דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תורה והמקרא 

מאת    [ 30/05/2011 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 3041 פעמים ]

תורה - תיאורית האבולוציה וביקורת המקרא – הקשר ביניהם

מאת: ערן בן ישי | 1/16/2011 אמונה ומדע - חלק מעבודתי פה באתר באה לידי ביטוי בכך שניסיתי לעמוד על הנזקים המוסריים/השקפתיים שהנחילה דת האבולוציה לעולם[1]. דמיינו את תדהמתי כאשר מצאתי את הקשר ההדוק בין תיאורית האבולוציה ויסודותיה של ביקורת המקרא. לאחרונה, יצא לי לעיין בספרו של פרופ' יחזקאל קויפמן: "תולדות האמונה הישראלית", שם הוא מתאר כיצד לתיאורית 'ההתפתחות' הייתה השלכה מכריעה על תפיסתם הראשונית (הנחת יסודות העבודה) של "אבות" ביקורת המקרא, וכך תיאר קויפמן את התהליך:[2]

"המסורת המקראית קובעת את ראשית אמונת האחדות בתקופה שלפני מתן תורה לישראל. בימי אבות העולם, בימי אדם הראשון ונח ואברהם ויצחק ויעקב, נתגלה האל האחד לבני אדם, ואף כרת עימהם בריתות ונתן להם מצוות. לפי מסורת זו הייתה אמונת האחדות בראשית: האלילות נולדה אחר-כך, היא הייתה פרי ירידה והתנוונות. השקפה זו של קדמות אמונת האחדות שלטת הייתה ביהדות, בנצרות ובאיסלם, ומקובלת הייתה גם על המחשבה האירופית בדורות האחרונים. למחשבה הרציונליסטית של תקופת ההשלכה הייתה האמונה הצרופה באל אחד יסוד מיסודות השכל האנושי... אולם השקפה זו לא יכלה להחזיק מעמד משהתפשטה תורת ההתפתחות בעולם וכבשה את כל המדעים, וביניהם גם את חקירת תולדות התרבות. התפתחות ולא התנוונות, פרוגרס ולא רגרס – חוק זה שולט גם בעולם הרוח והתרבות. האדם עלה מדרגת תרבות נמוכה לדרגת תרבות גבוהה, ולא להפך. וגם בתחום האמונה הדתית עלה האדם מדרגה לדרגה. האמונות הנמוכות קדמו בזמן לאמונות הגבוהות והעליונות. המונותיאיזמוס הוא הדרגה העליונה של האמונה הדתית, ולפיכך הוא המאוחר. קדמו לו אמונת ריבוי או אמונת שדים ורוחות או אמונת כשפים. אמונת האחדות נבראה מתוך האלילות בדרך התפתחות והתאצלות ההכרה הדתית – זו הייתה ההלכה, שנקבעה עתה. מכלל גדול זה נתחייבה מאליה הדעה, שהאמונה הישראלית המונותיאיסטית לא הייתה פרי התגלות קדמונה וראשונית אלא נולדה מתוך האלילות. גם היא הייתה כפופה לחוק ההתפתחות. היא נולדה בדרך ההתהוות המדורגת, מתוך נפתולים קשים עם האלילות, שקדמה לה".  

 

הניסיון מלמד שכאשר האדם מפסיק להאמין בכתבי הקודש כדבר ה', הוא גם, ע"פ רוב, מפסיק להאמין במציאות ה', או לכל הפחות האלוקים לא משחק תפקיד משמעותי בחייו, והאדם הזה מחפש נורמות וקווי השקפה אחרים שעליהם הוא משתית את אורח-חייו.

"אבות" ביקורת-המקרא, שחיפשו כל מיני דרכים לשלול את תוקפו האלוקי של המקרא (והאמונה), מצאו בתיאורית האבולוציה כר נוח לבנות את השערותיהם ודמיונותיהם, לכן הם התאמצו למצוא את ההקשר בין תורת ישראל למנהגים וחוקים אליליים קדמוניים וכיו"ב. מכאן, הרכבת יוצאת אל עבר נטישת המסורת המקראית, ועוברת אל רציף האתיאיזם הטהור, או לכל הפחות יצירת עולם של מושגים חדש שבא לידי ביטוי בהשקפות עולם שונות שצמחו כפטריות אחרי הגשם בתקופת התפשטותה של תיאורית האבולוציה, כגון: הקומוניזם, הנאציזם, גישה מקלה של הפלות עוברים, "המתות-חסד", וכו' וכו' – השקפות מעוותות רבות: "כחול הים הרבה מאד, עד כי חדל לספור כי אין מספר".

 

הרב יהושע ענבל בעבדותו הנפלאה, מוכיח שהאמונה הישראלית היא ייחודית לעם ישראל, ואין שום קשר בינה לכל האמונות האליליות ששלטו בעמים הקדומים. וראו על כך במאמריו הבאים:

 

1. "המהפכה" – האמונה הישראלית היא מהפכה גמורה של כל האמונות שהיו לפניה בעולם. ולמן מתן תורה היא אמנותנו הלאומית והיחידה של כל העם כולו. מה שמוכיח על אירוע היסטורי של התרחשות מהפכה.

2. "עדויות היסטוריות" – עדויות היסטורית חד משמעיות מראות כי האלילות בישראל מגורה עוד קודם היותו לעם.

3. "עדויות חיצוניות" – עדויות היסטוריות וארכיאולוגיות מראות בבירור כיצד לא הייתה אלילות של ממש בישראל.

4. "האמונה בישראל" – מהותה של האמונה הישראלית: אורחותיה והגיגה, מוכיחים בבירור כי כולה הושתתה על מונותיאיזם צרוף.

5. "המהפכה בחוקים ובתפיסת העולם" – ניתוח של החוקים מוכיח כי לא היו בישראל חוקים מלבד החוקים שניתנו בסיני.

6. "בסיס המהפכה התנכי"ת" – סיכום הפרק.

ברסלב, רבי נחמן מברסלב, ברכות, שיעור תורה, ניצחת ואנצח הוצאה לאור - הוצאת ספרים, רבי שמעון בר יואי, לג בעומר, רבי נחמן מברסלב, מוסדות תיקון המידות - אתר ברסלב מידות - באתר: אתר על לג בעומר, מידע רב על רבי שמעון בר יוחאי ו ספר הזוהר - כל המידע הנדרש!, מידע על חגי ישראל, שיעורי תורה לצפיה בכל הנושאים ממש בכל התורה, מענין ברכות הצדיקים ובכלל ברכות, חגי ישראל - חגים ... ועוד...




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב