על האמונה -תורה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

על האמונה -תורה 

מאת    [ 03/06/2011 ]
מילים במאמר: 4115   [ נצפה 1368 פעמים ]

 
 

תורה - על האמונה, על הכפירה ועל השכל הישר – מאת פרופ' דורון אורבך

מאת: פרופ' דורון אורבך  | 1/27/2011 אמונה ומדע --לימוד תולדות האנושות, מראה בעליל שלאורך כל ההיסטוריה רב רובו של המין האנושי האמין בכוחות עליונים אלו או אחרים.

היה ברור לאדם משחר קיומו על פני האדמה שהמציאות שלו היא טרנסצדנטלית, שהוא מחובר לכוחות עליונים, ושהמוות הפיסי הוא אינו סוף פסוק בהוויה האנושית. יתירה מזו, היה ברור למין האנושי לעמיו השונים, שקיימים מעליו כוחות רוחניים, להם הוא מחויב בצורה זו או אחרת. לכל תרבויות האדם ללא יוצא מן הכלל, קשורה הוויה דתית שבמהותה נדרשת עשייה הקשורה לכוחות רוחניים.

כך, שהאמונה במציאות רוחנית שהיא מעבר למציאות הפיסית, הדורשת גם עשייה כל שהיא, מלווה את המין האנושי כולו לאורך כל ההיסטוריה שלו.

רב העמים יחסו למציאות הרוחנית שמעבר, את בריאת העולם, ולאחריה, השגחה על תוצאות הבריאה ברמה זו או אחרת. חלק מהעמים (למשל היוונים ) התייחסו לעולם כקדמון ולמציאות הרוחנית כחלק ממנו, המתנהלת במקביל למציאות הפיסית בהשקה כלשהי. גם היום, משאל פשוט בכל ארצות העולם היה מגלה שהאנושות עדיין ברובה מאמינה. רב האנשים החיים היום על פני האדמה מאמינים בכוח עליון כל יכול (העמים הנוצרים והמוסלמים ) או בכוחות עליונים (עמי המזרח) שמעבר למציאות. חכמי ישראל ( ראו למשל הרמב"מ בספר ה"מדע" שהוא חלק "ממשנה תורה" ) מספרים ומסבירים לנו את תולדות האמונה האנושית. כפי שנמסר לעם ישראל ב תורה, המין האנושי הוא אינטליגנטי משחר קיומו.

המין האנושי הופיע על פני האדמה כשהוא נמצא בקשר הדוק עם הבורא האחד הכול יכול. האדם מוגדר כנברא בצלם אלוקים  ובהגדרה הזו ישנן כמה תכונות חשובות כמו: התבוננות, הבנת המציאות, כשר חשיבה והמצאה, כשר יצירה, תקשרת ובחירה חופשית. המין האנושי הוא הנברא היחיד שיש לו בחירה חופשית.

הן הנבראים הנחותים ממנו (החיות) והנבראים העילאיים ממנו (המלאכים) הם נטולי בחירה. הבחירה החופשית של המין האנושי חייבה מצב שבו הקשר בין האדם לבורא יהיה מעורפל ולא מובן מאליו, וכן שתהיה לאדם אי וודאות והתלבטות כחלק ממציאות חייו. אי הוודאות הזו מחוזקת מכוח העובדה שהאדם חי במציאות גשמית, הנתפסת בכמה חושים מוגבלים למדי ( מוגבלים אפילו כחושים פיסיים: חוש הראיה קולט חלק קטן ביותר מהספקטרום האלקטרומגנטי, וחוש השמיעה קולט תחום צר יחסית של גלי הקול, חושי הטעם והריח אף הם מוגבלים לאנליזה מסוימת של כימיקלים ונכנסים בקלות לריוויון )  בעוד שבורא עולם הוא אין סופי, רוחני, ובלתי נתפס לחלוטין בחושים הפיסיים.

בעקבות המציאות המורכבת הזו, היו תקופות ארוכות בהיסטוריה שבהן התעמעם הקשר בין המין האנושי לבורא.

התפיסה האלוקית של עמים רבים התנוונה והפכה לתפיסה אלילית, כלומר מעבר מאמונה באל עליון בלתי מוגבל, בלתי נתפס, אין סופי לאמונה בכוחות על, הנתפסים בקלות רבה יותר: כוחות טבע (גרמי שמים, איתני הטבע ) או כוחות דמיוניים הקרובים יותר להתנהגות האנושית ( פנתיאוני האלים של העמים בעת העתיקה, כידוע מתרבות מצרים, מסופוטמיה, כנען, יוון, רומי, ארצות המזרח וכו').

על פי הידוע לעם ישראל, למרות הניוון באמונה של המין האנושי כולו כאמור לעיל, בכל זמן וזמן היה גרעין מצומצם של אנשים שידעו את האמת וחיו לאור ההכרה האמיתית הנכונה בבורא היחיד.

ספר בראשית, הספר הראשון ב תורה ובתורה נ"ך, הוא למעשה סיפור תולדות הבחירה האנושית. המאורעות הכבירים: בריאת העולם, הריסת העולם ע"י המבול עקב השחתת המין האנושי והתחלה מחודשת של המין האנושי ע"י נח ומשפחתו,הפיזור המופלא של בני האדם על פני כל היבשות ואיים נידחים, כל אלו מתוארים בקיצור רב. הספר מתרכז בתולדות משפחה אחת: ארבעה דורות, אברהם, יצחק, יעקב ובניו. תולדות המין האנושי עד אברהם, הוכיחו שהבחירה החופשית של האדם פועלת לכאורה לרעתו. המין האנושי השתמש בה לרעה ונועד לכאורה להתנוון מבחינה רוחנית לאורך הדורות.

אברהם אבינו היה הראשון שהוכיח שניתן להצליח עם חופש הבחירה ולהגיע לאמת האלוקית ע"י התבוננות בבריאה, גם אם חיים בתוך עולם שיקרי- עולם של עבודת אלילים.

גדלותו של אברהם הייתה במלחמתו למען האמת ומאמציו להנחיל את האמת האלוקית לציבור גדול ככל היותר.

גם בנו יצחק ונכדו יעקב הוכיחו שחופש הבחירה איננו בהכרח מכשלה לאדם אלא אדרבה, כלי להתעלות, להשגת הדרגה הגבוהה ביותר של צלם אלוקים. בעוד שצאצאי אברהם, ישמעאל, בני קטורה, ועשיו בן יצחק לא הגיעו לדרגות הרוחניות של אברהם יצחק ויעקב, כל בני יעקב ללא יוצא מן הכלל המשיכו את המהפכה הרוחנית של אבותיהם מבחינת תפיסת העולם שלהם והקשר לבורא העולם ולכן משפחת יעקב (הוא ישראל) הפכה להיות הבסיס לעם ישראל.

עם ישראל נבחר להיות יחידת הניווט העילית של האנושות. בעקבות האבות שזכו לנבואה, עם ישראל כולו זכה לתופעת הנבואה וניתנה לו תורת ישראל המפורסמת, בנבואה באופן רשמי ומחייב במעמד הר סיני כלומר ע"י קשר בלתי אמצעי בין הבורא לבין כלל ישראל.   

באשר ל תורה, מדובר במציאות רוחנית הקיימת מלפני בריאת היקום. לתוכנית הבריאה האלוקית יש מטרות נשגבות המוסברות היטב בספרי מופת של חכמי ישראל שנכתבו במהלך הדורות. על פי מה שנמסר לנביאי ישראל, חיים לפי תורה אלוקית, הם אחת ממטרות הבריאה של אדם אינטליגנטי, חושב, יוצר, ממציא, מתקשר ובעל בחירה חופשית.

חיי ה תורה הם אתגר תמידי לבחירה החופשית. המין האנושי באלפי שנותיו הראשונות, לא היה ראוי לקבלת תורה משמים, עקב בחירותיו הרעות.

לאחר תהליך הזיקוק האנושי שהתחיל עם אברהם, דרך יצחק ונגמר ביעקב ומשפחתו, שכולו נבע מבחירה חופשית מוצלחת של אבות האומה הישראלית, נוצר עם ישראל, שראוי היה על פי תכונותיו לקבל את תורת הבורא ואף למלא תפקיד עיקרי בתולדות המין האנושי: הנחלת חיי תורה והשראת בחירה חופשית נכונה לכלל האנושות ובכך להביא למילוי המטרות העיקריות של הבריאה.

קבלת התורה ע"י עם ישראל הייתה אמיתית ושלימה ובכך נכרתה ברית נצחית בין בורא העולם לבין עם ישראל. ברית המתועדת ומוסברת היטב בתורה (למשל ספר ויקרא פרק כ"ו פרשת "בחוקותי", וספר דברים בפרשות "ואתחנן", "תבוא", "ניצבים", "וילך", "האזינו" ועוד). כאשר עם ישראל בוגד בברית הזו הוא אמור להיענש קשה, לאבד את אחיזתו בארץ ישראל ולצאת לגלות נוראה ומפוזרת. בגלות לא אמורה להיות לו מנוחה והארץ אף אמורה להיעזב ואף אחד לא יוכל להיאחז בה בעוד עם ישראל בגלות. כל הדברים הללו אכן התממשו כמתועד בתורה. מכל מקום, הברית בין עם ישראל לבורא היא נצחית. אם עם ישראל יחזור בתשובה, גאולתו מובטחת.

מאחר ועם ישראל לא השכיל למלא את ייעודו בהנחלת האלוקות לכלל האנושות, שכן בגד בבריתו והביא בכך על עצמו גזרות ועונשים, היה צריך לתקן את העולם תיקון חלקי, שהרי כל בני האדם נבראו בצלם אלוקים.

כך הופיעו שתי הדתות הגדולות, נצרות ואיסלם, שהן דתות מעוותות ורבה בהן העקמומיות (ולא כאן המקום לתאר למה וכמה). במידה לא מועטה הייתה הופעתן והתנהלותן חלק מהעונש שעם ישראל קבל במסגרת גלותו, אולם שתיהן גם יחד למרות כל עוולותיהן, הצליחו להביא מיליארדי בני אדם לאמונה בבורא עולם ושתיהן דחקו הצידה את עבודות האלילים השונות שהמין האנושי היה נתון בהן עד להופעתן.

לפני כ-250 שנה התחילה בעולם הנוצרי המהפכה המדעית –טכנולוגית. בבת אחת זינק הידע האנושי מעלה, מעלה. נוסדו הבנות חדשות ומהפכות באסטרונומיה, פיסיקה, מכניקה, הופיעו מכוניות קיטור ושריפה פנימית, חשמל ותקשורת. תוך מאתים שנה והעולם השתנה ללא היכר והדברים ידועים וברורים.

במסגרת המהפכה הזו עשתה הכנסייה הנוצרית כמה טעויות גורליות, כשהתנגדה לגילוים באסטרונומיה של גלילאו וקופרניקוס ואף רדפה אותם וסכנה את חייהם.

הנצרות בפרט והמושג דת בכלל נראו פחות ופחות רלוונטים לחיי האנשים בעולם המתפתח בקצב מסחרר.הרי הנצרות נוסדה כ1750 -1800 שנה לפני פרוץ המהפכה המדעית טכנולוגית, כשידע האנושי היה כה מצומצם. לכן, איך היא יכולה להיות רלוונטית כשהידע האנושי התרחב כל כך מאז היווסדה ובפרט שהנצרות הוכיחה את עצמה כמסוכנת לקידמה המדעית (כמעט וחיסלה את גלילאו וקופרניקוס ). בנוסף, הרי העולם המודרני מאפשר חיים קלים ונוחים : נסיעות מהירות ותקשורת מיידית מקצה העולם ועד קצהו, מזון זמין והמון זמן. תודות  למיכון, רק אחוז קטן מאוכלוסיית העולם המודרני צריך באמת לעבוד כדי להוציא לחם מן הארץ ולכן מתפנה זמן רב לבילוי ולבידור.

במציאות כזו, המושג דת, המביא איתו איסורים שונים, הגבלות וכפיפות לכוחות עליונים, נראה כמטרד אמיתי. כשהחיים קשים ממילא, תוספת עול דתי לעול הבסיסי של החיים עשויה להיות זניחה. אולם כשהחיים כה קלים, כל תוספת עול מכבידה ביותר ומיד.

לכן יש לעולם המודרני סיבות מצוינות לכאורה להוריד את המושג "דת" מסדר יומו. הבעיה היא שהדתות מייצגות לכאורה כוחות עליונים ולכן יש להן עוצמה והשפעה. רב האנשים עשויים להרגיש מחסום נפשי לסילוק הדת מחייהם שהרי בכך הם מסתבכים עם כוחות עליונים העלולים להעניש אותם.

לתוך מסכת ההתלבטות הנ"ל נחתה ממש בשעתה (ובשעטה ) תורת האבולוציה של דרווין. בלי להיכנס לכל ההשתלשלויות ההיסטוריות, מהיכן שאב דרווין את רעיונותיו וכיצד הפכה להיות התיאוריה שלו להיות תיאוריה מובילה במדעי החיים, להלן עקרונותיה כפי שהם מתוארים היום ע"י מוביליה:

א)        כדור הארץ קיים כמה מיליארדי שנים, מדובר בזמן רב מאוד. בתנאי חום, קרינה, נוכחות יסודות מתאימים, מים במצב נוזלי, וזמן ממושך, הדומם עשוי להפוך במקרה לחי וצומח. אוסף תגובות כימיות מקריות יצרו במהלך מיליוני שנים, מבנים יותר ויותר מסובכים עד כדי הופעת חלבונים, זרזים הנקראים אנזימים ופולימרים הנקראים  DNAוRNA (הבה לא נכנס לפרטים הכימיים שהם מסובכים ) המאפשרים לאגור אינפורמציה שעל פיה ניתן לייצר באופן מדויק והדיר את החלבונים ושאר המולקולות המורכבות, הקשורות לתופעת החיים. החומרים הללו התגבשו לתאים חיים בודדים.

ב)        החומר החי בתאים הבודדים המשיך לעבור שינויים מקריים שהובילו ליצירת מושבות תאים. במושבות החיים הללו חלה עם השנים התמיינות שהביאה ליצירת אברונים שונים.

ג)         חלק ממערכות החיים פיתחו יכולת סינתזה מדהימה של חומרים מסובכים מתרכובות פשוטות ( מים, דו תחמצן הפחמן, חנקן ) ע"י קליטת קרינת השמש והפיכתה לאנרגיה כימית. אלו הפכו להיות צמחים. חלק אחר המשיך להתפתח בכיוון בעלי החיים.

ד)        המושבות הפרימיטיביות של החיים המשיכו להתפתח עם השנים והפכו להיות יצורים יותר ויותר מורכבים: יצורים ימיים-יצורים זוחלים ועופות – יונקים – יונקים דמויי אדם – המין האנושי.

ה)       מה הכוח המניע של ההתפתחות הזו? הצופן הגנטי של היצורים השונים עשוי לעבור שינויים הנקראים מוטאציות.במעבר מדור לדור, הסביבה ממיינת את השינויים הללו. ככל שהשינוי מסתדר טוב יותר עם הסביבה ומעניק ליצור החדש יכולת קיום  טובה יותר הרי הוא תקף ולכן יצור מוצלח יותר מתרבה ביתר קלות, על חשבון יצורים פחות מוצלחים. למהלך הזה קוראים בלשון האבולוציונרים "חוקי ברירה".

ו)          אין לטבע שום מטרה ותכלית. היצורים מתפתחים מפרימיטיבי למשוכלל עקב שינויים גנטיים מקריים שיוצרים יצורים שונים ומשונים הממוינים ע"י הסביבה ומתקיים הכלל: כל דאלים גבר.

ז)         להלן כמה הוכחות שחכמי האבולוציה מביאים לטענותיהם.

1)        באדמה ובסלעים מוצאים עדויות רבות ליצורים שהיו, נעלמו ולא קיימים יותר.נמצאו שרידים של יצורים להם מבנים של דגים ויצורי יבשה כאחד או עופות וזוחלים כאחד. על פי התיאוריה הזו, הרי המינים התפתחו אלו מאלו ולכן ההתפתחות עברה כולה דרך יצורי ביניים שנעלמו. מציאת שרידים של בעלי חיים שנראים כתוצרי ביניים, מעין חוליות מקשרות בין מינים שונים, מהווה לכאורה חיזוק לתיאוריה.

2)        הצופן הגנטי אכן עובר שינויים הממוינים ע"י הסביבה. בתצפיות מדעיות רואים בעליל כיצד שינוי גנטי משנה תכונה שאותה ניתן למיין. בצורה כזו חיידקים הופכים להיות חסינים לאנטיביוטיקה ציפורים מפתחות מקורים בעלי צורות משתנות, בעלי חיים משנים צבעים ובמשתלות השונות מפתחים זנים רבים של צמחים: פרחים, צמחי נוי, ירקות ופירות בעלי תכונות משופרות, ע"י מיון רצוי של שינויים גנטיים.

3)        העוברים של יצורים מפותחים ,כולל עוברי אדם, עוברים שינויים במהלך גדילתם הנראים כמעבר מדגים דרך זוחלים ליונקים וכך יוצא שעוברי אדם בשלבים הראשוניים דומים מאד לעוברי דגים, דו חיים וזוחלים. נראה לכאורה שהתפתחות העוברים של יונקים במהלך ההיריון צופנת מעין חותם של התפתחות מיצורים פרימיטיביים יותר.

4)        הכימיה והביולוגיה המודרנית הגיעו ליכולת פענוח הצופן הגנטי של כל יצור חי או צומח (כולל זה של האדם). מדובר במאגרי אינפורמציה ענקיים שעל פיהם מתפתחים העוברים בבטן אימם ועל פיו מתמיינים תאים לאיברים והתאים החיים מתרבים לפי הצורך בלבד. לצופן הגנטי ארבעה אותיות שהן מולקולות טבעתיות במבנה ידוע. אלה מסתדרות במילים בנות שלוש אותיות כל אחת, במבנה שרשרתי הארוז בצורה קומפקטית ויעילה בתוך גרעיני התאים. ניתן היום לתאר לפרטי פרטים את סדר האותיות הנ"ל בצופנים הגנטיים של בעלי חיים וצמחים ובכך לעקוב אחר הקשר בין האינפורמציה הגנטית, המבנה והפונקציות של המערכות הביולוגיות. ובכן, ככל שיצורים דומים זה לזה כך צופניהם הגנטיים דומים. ניתן לכאורה לתאר היסטוריה של התפתחות החיים על פי קרבת הצופנים הגנטיים שלהם. חכמי האבולוציה נוהגים לתאר מעין עצים, בהם הגזע הוא יצורים קדמוניים ומהם מסתעפים ענפים שונים- משפחות הצמחים ובעלי החיים למיניהם עד הקצוות, שהם היצורים הנמצאים היום. אם ככה, טוענים חכמי האבולוציה, הרי הצופנים הגנטיים והדמיון ביניהם  הוא בעצם סיפור התפתחות החיים ממוצא משותף פרימיטיבי, דרך הסתעפויות רבות, עד מגוון החי והצומח הנצפה היום.  

לתיאוריה הזו יש חשיבות פסיכולוגית עצומה בעולם המודרני שכן משמעותה היא שהעולם מסתדר לבד ולא צריך ח"ו שום בורא ומתכנן. בכל מקום ביקום שקיימים סלעים, מים, יסודות מסוימים, קרינה וטווח טמפרטורות מתאים, הרי החיים יכולים לפרוץ מאליהם. אם רוצים להפטר מהעול של כוחות עליונים, הרי התיאוריה הזו מספקת להפליא את הסחורה: העולם מיקרי ובעולם מיקרי איש הישר בעיניו יעשה, לא צריך מגבלות מוסריות, (אלא אם הן משרתות באופן ישיר חוק וסדר בחברה ) ולא צריך לפחד מאף אחד.

לכן יש שוחד עצום בקבלתה, שהרי היא משרתת בצורה פנטסטית את הפסיכולוגיה של האדם המודרני השואף להיות משוחרר מכל מיני כבלים עתיקים.

 

במקביל לתיאורית האבולוציה התפתחה עוד תיאורית כפירה מגמתית והיא ביקורת המקרא. הרי הנצרות מבוססת על התנ"ך היהודי. גם אם הברית החדשה של הנוצרים איננה מסמך משכנע במיוחד וניתן בקלות להתייחס אליו בספקנות בלשון המעטה, הרי התנ"ך היהודי מהווה ספר מבוסס הקשור להיסטוריה יהודית מתועדת, למערכות על כשל של העברת תולדות ישראל מדור לדור ע"י עם אינטליגנטי, שתמיד ידע קרוא וכתוב. כדי לקעקע את התנ"ך, המציאה קבוצת אנטישמיים גרמניים לפני כ-150 שנה תיאוריה המראה כביכול כיצד נכתבה התורה (חמשת הספרים הראשונים בתנ"ך ) ע"י בני אדם אינטרסנטיים שרצו לעצב את עם ישראל על פי דת שהמציאו. במבט ראשון, תיעודים היסטוריים רבים בתנ"ך הם נחלתו בלבד ואין להם מקבילות בתיעודים היסטוריים של עמים אחרים שחיו במזרח התיכון.

ובכן, אותה תיאוריה שזכתה לשם ביקורת המקרא, מנסה להציג ע"י ניתוחים ספרותיים, היסטוריים וארכיאולוגיים את מרבית המאורעות הכבירים שהתורה מתעדת: יציאת מצרים, קריעת ים סוף, מעמד הר סיני ומתן תורה וכיבוש ארץ ישראל בהנהגת יהושע בן נון, כפרי דמיונם של אנשים שחיו בארץ ישראל בתקופה מאוחרת (תקופת מלכי יהודה), מאות רבות של שנים אחרי יציאת מצריים. אספקט נוסף של נאורות, מספקת לנו הפסיכולוגיה המודרנית, המסבירה כיצד המציא האדם את הדת כמנגנון הסתגלות נפשי לתופעת הסופיות של החיים, מוגבלותם מול איתני הטבע, הגורל וכמובן המוות.

יוצא איפה שניתן להגדיר תנועה כלל עולמית: תנועת הכפירה שמטרתה לאפשר לחברות אנושיות חיים ללא מגבלות מוסריות ורוחניות ( אלא אם הן משרתות סדר הכרחי לקיום החברה). תנועת הכפירה העולמית מגייסת לעזרתה את המדע המודרני בשלשה ראשי חץ:

הוכחת המקריות של הקיום האנושי בעזרת תורת האבולוציה.

 קעקוע בסיס האמת של כתבי הקודש של הדתות המונותאיסטיות, כלומר העובדות המתועדות בתנ"ך (שהתקבלו בזמנו ללא עוררין ע"י העולם המתנצר והולך ומאוחר יותר, ברובן הגדול, גם ע"י המוסלמים )וכמו כן קעקוע רעיון אמיתות ההתגלות (קיום קשר בין האדם לכוח עליון) שהוא הבסיס לכל הדתות המונותאיסטיות (ונובע כמובן מהיהדות ).

 הצגת כול הדתות כולן, כמנגנוני הגנה נפשיים, אותם פתחו חברות אנושיות שונות במהלך ההיסטוריה, עפ"י הצורך.

   עם ישראל נגרר אף הוא לקלחת הכפירה. יהדות אירופה כשלה כשלון חרוץ במהלך מאתים השנים האחרונות. מיליוני יהודים השתכרו עקב השינויים החברתיים במהלך המהפכה המדעית טכנולוגית שהביאו על אירופה רוחות של חופש, שוויון, דמוקרטיה ונכונות להטמעת מיעוטים שונים במדינות האירופיות.

יהודים רבים עזבו את דתם כדי להתקבל ע"י שכניהם שאינם יהודים ונתפסו ברעיונות הכפירה הנ"ל כאליבי מוצדק. יתירה מזו – יהודים חוללו תנועות כפירה רב לאומיות כמו הקומוניזם, שביסודו שלילה מוחלטת של הדת כדבר שעבר עליו הקלח ובמקביל-קבלה מוחלטת של תורת האבולוציה כהסבר היחיד לתולדות החיים בכלל והאדם בפרט.

על התוצאות הפטאליות של התנהלות יהדות אירופה: התבוללות- ציונות חילונית- שואה- הקמת מדינת ישראל חילונית (מתדרדרת והולכת) ועוד, ניתן לכתוב מאמרים ללא סוף.

המאמר הנוכחי מתרכז בתנועת הכפירה, רעיונותיה והתשובות הניצחות שניתן להעמיד מולם. לדעתו של כותב מאמר זה, לרעיונות הכפירה אין רגליים. השכל הישר הוא דווקא עם האמונה היהודית.

   נתחיל עם אמונת המקריות שזכתה לתואר המדעי 'תורת' האבולוציה.

 על התוצאות הניסיוניות הנכרכות ב'תורה' זו, אין לחלוק!

 אין ספק שלצופנים הגנטיים של כל היצורים הצומחים והחיים, יש דרגות חופש ויש אפשרות לשינויים גנטיים ואלו נצפים בברור. כמו כן, אין ספק שהסביבה יכולה למיין שינויים גנטיים ולתת עדיפות לשינוי גנטי מסוים. להלן מספר דוגמאות:

           1. חיידקים הנמצאים תחת מתקפת אנטיביוטיקה, יכולים לפתח עמידות, שכן שינויים גנטיים, אפילו מקריים, מייצרים מעטפת תא שלא מעבירה את הרעלים האנטיביוטיים דרכה.רק אותם החיידקים שבמקרה עברו שינוי כזה, נשארים בחיים שכן הם שורדים את הסביבה הקטלנית.

2. לצמחים שעקב שינוי גנטי מפתחים פרחים בצבעים עזים המושכים חרקים, יש סיכוי טוב יותר להתרבות מצמחים להם פרחים קטנים ופחות בולטים.

3. בחקלאות האינטנסיבית, אנחנו ממיינים את הצמחים המתאימים לנו מבחינת תכונותיהם ובכך החקלאים מהווים סביבה הממיינת שינויים גנטיים ומייצרת ע"י כך ברירה בין זנים שונים.

יחד עם זאת, יש לציין שרב רובם של השינויים הגנטיים המקריים (הנקראים מוטציות), גורמים להתהוות יצורים פגומים ונחותים  ולכן תוצאתם שלילית. כל השינויים הגנטיים הנצפים על ידינו,  מהווים לכל היותר כוונון דק, מאפשרים התאמה מקומית של תכונה זו או אחרת.

לעומת זאת, לרעיון הבסיסי של תורת האבולוציה שסדרות של שינויים מקריים ממויני סביבה יכולות להביא לפיתוח אברים חדשים ולתהליכי שיכלול כלליים ולגרום התפתחות של יצורים פרימיטיביים ליצורים משוכללים יותר, אין שום הוכחה. הטענה הבסיסית של התיאוריה, שדומם יכול להפוך לחי ויצורים חיים יכולים להתפתח עקב שינויים מקריים, החל  מתאים בודדים, דרך מושבות של תאים ליצורים משוכללים כמו אלה המוכרים לנו מסביבתנו (כולל המין האנושי) אם רק יש לכך מספיק זמן (מיליוני שנים ) היא אבסורדית מכל כיוון שמסתכלים עליה.

 טענה זו אינה פחות אבסורדית מהאפשרות שסופת טורנדו הפוגעת במגרש גרוטאות בכוח אדיר המפרק שברי מכוניות, יכולה אם יתנו לה מספיק זמן, ליצר מכונית תקינה מוכנה לנסיעה.

יש לציין שקרקע העולם מראה שלחיים הייתה אכן היסטוריה מרתקת. היו יצורים שנכחדו ויצורים שונים קדמו אלה לאלה. יתירה מזו, יש שרידים של יצורים להם תכונות משותפות של חיות יבשה, דגים, זוחלים ועופות. טענת האבולוציונרים היא שהרי לנו חוליות ביניים בהתפתחות הטבעית של חיות הים לחיות היבשה, זוחלים לעופות וכו'. ממצאים אלה, מזמינים כמובן טענה, שהרי לפנינו שרידים של חוליות ביניים בתהליך ההתפתחות של המין האנושי מיצורים נחותים יותר שקדמו לו. כל הממצאים האלו מלמדים דבר אחד בלבד: לעולמינו יש היסטוריה. משפחות החיים אכן נוסדו עפ"י סדר מסוים ולא הופיעו כולם ביחד. כמו כן, במהלך תולדות העולם, היו יצורים רבים שנעלמו ונשארו רק שרידיהם קבורים באדמה. יש לציין שאין בכל הממצאים הללו שום הוכחה שחיים מתפתחים באופן בלתי נמנע עם הזמן באופן טבעי, עקב שינויים גנטיים ממויני סביבה.

העובדה שעולם החי והצומח הופיע בשלבים והיו יצורים שנכחדו ונעלמו לא מעידה כהוא זה על התפתחות מקרית של חיים ללא תכנון והתערבות שמעבר לטבע. אדרבה , אין שום מהלך מיקרי שיכול להסביר את היצירה של הפונקציות המשוכללות של החיים: תנועה, חושים, עיכול, התמצאות, עצבים, תקשורת, חשיבה, תודעה (ואפילו לא את הפונקציות הבסיסיות של התאים החיים הבודדים ).

דבר נוסף בלתי מסתבר לחלוטין היא האפשרות שדומם יהפוך לחי במקרה, עקב תהליכים מקריים, ללא תכנון והתערבות חיצונית לטבע.

בכימיה של החיים מתגלה גאונות מדהימה, אנו המדענים בתחומי הכימיה מתאמצים בכל כוחנו, לחקות את הכימיה של החיים. ניתן לומר שכל המעבדות המשוכללות ביותר לכימיה, בכל רחבי העולם, לא יכולות להתחרות (יחד ) עם הביצועים הכימיים של עלה אחד של דשא.

גם מהלכי הדמיון והשונות בין הצופנים הגנטיים של יצורים שונים, כפי שמתגלה בשנים האחרונות, לא מעידים כהוא זה על מוצאים משותפים וסיעוף עקב התפתחות מקרית שהפרידה בין מינים שונים. אדרבה, כל הצופנים הגנטיים רק מעידים על גאונותו של המתכנן, שהצליח ליצר עולם צומח וחי מגוון, הפועל תוך הרמוניה מדהימה (עד שהאדם מתערב ומקלקל בכוח הבחירה החופשית שלו ) ע"י שימוש באותן אבני בנין במינון שונה.

השימוש באותן אבני בנין ליצירה וקיום של רוב עולם החי והצומח הכרחי, שהרי היצורים השונים ניזונים אלו מאלו.

 לסיכום: קיומם של יחסי גומלין בין תורשה וסביבה המאפשרים מתן העדפה (ע"י מיון הסביבה) לשינויים גנטיים מסוימים - כן בהחלט. קשר מעניין (דמיון ושונות) בין צופנים גנטיים של מינים שונים ויצורים שונים - בהחלט כן. אפשרות שהדומם הופך לחי במקרה וכשהופיעו חיים, הם התפתחו והשתכללו במקרה – בהחלט לא!

 

אז מדוע רב הביולוגים תומכים ומאמינים בטענות ההתפתחות המקרית?

 

א)    מדענים רבים מקבלים את 'תורת' האבולוציה בגלל מתן אימון עיוור במערכת התקשורתית (עיתונות מדעית) שנותנת ל'תורה' הזו ביטויים וחשיפה חסרי פרופורציות. המדען המצוי, נתון רב זמנו בפעילות אינטנסיבית של מחקר בתחומים צרים. מעטים המדענים להם יש אפשרות לראות תמונה גלובלית אמיתית ומעמיקה של תחומים רחבים (על הנושא הזה ניתן לכתוב כמה מאמרים מאלפים).

ב)    התורה הזו משרתת את העולם המודרני בכך שהיא מאפשרת לנפנף ממנו את הטענות הדתיות, בעזרת המדע הכול יכול. לכן התקשורת המדעית (הקשורה באופן טבעי לחוגים ליברליים שונים ברחבי העולם המערבי) לא חוסכת כל מאמץ כדי לתת פרסום ומשקל מוגזמים לנושאים הקשורים ל'תורת' האבולוציה.

 

עתה נתמודד עם ראש החץ השני של תנועת הכפירה העולמית: בקורת המקרא. באשר לניתוחים הספרותיים של התיאוריה הזו – המנסה להראות שחומשי התורה חוברו מתעודות שונות, אלו לא ראויים אפילו להתייחסות. כולם מצוצים מהאצבע. הכרות עם פרשני התנ"ך היהודי מראה כיצד לכל אות בספרי הקודש יש משמעות וכיצד כל עשרים וארבע ספרי הקודש שזכו להיכלל בתנ"ך קשורים זה לזה בהיותם ספרי נביאים שמקור השראתם הוא יחיד.

נתייחס לאספקטים ההיסטוריים והארכיאולוגיים. לצרך לימוד היסטורי של התקופה שבין 2000- ל- 4000- שנים, הכוללת את ימי האבות, יציאת מצרים, כבוש הארץ ע"י יהושע, תקופת השופטים, המלוכה בישראל, גלות בבל, שיבת ציון מגלות בבל ורב תקופת בית שני, קיימים מספר מקורות בנוסף לכתבי הקודש של עם ישראל. המקור החשוב ביותר הוא ללא תעודות הכרונולוגיה של מלכי מצרים, כפי שהיא מצטיירת מפענוח הכתב המצרי, על סמך גילויים מלפני כ-200 שנה (מזמן כיבוש מצרים ע"י נפוליון). במקביל ישנם הרבה מאוד שרידים ארכיאולוגים ברחבי המזרח התיכון שאת תיארוכם בשיטות שונות ניתן להצליב עם המקורות ההיסטוריים.

באשר לארכיאולוגיה: לפני כמאה שנה נוצרה אסכולה אותה דחף הארכיאולוג האמריקאי הנוצרי אולבריט ובעקבותיו ארכיאולוגים יהודים כנלסון גליק, יגאל ידין, בנימין מזר ואחרים שהצליחו כביכול להראות שהארכיאולוגיה של ארץ ישראל על שרידיה תואמת היטב את התיאורים המופיעים בתנ"ך.

לאחרונה צפה ועולה תיאוריה נגדית שאותה דוחף ישראל פינקלשטיין מאוניברסיטת תל אביב, הטוענת בלהט שהאסכולה של אולבריט- ידין טועה ובעצם אין שום התאמה בין הממצאים הארכיאולוגיים בארץ ישראל ובין סיפורי התנ"ך. לכן טוען פינקלשטיין, שלבו נוטה אחרי תיאורית בקורת המקרא.

מניסיון אישי, האזנה לישראל פינקלשטיין מביאה את השומע למסקנה שהאבנים הדוממות הנקראות שרידים ארכיאולוגיים הן מאד גמישות ובעצם כל כת של ארכיאולוגים יכולה למשוך אותן לכיוון הרצוי לה (-+500 שנה וכו' ).

הפתרון לדילמה דלעיל ניתן כבר לפני כמה עשרות שנים ע"י חוקר והוגה דעות ששמו ד"ר עמנואל וליקובסקי. הכרונולוגיה המצרית היא מנופחת ולא אמיתית. צריך לכווץ אותה בכמה מאות שנים ואז כל תיארוך תולדות העולם העתיק מסתדר להפליא עם כל מה שכתוב בתנ"ך ומתקבלת התאמה מצוינת בין השרידים הארכיאולוגיים במזרח התיכון, תולדות מלכי מצרים (האמיתיים ) וסיפורי התנ"ך כולם.

בניגוד לתנ"ך שלנו שמתגלה כמקור אובייקטיבי שאיננו מסתיר שום מחדל של עם ישראל ומנהיגיו ואיננו מפאר הישגים מלחמתיים ומדיניים של עם ישראל, הרי כל המקורות ההיסטוריים של העולם העתיק היו בידי חצרות המלכים. מדובר בעמים שרובם ככולם היו אנלפבתים שכן הכתב המצרי או הבבלי (בניגוד לכתב העיצורים הישראלי) היו מסובכים ביותר ללימוד ולזיכרון, לכן העיסוק בקריאה וכתיבה הייתה נחלתם של יחידי סגולה שעבדו בשרות השלטון. במצב זה, לא ניתן למצוא שום מקור היסטורי אובייקטיבי המתאר נכונה את תולדות העולם העתיק. אנו יודעים היטב שכל שושלת מצרית חדשה, שאפה למחוק מהתודעה את כל מה שהיה לפניה ולפאר ללא פרופורציה את פועלה היא (דברים מתועדים וידועים).

חשוב לציין שבסוריה נתגלו ממצאים המתאימים להפליא למתואר בספר בראשית כולל שמו של אברהם כאיש חשוב וידוע לפני כ-3500 שנה. ממצאים אלה שנתגלו לפני כ-25 שנה ע"י משלחת איטלקית, נגנזו ע"י ממשלת סוריה (ברור היטב מדוע). אין ספק שהמקור ההיסטורי האמין ביותר שיש בידינו באשר לתולדות המזרח התיכון במשך כ-1400 שנה החל מלפני כ-3800 שנה (ימי אברהם אבינו) הוא התנ"ך שלנו, המתעד את כל תקופת הנבואה לפרטי פרטים מימי האבות ועד מותו של הנביא האחרון, מלאכי, לפני כ-2400 שנה (ספר בראשית מתאר גם את התקופה שקדמה לאברהם אבינו, החל מהופעת המין האנושי אולם בצורה הרבה פחות מפורטת לעומת תיאור תולדות עם ישראל). יש לציין שלכל העמים במזרח התיכון ובאגן הים התיכון שקבלו את הנצרות תחת שלטון האימפריה הרומית לפני כ-1900 שנה, לא היה שום ספק באמיתות כל פרט ופרט הכתוב בתנ"ך. אדרבה, האמינות המלאה של כתבי הקודש של עם ישראל בעיני שכניו הייתה אחת הסיבות העיקריות שאפשרה את הפצת הנצרות בכל רחבי האימפריה הרומית.

לכל אלה ניתן להוסיף את העובדה הפשוטה שבתורה שבכתב ( ספר ויקרא פרק כ"ו, ספר דברים פרקים כ"ח – ל"ב ) כתובות נבואות מפורטות באשר לעתיד עם ישראל: חורבן, גלות, פיזור, הישרדות פלאית שכולן התגשמו במלואן.

כל האמור לעיל מפיל בעצם את תיאורית ביקרת המקרא. אין מאחוריה שום מדע ושום אמת, אלא רצון קטנוני אינטרסנטי להחליש את היהדות ואת הנצרות הנשענת עליה.

 

ראש החץ השלישי של הכפירה – הטיעונים הפסיכולוגיים באשר לצרכים הנפשיים של המין האנושי שהובילו ומובילים ל'המצאת' דתות שונות, אלה מופרכים מיסודם מתוך הכרות אמיתית עם היהדות.

יש להפריד הפרדה מוחלטת בין היהדות ובין המושג דתות. כל הדתות בעולם חוץ מהיהדות נוסדו אכן ע"י אנשים ידועים, בנסיבות חברתיות היסטוריות שניתן בקלות לנתח אותן ולהבינן.

היהדות נוסדה לא כתוצאה רצונית של מנהיג זה או אחר, או עקב מצב חברתי היסטורי, אלא – ע"י סדרת התגלויות של בורא עולם לעם שלם.

היהדות היא תוצאה של עובדות היסטוריות מוצקות , מאורעות כבירים אותם חוו מיליוני אנשים ומאז הם מעבירים את זכרם בצורה חווייתית, משפחה אחר משפחה, מדור לדור.

ליהדות לכן, אין שום מקור פסיכולוגי הנובע מצרכים אנושיים כלשהם. המקור של היהדות הוא רצון הבורא שהתגלה במשך 1000 שנים ע"י נבואה בצורה עקבית שאיננה ניתנת להכחשה.

תולדות עם ישראל הם העדות הניצחת לאמיתות היהדות. לכפירה לעומת זאת, אין שום בסיס מדעי עובדתי. המקור האמיתי שלה הוא רצונן של חברות מודרניות מסוימות ולקיים חיים ללא מגבלות מוסריות ורוחניות.

ברסלב, רבי נחמן מברסלב, ברכות, שיעור תורה, ניצחת ואנצח הוצאה לאור - הוצאת ספרים, רבי שמעון בר יואי, לג בעומר, רבי נחמן מברסלב, מוסדות תיקון המידות - אתר ברסלב מידות - באתר: אתר על לג בעומר, מידע רב על רבי שמעון בר יוחאי ו ספר הזוהר - כל המידע הנדרש!, מידע על חגי ישראל, שיעורי תורה לצפיה בכל הנושאים ממש בכל התורה, מענין ברכות הצדיקים ובכלל ברכות, חגי ישראל - חגים ... ועוד...

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב