דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות הלמידה המתווכת ויישומה באמצעות דפי עבודה לילדים 

מאת    [ 04/06/2011 ]

מילים במאמר: 319   [ נצפה 4103 פעמים ]

במאמר הקודם עסקתי בחשיבות ייזום פעילויות חינוכיות ולימודיות על ידי ההורים, לשיפור ופיתוח כושרו הקוגניטיבי של הילד. לפי תיאורית הלמידה המתווכת (תלם), היכולת הקוגניטיבית של הילד מתפתחת כתוצאה מאינטראקציה בין הילד לבין גירויים בסביבתו אשר יכולה להתרחש בשני אופנים:
1. אינטראקציה ישירה בין הילד לבין הגירויים בסביבתו. בהקשר של פעילויות לימודיות ניתן לציין לדוגמא התמודדות של הילד עם דפי עבודה לילדים לבדו וללא תיווך.
2. למידה מתווכת: זו מתרחשת כאשר מבוגר (על פי רוב הורה) שם עצמו בין גירויי הסביבה לבין הילד ומתווך ביניהם. מהות התיווך היא ברירת הגירויים, הכנסתם להקשר, אירגונם וויסותם בזמן ובמרחב. בהקשר של דפי עבודה לילדים, המתווך יכול לקבוע קדימויות לפעולות, לווסת את הקשב של הילד, ולהניעו לקליטת הגירויים שהמתווך מעוניין בקליטתם. בנוסף, בתהליך הלמידה המתווכת, המתווך מעביר לילד מרכיבים ערכיים, מוסריים ותרבותיים הנובעים מערכיו של המתווך ותרבותו. בתהליך תיווך נכון, לומד הילד להתמקד, להתבונן, להבחין, לבצע הקשרים, ליצור סדר וארגון של הנתונים, ולקלוט כמות רבה יותר של מידע, ללמוד ממנו ולעשות בו שימוש.
ממצאי מחקרים רבים העוסקים בתחום זה, תומכים בהשערת המחקר האומרת שתהליכי תיווך נכונים מפתחים את יכולותיו של הילד ללמוד, ובכך מביאים לשיפור בכושרו הקוגניטיבי. מכאן ברורה חשיבות תהליכי התיווך בהקשר של הכנה לכיתה א וברכישת מיומנויות למידה. ניתן ליישם תהליכי תיווך באמצעות עבודה משותפת של ההורה עם הילד בדפי עבודה לילדים ובאמצעי חינוך נוספים.
תהליכי תיווך נכונים מכשירים את הילד ללמידה עצמאית ולהתמודדות עם גירויים חדשים, לעומת היעדר תיווך ואינטראקציה ישירה אשר עלולה להביא להתנסויות שליליות, חוסר הצלחה וכתוצאה מכך לחוסר עצמאות. בהקשר של דפי עבודה לילדים, ברורה עם כן החשיבות של תיווך נכון ותרומתו, לעומת מצב בו הילד מתמודד לבדו עם דפי העבודה. על הורה אשר מבצע תהליכי תיווך ושאינו איש מקצוע בתחום החינוך, להשתמש בדפי עבודה לילדים המגיעים עם דף הדרכה מפורט להורים – דף הדרכה אשר נכתב על ידי אנשי חינוך מוסמכים – וזאת על מנת לבצע את תהליכי התיווך בצורה הנכונה ביותר.


מיה ורון - מורה לחינוך מיוחד (B.Ed) ובעלת תואר שני (M.Sc) בהתנהגות ארגונית מאוניברסיטת תל-אביב, עוסקת בהוראה ובמחקר בתחום התפתחות ילדים, מזה שנים רבות. מיה היא מנהלת תחום פיתוח והדרכה בחברת דידקטוס בע"מ, דפי עבודה לילדים.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב