דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גירושין והשפעתם על ילדים 

מאת    [ 22/05/2011 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 4012 פעמים ]

במציאות שבה רבע מהזוגות הישראליים עוברים תהליכי גירושין, ילדים רבים שותפים או נוטלים חלק בתהליך זה. השאלה היא כיצד תהליך גירושין משפיע על חייהם ועל עתידם של ילדים אלו והאם יש לו חלק או ההשפעה על קשרי זוגיות אותם יממשו בעתיד.

ילדים רבים, גם כאלו שאינם באים מבתים שבהם ההורים עוברים תהליכי גירושין או מתכוונים לעבור תהליך גירושין, הם בעלי פחדים וחששות, שמה הוריהם ייפרדו בעתיד הקרוב או הרחוק. ייתכן שילדים אלו למדו על גירושין מתוכניות הטלוויזיה, מהתקשורת או מספרים שקראו או שייתכן כי הם מכירים ילד שהוריו עברו תהליך גירושין. כך או כך המונח גירושין מרתיע ילדים רבים שמדמיינים עתיד שבו הם ייאלצו לגור הרחק מאחד ההורים שלהם. 

ילדים מפחדים גם להיות שונים משאר חבריהם לכיתה. תקופת הילדות ובמידה מסוימת גם תקופת גיל ההתבגרות הן תקופות שבהן הזהות העצמית שלנו איננה מפותחת מספיק. כתוצאה מכך, בתקופות אלו אנו תלויים במבוגרים אחרים ובחברים לכיתה. על רקע זה, מועצמת תחושת בדידות עקב גירושין ותחושת הניכור החברתי שתהליך גירושין יכול להוביל אליה.

כיצד מתמודדים עם הליך גירושין? כיצד מספרים לילד על גירושין? מומלץ ורצוי להתייעץ עם איש מקצוע. ישנן משפחות שבהן לילד (במיוחד אם מדובר בילד בגילאי סוף היסודי וחטיבות הביניים או בנער מתבגר) יש כבר מושג לא קטן שהליך גירושין עומד לקרות. ילדים אלו חוו את המריבות של הוריהם ואת האומללות שהיא יצרה והאווירה העכורה בבית.

מהצד השני קיימים זוגות שמדברים על גירושין מחוץ לבית, ומסתירים מהילדים כל מריבה. לכן נדמה להם שילדיהם יופתעו לשמוע על גירושין. אך הרבה פעמים, ילדים מרגישים ויודעים הרבה יותר מאשר נדמה להוריהם. ילד יכול להרגיש שהוריו מרוחקים זה מזה, שהם נמנעים מלשוחח זה עם זו או לבלות יחד ושקיים מתח תמידי ביניהם, גם אם הם לא מרימים את הקול.

ילדים מסוימים יכולים אף להרגיש הקלה על החלטה על גירושין של ההורים, מתוך תקווה שהדבר יאפשר התחלה חדשה עבור כל המעורבים. אחרי ככלות הכול, הילד אוהב את הוריו ומעוניין שחייהם יהיו טובים ומלאים לא פחות. אם בעבר המחשבה הייתה שיש להקריב את רגשות ההורים לטובת הילדים, הרי שהיום יותר ויותר הורים מבינים שלמעשה השתהות ואי החלטה על גירושין פוגעת בילדים לא פחות מאשר בהם ושאף ילד לא רוצה לחיות בבית שבו זוג הוריו לא רוחשים אהבה וכבוד זה לזו וזו לזה.

מעבר לייעוץ עם איש מקצוע שיכול ללוות זוג הנמצא בהליך גירושין לא רק ביחסיהם זו מול זה אלא גם ביחסיהם מול ילדיהם ומול המשפחה המורחבת, חשוב לזכור כי זהו זמן שבו ילדיכם זקוק לאהבה ולחום. הראו לו שאתם תהיו שם תמיד למענו, ולא משנה עם מי מההורים הילד יגור בסופו של דבר. ספרו לילד על התוכניות שלכם לאחר גירושין, היכן אתם מתכוונים לגור, כמה פעמים תיפגשו בשבוע. כדאי ליזום טיול משותף לילד ולאחד ההורים שניתן יהיה לצפות לו בסיום התהליך הכואב. בני זוג רבים טרודים במהלך גירושין בעניינים משפטיים או בסידורים למשל כמו מעברי דירה ושוכחים להעניק את תשומת הלב הראויה לילדיהם. אם תתמכו בילדיכם ותהיו גלויים עימם, תעזרו להם לעבור תהליך של גירושין טוב יותר ובתמורה יוכלו הם לסייע גם לכם בהתמודדות שלכם. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב