דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למידה בפסיכותרפיה 

מאת    [ 30/05/2011 ]

מילים במאמר: 397   [ נצפה 2630 פעמים ]

פסיכותרפיה היא שיטת טיפול מעולה המכוונת ללמידה במטרה לחולל שינוי אצל מטופלים. שינוי יכול להיות מכל סוג שהוא: שינוי תחושתי, חשיבתי, התנהגותי ועוד. הלמידה בתהליך פסיכותרפויטי יכולה להיות משני סוגים: למידת משהו חדש, או למידה מחדש של משהו שכבר נשכח. יש אנשים שלא מבינים כיצד למידה יכולה להיות למידה של משהו שהאדם כבר יודע, עם זאת חוקרים מגדירים את תהליך הלמידה מחדש כתהליך למידה לכל דבר. מאמר זה עוסק בתהליך הפסיכותרפויטי כמוביל שינוי באמצעות למידה.

פסיכותרפיה מוגדרת כשיטת טיפול שמתבצעת בסטינג מוגדר ויכולה לכלול מטפל אחד או יותר (קו-תרפיה) ומטופל אחד הוא יותר (למשל כמו בטיפול זוגי או משפחתי). לאורך הטיפול המטופל לומד את עצמו ועל עצמו דברים שאינו ידע- דברים חדשים,  או שבאמצעות הטיפול הוא לומד למסגר את הדברים שיידע על עצמו בצורה אחרת. חשוב להוסיף שהמטופל לומד את עצמו בתוך הקשר טיפולי, כשהמטפל הוא חלק חשוב בתוך התהליך. ישנם מטופלים הנוטים להשתמש במתודות של אנליזה עצמית (מתודה אקטיבית), לעומת חלק אחר מהמטופלים, הנוטים ללמוד על עצמם דברים באמצעות פרשנויות שהמטפל נותן לדבריהם או לחלומותיהם (מתודה פסיבית). המתודה בה המטופל משתמש על מנת ללמוד על עצמו ולהפיק משמעות מהטיפול היא קוגניטיבית מעיקרה בין אם היא מתודה פסיבית או אקטיבית.

כל סוג של פסיכותרפיה אמורה לשלב את דרכי הלמידה השונות במטרה להאיץ תהליכי הבנה ושינוי. המטפל המקצועי אמור להתאים את שיטת הטיפול האופטימלית למטופל שלו. למשל: כאשר מטופל מגיע עם פובייה מהידבקות ב איידס , על המטפל המנוסה להבין שהמטופל זקוק ללמידה על בסיס מעגל רגש-קוגניציה-התנהגות. על המטופל להבין ולהפנים מהם הסיכויים הריאליים להידבקות ב מחלת מין (סיכויים יחסית נמוכים), ובהמשך הטיפול אף ללמוד להמנע מעריכת בדיקות איידס חוזרות, שאינן מסייעות לו להפחית את החרדה סביב הנושא אלא רק גורמות לו לרגיעה טמפורלית שתוביל לשימור החרדה. המטופל יצטרך לעבוד על מערכת האמונות שלו באופן קוגניטיבי. לעומת כך, מטופלת שעברה התעללות מינית תפיק פחות משמעות מעבודה קוגניטיבית-התנהגותית טהורה. בעבודה עימה מומלץ לפי מחקרים לסייע לה לחוש בטחון בקשר עם המטפל, להעניק לה עידוד רגשי ואפשור של הכלה רגשית על מנת שתוכל להתמודד עם הטראומה שנוצרה בה.

אם כן, המקצועיות והחוכמה של מטפל טוב הן היכולת שלו להכיר אופנויות שונות של טיפול ולהתאימן למטופל שלפניו. על המטפל לסייע למטופל ללמוד דברים חדשים על עצמו בתהליך של למידה פסיבית או אקטיבית, ולאפשר לו ללמוד מחדש ובאופן שונה דברים שהיו ידועים לו על עצמו.

היי לכולם. אני סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה ומתעניינת בנושאים של אומנות, פילוסופיה ורפואה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב