רבים וטובים ניסו למצוא או להמציא "נוסחת פלא" כדי להפוך עסק למצליח. עשרות ספרים ומדריכים הפכו, בדרך כלל רק את כותביהם, לבעלי עסקים פורחים.
יש דרכים לשפר את הסיכויים להצלחה, אך ההכללה היחידה המהווה מפתח להצלחה, היא הידיעה שאין מפתח אחד להצלחה. מה שהופך עסק אחד למצליח עשוי להרוס את האחר. למעלה מ 62% מהעסקים פועלים מכוח האינרציה אינם מגבשים את דרך הפעולה הטובה ביותר עבורם וחמור מכך, מנהלים את העסק בהפסד ואינם עושים די לשינוי המגמה.
העובדה שבישראל נסגרים למעלה מ- 20,000 עסקים מידי שנה היא בעיה חמורה הנובעת בחלקה מהתעלמות מהמשתנים האישיים וכן מההערכה לקויה של ההון הנדרש לקידום או להקמת העסק.
אם כן איך בכל זאת אפשר להצליח?
• זכרו שלא כל מה שאתם אוהבים או טובים בו אפשר להפוך לעסק
• לפני פתיחת עסק או הכנת תוכנית עסקית בצעו בדיקת כדאיות במרכז אבחון עסקי
• בעסק חדש, הקצו לפחות 50% מההשקעות לשיווק
• התייחסו למשתנים שלכם - מיקום, גיל, ניסיון, זמינות, הון זמין, ובדקו את השפעותיהם
• תכננו היטב את צעדיכם ובדקו בכל סוף תקופה האם עמדתם בתוכנית
• אם יותר מדי קל לכם - משהו כנראה לא עובד נכון
• בססו החלטות על מידע ולא על תחושות
• הסתייעו בתחושות להכריע בסוגיות שבהן על אף המידע התשובה אינה חד משמעית
• היו ערוכים עם מלוא ההשקעה הנדרשת עד לנקודת האיזון
• התייעצו עם אנשי מקצוע מתחומים שונים - שיווק, תפעול, ניהול אינטרנט וכדו'..
אלו פעולות שיאפשרו לכם לשפר את ביצועי העסק, אך זכרו שאין מדובר במתכון ויש לקחת בחשבון את כל הנתונים האישיים. אם במקרה נתקלתם במישהו שמציע לכם מתכון הייתי מזמין אותו להשקיע במקומכם. הראיה לכך היא שבכל תחומי העסקים יש עסקים שמצליחים ויש כאלו שלא.
אחת הדרכים הטובות לבחון את המשתנים האישיים ולקבל הערכה מדויקת של כדאיות ההשקעה או פעילות העסק היא ביצוע אבחון עסקי במרכז אבחון עסקי אובייקטיבי. הבדיקה היא חד פעמית או במקרים מסוימים תקופתית והיא בוחנת את כל מרכיבי העסק - אספקטים פיננסיים, שיווקיים, תפעוליים וארגוניים ובסופה של הבדיקה מתקבלת תמונת מצב עדכנית ואמיתית של העסק. על בסיס בדיקה זו מתקבל דו"ח תוצאות מפורט הכולל המלצות לפעולה במטרה להגדיל רווחים.
רבים נוטים לחשוב כי יזם זהו מישהו שרכש השכלה בתחום ההייטק או מתעסק בתחום כל חייו, אך למעשה העבודות מוכיחות כי יזמות אינה תכונה נרכשת בלבד, אלא יכולה להיות תכונה מולדת ותכונה מולדת ונרכשת בד בבד.
אמיר ברמלי, מנכ"ל קבוצת רוביקון, מומחה להערכת סיכוני אשראי והשקעות. בקבוצה זו עסקים שונים בחלקם אחזקות מלאות ובחלקן אחזקות חלקיות. הקבוצה מתמחה בהשבחת חברות, ניהול עסקי מתקדם וחדירה לשווקים המאפשרים הזדמנות עסקית מבטיחה וריאלית.