מדע מול תורה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

מדע מול תורה 

מאת    [ 30/05/2011 ]
מילים במאמר: 1606   [ נצפה 2639 פעמים ]

 
 

 

תורה - לסוגית גיל העולם על פי המדע מול ה תורה

מאת: פרופ' דורון אורבך | 1/9/2011 אמונה ומדע - המדע המודרני מאפשר מדידה מדויקת של קצבי תהליכים כימיים (ריאקציות כימיות) פיסיקליים (התפרקויות רדיואקטיביות) גיאולוגיים (תזוזות יבשות והרים, העמקת גאיות, גידול נטיפים וזקיפים במערות) וקוסמיים (תנועות הכוכבים). מידיעת קצב תהליכים, בעזרת מהלך הנקרא אקסטרפולציה, כלומר חישוב לאחור במקרה דנן, ניתן לכאורה להעריך את משך התהליכים כולם ולכן גם את מועד תחילתם. למשל, אם זקיף גדל במערת נטיפים כמילימטר בשנה ניתן לכאורה עפ"י גובהו הנוכחי לחשב את גילו.

 

במקביל, כשאנו מוצאים בסלעים שונים חומרים רדיואקטיביים, כלומר – יסודות שמתפרקים בצורה ספונטאנית והופכים ליסודות אחרים תוך פליטת קרינה רדיואקטיבית מסוגים שונים, ניתן לכאורה לחשב את גיל הסלעים עפ"י מאזן התוצרים (הסופיים ) מול המגיבים הרדיואקטיביים הפעילים. חייבים לציין שכל החישובים הללו דורשים הנחות מופלגות, למשל – שאכן כל היסודות שאנו מניחים שהם תוצרים סופיים בתגובת השרשרת הרדיואקטיבית, נוצרו אך ורק בתגובות הללו (בהחלט לא הכרחי!!!). יש לציין גם, שאנו מודדים קצבי תהליכים בצורה מדויקת רק במהלך מאה השנים האחרונות לכל היותר.

 

יוצא איפה, שעל פי מדידות בנות עשרות שנים בלבד, נעשה החישוב אחורנית ומתקבלות הערכות זמן של מיליארדי שנים. חשוב לציין שכל ההערכות הקשורות לזמן שעבר (שלגביו אין לנו מדידות או עדויות), הן ספקולטיביות, ללא יוצא מן הכלל.

 

חולשתן העיקרית היא ההנחה שקצב התהליכים היה קבוע לאורך מיליארדי שנים וזהה לנמדד היום. בהנחה זו יש בעיה יסודית.

 

אחת ההבנות החשובות במדע המודרני היא ההכרה בכך שהעולם נברא יש מאין (ראו תיאורית המפץ הגדול, שהיא הגישה השולטת בקוסמולוגיה והבנת היקום של המדע המודרני). ההבנה שתולדות העולם כוללים תהליך של בריאה יש מאין, מחייבת מצב שבו הייתה תקופה בריאה, שבה קצב התהליכים הפיסיקליים היה שונה בהכרח מזה שנמדד היום. קשה ביותר לשערך ולדמיין איך נראה היקום בתהליך בריאתו.

 

מהכירות אמיתית ומעמיקה של הכימיה של החיים, ניתן להגיע למסקנה מדעית מבוססת, שבנוסף לבריאה הפיסיקלית, גם החיים למעשה נבראו או נוצרו יש מאין (כלומר, הדומם לא יכול להפוך לחי מאליו, עקב תהליכים מיקרים כלשהם).

 

אם כך, גם את מימד הזמן הקשור לבריאת החיים, קשה להעריך ולדמיין. במקביל, אחת ההבנות החשובות ביותר אליהן הגיע המדע המודרני היא תורת היחסות שפותחה ע"י אלברט אינשטיין. עפ"י הבנה זו, הזמן הוא יחסי ומדידתו תלויה במצב המערכת בה הוא נמדד. ככל שמערכת נעה מהר יותר (קרוב למהירות האור), קצב התהליכים בה איטי יותר. היקום הוא לכאורה תוצאה של התפרצות אנרגיה ( שהפכה בחלקה לחומר) ממרכז מסוים ביקום, וחלקיו השונים נעים ממרכז זה החוצה במהירויות עצומות והיקום הולך ומתפשט. אם כן, אין שום ראיה שמדידת הזמן בכל חלקי היקום זהה ובעצם כל חישוב הזמן הוא בעצם יחסי ותלוי בידיעת המהירות המוחלטת של חלקי היקום בהם אמור להימדד הזמן.

 

מה אומרת לנו ה תורה: התנ"ך כולו על 24 ספריו, מקצה מקום מועט ביותר לתיאור בריאת העולם, כמה עשרות פסוקים בפרשה הראשונה (פרשת בראשית) שבספר הראשון בתנ" ך (ספר בראשית).

 

יש להדגיש כי מטרת ה תורה איננה לתאר לנו את תולדות העולם. היא מספרת לנו בקיצור רב הן על תהליך בריאת העולם והן על אסון נורא ששינה את פני האדמה, הוא המבול. מטרת ה תורה בתיאור הקצרני של הפרשיות העצומות הללו היא לתת מסגרת בלבד לנושא העיקרי שהוא מטרתה: תיאור תולדות הבחירה החופשית של המין האנושי. מטרת ספר בראשית כולו היא להראות דרך תולדות המין האנושי, כיצד האדם השתמש לרעה בחופש הבחירה שניתן לו, במשך אלפי שנים, והביא על עצמו אסונות ולעומת זאת לתאר בפרוטרוט את תולדותיהם של כמה אנשים יחידי סגולה שהוכיחו בכל מסכת חייהם, שניתן להשתמש בחופש הבחירה של המין האנושי גם לטובה. יחידי סגולה אלה הם אבות האומה הישראלית, אברהם, יצחק ויעקב.

 

מתוך מה שמספרת ה תורה בקיצור רב על בריאת העולם, עולה התמונה הבאה:

 

תולדות הזמן: ניתן לחלק את הזמן לשני חלקים, תקופת הבריאה המתוארת ב תורה כשישה ימים (בתוספת השבת הראשונה שבה היצירה פסקה), והתקופה שאחרי הבריאה, תולדות המין האנושי שנברא בצלם אלוקים. מנין השנים עפ"י המסורת היהודית ,ה-תשס"ז (5767 בראש השנה תשס"ז ), הוא מסוף היום השישי של הבריאה, עם הופעת האדם הנושא את צלם אלוקים עלי אדמות. תקופה זו מקבילה למעשה למה שהמדע המודרני קורא היסטוריה. היסטוריה היא תולדות הזמן האחרון, כ- 6000 שנה על פי המדע המודרני, שבהן קיימת ציביליזציה אנושית. כלומר, נוכחות אנשים היודעים לתקשר, ללמוד, לכתוב, לקרוא, ליצור, לבנות ערים, להפיק מתכות ולהתפרנס מחקלאות ובעצם לשלוט בבריאה דרך לימוד והבנה של חוקי הטבע. אם כן, מנין השנים עפ"י מסורת ישראל מקביל לחלוטין למה שהמדע המודרני מכנה היסטוריה. כל מה שהיה לפני היות האדם הנושא את צלם אלוקים ונקרא עפ"י המדע המודרני פרה- היסטוריה, שייך על פי מסורת ישראל לתקופת הבריאה. הבריאה עפ"י התורה הייתה בתהליך מדורג ביסודו, יש מאין. ראשית -ויהי אור. פרץ אור מילא את כל היקום ולאחריו נברא כל החומר. היום הראשון מציין את יצירת האור והחומר יש מאין. המדע המודרני מדבר באותן מטבעות לשון. האנרגיה והחומר נוצרו יש מאין. אנרגיה יכולה להפוך לחומר עפ"י הנוסחא הידועה E= mC2 (אנרגיה E= מאסה m= C=מהירות האור, כמובן ביחידות המתאימות).

 

לאחר היום הראשון שעיקרו כלל הבריאה יש מאין ,מגדירה התורה את היום השני לבריאה, ובו היא מתרכזת בכדור הארץ שלנו ומדברת על ההפרדה בין מים על פני האדמה ומים מעל פני האדמה ובעצם יצירת האטמוספרה. יש לציין שמציאות מים נוזליים היא תנאי הכרחי לחיים המוכרים לנו. במקביל למים המצויים על פני כדור הארץ ישנן כמויות עצומות של מים בחלל. למעשה מים היא אחת התרכובות הנפוצות ביותר ביקום. הצורה הנפוצה ביותר של מים ביקום היא קרח – מים במצב מוצק. יתכן מאד וכדור הארץ שלנו הוא אחד המקומות הבודדים ביקום שבהם מים נמצאים במצב נוזלי. התורה קוראת לאטמוספרה רקיע (נוצר בתקופה המוגדרת כיום שני ), שכן במבט מלמעלה נראה כאילו מתוחים (רקועים ) מעלינו שמים הנושאים עננים ומאפשרים את מחזור המים בטבע. ברור שיצירת מעטה גזי מסביב לכדור הארץ הייתה שלב הכרחי לבניית תופעת החיים.

 

השלב הבא בהתפתחות כדור הארץ מוגדר כיום השלישי והוא כולל שני שינויים כבירים:

1) הפרדה בין הים ליבשות.      

2) הופעת עולם הצומח.

 

השלב הבא המתואר בתורה ומוגדר כיום הרביעי של הבריאה, מתייחס לגרמי השמים, השמש הירח והכוכבים. יש לציין שבריאת גרמי השמים על פי התורה הייתה כולה ביום הראשון. הבריאה ביום הרביעי משתמשת במילים 'יהי מאורות' 'ויעש אלוקים שני מאורות הגדולים' והיא איננה אם כן יצירת גרמי השמים. בריאת היום הרביעי קשורה לייצוב היחסי של מקום גרמי השמיים כלפי כדור הארץ והיכולת לראותם (לאחר הצטללות האטמוספרה), כך שמוגדר זמן המחולק לימים, חודשים ושנים. ייצוב מיקומם היחסי של גרמי השמים קשור כמובן לתנועת כדור הארץ עצמו: סביב צירו, סביב השמש והזווית בין ציר הסיבוב סביב צירו ובין המישור שבו הוא סובב את השמש (זווית זו קובעת את החלוקה לעונות השנה). משך החודש נתון כמובן עפ"י תנועת הירח מסביב לכדור הארץ. מצוות התורה תלויים מאד בזמנים ולכן, חשיבות המאורות בקביעה וחישוב של הזמנים על פיהם אנו מנהלים את חיינו, גדולה לא פחות מהאפקט הפיסיקלי שלהם, הקשור לכוחות המשיכה וקרינת השמש (שהיא הבסיס לחיים על פני האדמה). עפ"י הממצאים של שדות מגנטים ושרידי צמחים ובעלי חיים, נראה בעליל שמצב כדור הארץ יחסית לגרמי השמים התייצב לאחר שכבר היו עליו חיים. לכן, מיקום היום הרביעי הדן במאורות השמים, אחרי היום השלישי הדן בהופעת הצומח על פני  האדמה (פעילות הצמחים הכרחית לשקיפות האטמוספרה), אינו סותר את הבנת תולדות העולם על פי המדע.

 

השלב הבא המתואר בפרשת הבריאה בתורה מוגדר כיום חמישי, וכולל את הופעת החיים במים והופעת העופות (כולל החרקים). התורה גם מזכירה הופעה של 'תנינים גדולים' שעל פי פרושי התורה נעלמו עם הזמן ואינם קיימים עוד.

 

השלב הסופי בבריאה מוגדר כיום השישי. הוא כולל את הופעת כל בעלי החיים היבשתיים ובסופו הופיע על פני האדמה המין האנושי: יצורים אינטליגנטים, מיוחדים במינם המוגדרים כבעלי צלם אלוקים. האדם, שעם הופעתו מסתימת תקופת הבריאה ומתחיל מנין הזמן עפ"י המסורת היהודית, הוא האדם המוכר לנו, שאנו צאצאיו, שהוא כאמור אינטליגנטי, חושב, מתקשר, לומד, יוצר ובעל חופש בחירה אמיתי (להבדיל מכל הברואים האחרים שהם אינסטינקטיביים).

 

העובדה שהתורה דוחסת את הבריאה כולה לשישה ימים אינה מהווה שום סתירה לתיאוריה מדעית מבוססת כלשהי שכן כל התיאוריות המדעיות, מוגבלות ביותר כפי שהוסבר לעיל, בכל הקשור למדידות אמיתיות של זמן שעבר. תהליכים שנמדדים היום לאורך שנים ארוכות, יכלו לקרות בזמנים קצרים בהרבה בתקופת הבריאה. בעקרון, ההבנה שהייתה בריאה יש מאין (נחלת המדע המודרני, תיאורית המפץ הגדול), מחיבת קיומו של בורא מעבר לחומר, בורא שהוא אין סופי ביכולתו. והרי בורא בלתי מוגבל כזה, לא זקוק למיליארדי שנים כדי ליצור את ההווה שבו אנו חיים. הוא יכול להביא את כדור הארץ למצב היציב שאנו חיים בו היום, בכל פרק זמן שירצה. כלומר ניתן לטעון שהאדם שנברא בצלם אלוקים קבל מתחתיו, מסביבו ומעליו, עולם עשוי. כעקרון לא תיתכן שום סתירה בין תורת ישראל לבין מדע אמיתי המבוסס על תצפיות אמינות שכן הן התורה והן הבסיס למדע המודרני מקורם אחד – ריבון העולמים. התורה ניתנה לעם ישראל (ודרכו בעצם למין האנושי) ישירות, ע"י תופעת התגלות ונבואה. המדע מבוסס על העובדה שכל חוקי הטבע, מסובכים ככל שיהיו, נענים ופועלים עפ"י מתמטיקה שמוח האדם יודע להמציא. המדע המודרני מבוסס אם כן על התגלות עקיפה (בניגוד לתורת ישראל שנתנה בהתגלות ישירה): חוקי הטבע כולם מופעלים כך שהאדם יוכל להבינם ולנצלם לתועלתו. לכן גם לא תיתכן סתירה בנושא גיל העולם בין המדע והתורה שכן הפרספקטיבה שלהם שונה.מנין השנים על פי תורת ישראל מקביל לחלוטין לתולדות המין האנושי האינטליגנטי, מה שהמדע מכנה היסטוריה.

 

באשר לתקופה שקדמה להיסטוריה, התורה מכנה אותה תקופת הבריאה ומתארת אותה בקיצור רב במבנה של שישה ימים. תפיסת תולדות העולם של המדע המודרני מבוססת על אקסטרפולציה של מדידות קצב עכשוויות ומבוססת על הנחה שהזמן לא השתנה וקצב התהליכים לא השתנה. הנחות אלה רחוקות מלהיות הכרחיות. מכל מקום הן המדע המודרני והן התורה מצביעים על הכרח שהייתה בריאה יש מאין שבה נבראו האנרגיה, החומר והזמן.

 

ברסלב, רבי נחמן מברסלב, ברכות, שיעור תורה, ניצחת ואנצח הוצאה לאור - הוצאת ספרים, רבי שמעון בר יואי, לג בעומר, רבי נחמן מברסלב, מוסדות תיקון המידות - אתר ברסלב מידות - באתר: אתר על לג בעומר, מידע רב על רבי שמעון בר יוחאי ו ספר הזוהר - כל המידע הנדרש!, מידע על חגי ישראל, שיעורי תורה לצפיה בכל הנושאים ממש בכל התורה, מענין ברכות הצדיקים ובכלל ברכות, חגי ישראל - חגים ... ועוד...

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב