הסודות מאחורי המדפים - מהו הפרי מיפן, הגדל בישראל בעל אלף השמות ?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הסודות מאחורי המדפים - מהו הפרי מיפן, הגדל בישראל בעל אלף השמות ? 

מאת    [ 18/05/2011 ]
מילים במאמר: 369   [ נצפה 2705 פעמים ]

 
 

הסודות מאחורי המדפים- מהו הפרי מיפן הגדל גם בישראל בעל אלף השמות ?

 

 

יובל לובנשטיין

 

 

כולם אוהבים אותו ומחכים לבואו, אשר מסמל את בוא האביב. הוא גדל בארץ, אולם מוצאו מיפן שם גידלו אותו באופן במטעים כבר לפני כ- 1000 שנה ורק בסוף המאה ה- 17 הוא החל לנדוד בעולם ולהתיישב.

בכול שפה הוא נקרא אחרת, אולי בגלל שהוא נקלט וגדל גם בעוד מקומות בעולם.

ביפנית נקרא biwa , בסין הוא נקרא pipa  האיטלקים מכנים אותו בשם nespole

בצרפתית (הוא נקרא ביותר משם אחד) bibassier  או efier du japon הגרמנים אוהבים לאכול אותו וקוראים לו wollmispel הספרדים קוראים לו nispero בפורטוגזית הוא נקרא ameixa , שמו המדעי הוא בכלל eribotrya japonica

התורכים והערבים מכנים אותו בשם אסקדיניה, הרוסים בשם מושמולה ואילו הישראלים פשוט קוראים לו – שסק.

עיקר הגידול בארץ מרוכז באזור זיכרון יעקב, בנימינה, בקעת הנדיב ובת שלמה, אשר התמחו בגידול שלו ודואגים לצאת איתו כמה שיותר מוקדם לשווקים, על מנת שיתערבב פחות עם שאר פירות הקיץ, כמו אפרסקים וענבים.

הישראלים מחכים לבואו ואוהבים אותו מאחר והוא הפרי הראשון שמופיע לאחר עונת ההדרים, הבננות והתפוחים וכולנו מחכים למשהו חדש ומרענן.

הפרי משווק בסלסילות נספק ומחירו לצרכן גבוה יחסית, בתחילת העונה ולקראת כניסתם של הפירות הקיץ האחרים יורד מחירו בהתאמה.

לשסק זנים רבים מאד בעולם, חלקם מסחריים יותר וחלקם פחות, המגיעים לכ- 800 במספר, כאשר כול איזור או עם מגלה את העדפותיו שלו.

הפרי שייך לאותה משפחה של התפוח, הוא עשיר בסוכר, סביב 10%,דל בנתרן ועשיר באשלגן, סיבים תזונתיים, ויטמין A  ובמנגן. חיי המדף שלו קצרים  באופן יחסי, כשבוע ובתנאי קירור טעמן המיוחד נפגם.

ברפואה הסינית/יפנית משתמשים בו במצבים של ליחה בגרון ומערכת העיכול.

יש האוכלים אותו על קליפתו ויש הדואגים להסירה לפני האכילה. ניתן גם לבשל אותו ולהכין ממנו ריבות, עוגות ופשטידות, סירופ ואף יין.

בדרום מזרח סין ואף בטייוואן, מרבים לאכול אותו ואף מכינים ממנו שימורים, בדרך כלל ללא הגלעין.

בצרפת ובספרד נעשו בשנות החמישים האחרונות, ניסיונות לייצור שמן אתרי מן הפרחים ומהעלים לשם יצירת בושם. המוצר היה מעניין אך לא כלכלי.

 

יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב