דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על עונשם של מבריחי טובין דרך מעבר במסלול הירוק 

מאת    [ 29/05/2011 ]

מילים במאמר: 1022   [ נצפה 2425 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, יגאל קורנר

 

לאחרונה, ניתנו שתי החלטות על ידי בתי המשפט השלום בראשל"צ וברמלה אשר עסקו במעבר אזרחים במסלול הירוק בנתב"ג בשובם מחו"ל, כאשר ברשותם כבודה אשר אינה פטורה ממסי יבוא.

 

כידוע, עם החזרה מחו"ל, מוצבת בפני כל אדם האפשרות לעבורב"מסלול הירוק" עם מטען לוואי, שמשמעותה היא הצהרה כי הטובין שיובאו פטורים ממסי יבוא, בעוד מעבר במסלול האדום מהווה הצהרה כי הטובין שיובאו חייבים במסי יבוא. הסדר זה רלוונטי גם כאשר רוכשים בדיוטי פרי בארץ תחת הסדר ה"פטור ושמור". 

 

עובדות המקרה הראשון וטענות הצדדים:

 

מדובר בנאשם אשר הכניס ארצה בשוגג 3 ליטר משקה מסוג וויסקי ו-4 קרטוני סיגריות ונתפס במכס עת עבר במסלול הירוק. רשות המכס הציעה לו תשלום קנס מינהלי בסך של כ-3,000 ש"ח, אולם הנאשם בחר להישפט על העבירה.

 

הנאשם לא חלק על העובדות,  אלא טען שלא ידע כי הוא עובר על החוק, והוסיף וטען כי לא נעשה כל מאמץ מינימלי ליידע אותו כי במעשיו הוא עובר על חוקי המכס של מדינת ישראל.

יתרה מכך, טען הנאשם כי המוכרת בחנות הדיוטי פרי הטעתה אותו וגרמה לו לחשוב כי הכמות שרכש בדיוטי פרי מותרת ביבוא לישראל ללא תשלום מסי יבוא.

 

מנגד טענה המדינה כי גם אם הנאשם טעה לא מדובר בטעות סבירה שכן הנאשם היה יכול למנוע את הטעות באמצעות בירורים עם אנשי המכס או לחקור ולבדוק יותר בחנות הדיוטי פרי.

 

 

 

 

הכרעת בית המשפט:

 

בית המשפט קבע כי טעותו של הנאשם אינה סבירה וכי לא עשה די לברר את החוק, אך בשל כך שהאמין לנאשם, בחר בית המשפט להקל עם הנאשם ולא למצות עימו את הדין, וחייב אותו בקנס של 2,000 ש"ח במקום הקנס המקורי אותו הציעה המדינה.

 

ת"פ (שלום רמלה) 14559-11-09 רשות המסים אגף המכס והמע"מ נ' אבנר בן נר אבוטבול, הכרעת דין וגזר דין מיום 21.2.11, השופטת שרון קיסר. ב"כ הצדדים- למדינה- עו"ד רונית מנור שמש. הנאשם לא יוצג על ידי עורך דין).

 

עובדות המקרה השני וטענות הצדדים:

 

בשונה מהמקרה הראשון שנראה כי נעשה בתום לב, המקרה השני נוגע לנסיון הברחה שעושה רושם שנעשה שלא בתום לב.

 

בשנת 2009 נתפס הנאשם כאשר הוא מנסה להיכנס ארצה שלא דרך מעבר ביקורת הגבולות בנתב"ג, אלא בזמן שניסה לעבור דרך שער בלתי מאויש ומשם לאולם קבלת הכבודה.

הנאשם אסף את הכבודה שלו וביקש לעבור במסלול הירוק, ובכך למעשה הצהיר כי ברשותו טובין פטורים ממסי יבוא.

הנאשם זומן לבדיקה, ובבדיקת הכבודה נמצאו טובין רבים וביניהם כ-16,000 כדורי ויאגרה, עשרות מכשירי טלפון סלולאריים,  עשרות כבלי USB, עשרות סוללות לטלפונים סלולאריים, וכן מכשירי אייפון. שווי המס שנגרע מקופת המדינה ביחס לטובין שנתפסו עמד על 55,000 ש"ח.

לנאשם היה עבר פלילי בתחום הרכוש, סמים והפרת זכויות יוצרים בגינם ריצה כבר בעבר מספר  מאסרים בפועל.

 

הנאשם הודה בעובדות כתב האישום, אך ביקש להתחשב בהודיה שחסכה זמן רב, וטען כי מצבו הבריאותי קשה והוא נמצא בתהליך שיקומי ולכן ביקש להקל בעונשו.

 

המדינה ביקשה להטיל על הנאשם מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס, בשים לב לכך שכמות הפריטים המוברחים הייתה גדולה ובהתאם, סכום המס שנגרע מקופת המדינה היה לא זניח.

 

גזר-הדין:

 

בית המשפט נתן משקל להודיית הנאשם, לחסכון בזמן שיפוטי ולמצבו הבריאותי והכלכלי של הנאשם כשיקולים להקלה בעונשו, על אף חומרת העבירות שבהן הורשע.

לפיכך נגזרו על הנאשם ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, מאסר על תנאי, וכן קנס כספי בסך של 15,000 ש"ח..

 

ת.פ. (שלום ראשל"צ) 3711-09 מ.י בית המכס נתב"ג נ' דוד דנינו, גזר-דין מיום 22.2.11, השופטת עירית וינברג – נוטוביץ. ב"כ הצדדים – למדינה- גב' מירית אליהו, מתמחה. לנאשם- עו"ד אילן גרטנר.

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב