכל רגע נתון, לא פחות ולא יותר. דיוק היא מתודולוגיה ותפיסת עולם אופטימית, תפיסת עולם של איכות חיים ושל טוב. תפיסת עולם המאפשרת לנו למצות את המקסימום מכל מצב ומשאב, לייעל ולחסוך זמן ומאמץ. להגיב ולפעול מהר תוך מזעור מחירים ונזקים. במידה וביצענו פעולה מדויקת נפחית מתח ועומס ממערכות מקבילות אותן אין צורך להפעיל. הדיוק יאפשר לנו להגיע אל הנקודה אותה ביקשנו ולשמור על הכיוון והקצב.

המושג דיוק מתקשר אצלנו לנוקשות, משמעת וקפדנות. האומנם -  פעמים רבות מעורר המושג התנגדות, אולם בפועל ההפך הוא הנכון השמירה על הדיוק מאפשרת לנו באופן מעשי את החופש אליו אנו שואפים. מצבים קיצוניים של חוסר דיוק שוללים מאיתנו למעשה את החופש והעצמאות. נהיגה לא מדויקת יכולה להביא לתוצאה הרת אסון.

ניהול הדיוק מובל על ידי תפיסה ערכית הרואה ביכולת ובצורך לשפר איכות  באופן רציף ומתוך כך מתקיימים באופן מתמיד תהליכים של בקרה ושיפור.

"דמינג" – אבי תורת ניהול האיכות הגדיר מעגל בין ארבעה רכיבים שהפעלתו מאפשרת שיפור מתמיד של איכות פעולה :  

תכנן – אסוף נתונים, בדוק השערות, גבש תוכניות פעולה ושיפור.

עשה ובצע – נסה בפועל את מה שתכננת. יישם את תוכנית השיפור שלך ואסוף נתונים כדי שתוכל להעריך את מידת ההצלחה.

אסוף ותעד את הנתונים בצורה ברורה, כפי שתכננת כדי שתוכל לנתח אותם בהמשך.

בחן ולמד – את התוצאות, האם עמדו במבחן התכנון ?

הסק מסקנות ושפר את המסלול מחדש. דומה הדבר לנהיגה – האט, האץ, סטה קצת שמאלה או ימינה על פי הצורך והנתונים השוטפים, בהתאם לתוואי הדרך, הראות, תנאי, סוג ואופי הדרך.

ייתכן שנהיה דרושים לכמה סבבים של שלבי הביצוע, שלבי הלימוד, זאת על-מנת לבחון רעיונות אחרים וללמוד את מידת הצלחתם. לבסוף, גבש תוכנית פעולה לשיפור ובחן גם אותה באופן רציף ושיטתי.

פעל – לאחר שהוכחת שהתוכנית פועלת, משפרת את התהליך והתוצאות המתקבלת, יישם את מה שלמדת לשיפור נוסף. דיוק מושג בשלבים, אין זבנג וגמרנו. הדיוק מחייב אימון, תרגול, בדיקה ומדידה שוטפים והלולאה תחזור על עצמה החל משלב התכנון ועד לשלב הפעולה לשיפור נוסף. הפנמה של מעגל זה אל תוך פעולות חיינו תאפשר את הגברת הדיוק. 

כדי להגביר את הדיוק בחיינו נתאמן בביצוע מספר פעולות: 

  1. פיתוח ראיה כוללת- מיפוי ובחינת התהליכים המרכיבים את מארג חיינו, מתוך התייחסות למטרות שלנו לצרכינו ורצונותינו.
  2. מיקוד תהליכים- התמקדות בתהליכים המרכזיים על-פי סדר עדיפויות, מאפשרת זיהוי בעיות ו/או הצלחות בזמן אמת, מאפשרת הגדרת הצרכים, המשאבים הנדרשים ומאפשרת פעולה  מהירה והתאמה מיידית.
  3. מדידה ובקרה- בניית כלים המאפשרים צפי ואבחון בזמן אמת, מאפשרים לדעת מהו המצב האמיתי ביחס לאתגרים שהצבנו לעצמנו ומתוך כך לאפשר לשנות כיוונים בהתאם לצורך על סמך נתונים כמותיים בזמן אמת ולא על סמך תחושות ורגשות (מבלי לזלזל כלל בתחושות ורגשות).
  4. קבלת משוב – כדי לאפשר שיפור מהיר יש להשקיע מאמצים בקבלת משוב (חוות דעת) ממשפחה, חברים, עמיתים, לקוחות, ספקים ועוד, לקבל משוב אמין שיכול לסייע לנו בשינוי נדרש.

 

פעולה מדויקת תהיה שילוב בין נקודות מאזנות לבין מתיחת המשאבים לקצוות. האימון המתמיד לדיוק באמצעות כלים מובנים ושיטתיים, מאפשר לנו  להפיק מעצמנו את הצליל המכוון אותו אנו רוצים לשמוע ואותו אנו רוצים להשמיע.

 

מחברי המאמר: לילך ענבר ועודד מנס, יועצים עסקיים ארגוניים המתמחים באימון מנהלים מובילי וילה וי סטודיו לפילאטיס במבשרת ציון.

עודד מנס (ODED MANNES) - יועץ עסקי ומאמן אישי מוביל בירושלים, בעלים של חברת הייעוץ העסקי טי.אם.טי (TMT)  (www.tmtcon.co.il) וחברת אימון מנהלים BE9 מאמנים ניהול.      לילך ענבר (LILACH INBAR) - יועצת ארגונית המתמחה בפיתוח חדשנות  בארגונים ומנהלת וילה וי סטודיו לפילאטיס מהמובילים בארץ.  www.be9.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב