דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים מתחום הריפוי בעיסוק לטיפול בילדים מחוננים עם הפרעות קשב ובעיות התארגנות 

מאת    [ 31/05/2011 ]

מילים במאמר: 452   [ נצפה 3482 פעמים ]

 

בשנים האחרונות מופנים יותר ויותר ילדים לאבחון וטיפול ריפוי בעיסוק עם סיפור דומה. מדובר בילדים חכמים, בעלי יכולת אינטליגנציה תקינה ואף מעל הממוצע, שלמרות כל החוכמה וההבנה המעמיקה מתקשים למצוא עניין ומשמעות בבית ספר  ולהתארגן במשימות פשוטות ומורכבות כאחד. הרבה פעמים הם נופלים במשימות העתקה מהלוח , בנטייה לקמט דפי מחברת  , לשבור עפרונות ולעשות כל מיני דברים שאינם קשורים לנעשה בגן או בבית הספר.  איסוף מידע נרחב על הילד מעלה לעיתים סימנים לקשיי קשב וריכוז או לקשיים בתפקודים ניהולים  על בסיס או לא על בסיס הפרעת קשב.

קשיים בתפקודים ניהולים הם קשיים המתבטאים ביכולת לנהל עשייה יומיומית . לקשיים אלו ביטויים הן בתחום הרגשי והן בתחום הקוגניטיבי. במישור רגשי יגלו הילדים קושי להתחיל פעילות כמו שיעורי בית, סידור מערכת שעות ולהתמיד בפעילות זאת מתחילתה ואת תומה מבלי להיות מוסחים לפעילויות ועיסוקים אחרים.  לעיתים יתייחסו ילדים אלו כעצלנים, אך למעשה מדובר בקושי אובייקטיבי ביזימה, התמדה וסיום פעילות.במישור קוגניטיבי יגלו ילדים אלו קושי להתארגן במשימות מבחינת זמן ומרחב, הציוד נוטה להתפזר ולאבד וביצוע משימות באופן עצמאי אינו מסתיים בזמן ובצורה מאורגנת.  לרוב ילדים אלו צריכים מבוגר שישב לידם ויתווך את המשימה. לא בגלל שהם אינם מבינים אותה אלא בגלל שמאפיין מסויים בתחום ההתארגנות לקראת המשימה ובמהלכה אינו נעשה בצורה מיטבית. יתכן ומדובר בקושי לעבור משאלה לשאלה בלי לעצור או  בקושי לזכור את קטע הקריאה בזמן שצריכים לכתוב  תשובה לשאלה.

איך מטפלים  בקשיים התפקודים של ילדים אלו - שלוש טיפים מתחום ריפו בעיסוק

תחילה חשוב להקנות לילדים אלו מגיל צעיר כלים לתהליכי ארגון ותכנון . ניתן לעשות זאת דרך טיפולי ריפוי בעיסוק ושיטות אימון לסוגיהם., כמו גם הדרכת הורים.  חשוב במהלך טיפולים אלו לחשוף את הילד לטכניקות של התארגנות בזמן ובמרחב ויישומם כדי להספיק להעתיק מהלוח, לארגן מערכת בצורה מסודרת, להכין שיעורי בית  ומטלות על בסיס סדר הגיוני. למעשה הטיפול בונה לילד את המאפיינים האופרטיבים של המושגים המופשטים הללו - ארגון ותכנון.

היות וילדים אלו נוטים למצוא משמעות נמוכה במסגרת בית הספר, או גרוע מזה לשנוא את בית הספר כבר מכיתה א', חשוב למצוא ביחד איתם תחומי עניין ומשמעות מחוץ לבית ספר. חוגי אומנות/בנייה וספורט מאתגר יכולים להוות מקור נהדר לפעילות משמעותית  ופיתוח יתחושת מסוגלות ומשמעות חיים.

נקודה חשובה נוספת ואחרונה היא מאפייני הערכה של ילדים אלו בבית הספר. במרבית המקרים בוחרים המורים להעריך ילדים עם קשיים בתפקוד ניהולי (על בסיס או ללא בסיס הפרעת קשב)  כמו ילדים רגילים. היות וילדים אלו אינם מצליחים במדדים הסטנדרטים חשוב להעריך את יכולותיהם גם במדדים אחרים כמו יצירתיות, חשיבה ביקורתית , שאלת שאלות בעלות ערך מוסף המעידות על סקרנות וכד'.  עצוב לראות שדווקא בתחומים שהם טובים ושבקרב המבוגרים מוערכים כל כך  אין ביטוי והערכה בגיל הצעיר.ילדים מסוג זה עלולים לגלות קושי לענות בכתב על שאלות פשוטות בגלל קשי התארגנות, אך במקביל לתת את האינפוט הכי יצירתי/ביקורתי בתחום התוכן הנלמד.

אורית פינצ'בסקי


מרפאה בעיסוק
ריפוי בעיסוק ילדים


http://www.oritherapy.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב