דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת לימודים אקדמאיים על הקריירה התעסוקתית 

מאת    [ 18/05/2011 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 2169 פעמים ]

אחר הצבא והחזרה מהטיול הגדול בחו"ל, רבים ניצבים בפני פרשת דרכים בה הם שואלים את עצמם מה עדיף? האם כדאי ללכת ולהשקיע מספר שנים בלימודים לקראת תואר ראשון אקדמאי או תעודה מקצועית, תוך מאבק כלכלי יומיומי ולעתים אף לקיחת הלוואות לצורך תשלום שכר הלימוד? או שמא עדיף לקפוץ למים, למצוא עבודה ולהתחיל להרוויח מתוך הנחה שניסיון חשוב יותר מהשכלה?

השאלה הזו צצה ועולה לא רק לאחר הצבא כהכנה לכניסה לעולם העבודה, אלא בנקודות שונות במהלך החיים, נקודות בהן אנשים מחפשים להתפתח או לשנות כיוון.  התשובות לשאלות הללו, אינן תמיד כה ברורות.

השכלה כהכנה לקריירה

לפני הבחירה בקריירה חשוב להבין לא רק מה רוצה הסטודנט ללמוד אלא גם למה הוא מוכשר ומה באפשרותו ללמוד. בנוסף, חשוב להבין מהם התנאים בשוק העבודה המבוקש - מהו השכר הממוצע? מהן אפשרויות הקידום? מהי מהות העבודה בתחום. טרם בחירה בתחום הלימודים, בין אם מדובר בתואר ראשון או לימודי תעודה, חשוב לברר נושאים אלו על ידי שיחה עם אנשים העובדים בתחום וכן במידת הצורך לעבור ייעוץ והכוונה לבחירת מקצוע מתאים. ניתן לעבור ייעוץ כזה במוסדות לימוד שונים וכן על ידי גופים פרטיים המתמחים במתן יעוץ שכזה.

למרות שכיום מקובל הרבה יותר מבעבר ללמוד לקראת תואר ראשון לא כל מסלולי הלימוד לקראת תואר ראשון יכשירו ויקלו על הסטודנט במטלת מציאת העבודה לאחריהם. במקצועות רבים מסלולי הלימוד ארוכים מאד וכוללים התמחות בסיומם כך שהשכלה לקראת מקצועות אלו (דוגמת רפואה, ראיית חשבון, פסיכולוגיה או עריכת דין) יכולה להימשך בפועל גם חמש, שש, שבע שנים ואף יותר. משך זמן ממושך זה יכניס צעיר או צעירה הבוחרים בתחומים אלו למצבים בהם בגיל מבוגר יחסית עדיין יכולות ההשתכרות שלהם תהיה נמוכה באופן יחסי. יחד עם זאת, מקצועות אלו גם מבטיחים יכולת השתכרות טובה בעתיד.

מקצועות אחרים, רב הביקוש בהם על ההיצע, וסטודנטים מוצאים את עצמם עם סיום הלימודים משנים לכיוון חדש או עובדים שלא במקצוע כלל, או במקצועות תומכים כהוראה. מנגד, הביקוש לאנשים מוכשרים בעלי הסמכה טכנולוגית הוא רב. אמנם, הקידום בתחומים אלו מותנה במקרים רבים בקבלת תואר בהמשך הדרך, אולם הקבלה לעבודה וההשלבות בתחום המקצועי הנבחר יכולה להיות קלה ומהירה.

השכלה בנקודות שינוי בחיים

השכלה בחיים המודרנים אינה נחלתם של הצעירים בלבד. ההתקדמות הטכנולוגית המהירה משאירה רבים מאחור, ודורשת מאלו שלא מעוניינים לפגר אחר הדרישות בשוק, להמשיך וללמוד לכל אורך הקריירה.

מלבד הרצון להדביק את השינויים בשוק, אנשים רבים עלולים למצוא את עצמם במהלך החיים מחפשים שינוי כיוון: נשים החוזרות למעגל העבודה לאחר שהילדים גדלו מעט, אנשים שפוטרו מעבודתם עקב משברים כלכליים ושוקלים לשנות כיוון בקריירה כיוון שהתחום בו עסקו כבר אינו בביקוש, וגם כאלו שפשוט מחפשים שינוי כיוון. גם אנשים אלו ניצבים בפני ההחלטה כיצד לאזן בין חיפוש מקום עבודה והתנהלות בו, ובין הכשרה קודמת או מקבילה שתכין אותם להתמודדויות הצפויות עם הכיוון החדש.

חשוב לזכור כי לימודי התואר הראשון לרב מקנים רקע כללי נרחב ויכולות למידה עצמית, אך מרבית ההתמקצעות נעשית לאחר תחילת העבודה. ולמרות זאת, במקרים רבים, תואר ראשון הוא מפתח הכרחי לקידום בקריירה, גם אם ההתחלה קלה יותר בלעדיו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב