דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרא ולמד: דיני הוצאה לפועל 

מאת    [ 17/05/2011 ]

מילים במאמר: 896   [ נצפה 3428 פעמים ]

נושים רבים במדינת ישראל זקוקים למערכת הוצאה לפועל, על מנת לגבות את חובם מן החייבים. הנושה, הנקרא גם זוכה, בדיני הוצאה לפועל, יכול להיות אדם פרטי או חברה וכך גם לגבי ציבור החייבים. 

סמכותה של הוצאה לפועל קמה רק כאשר בידו של הנושה, פסק דין הקובע את זכותו לקבל את החוב מן הנתבע, החייב. שטר חוב או שיק חוזר, נחשבים גם הם לעניין דיני הוצאה לפועל, כפסקי דין, אשר בגינם ניתן לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד החייב.

החוב יכול להיות חוב כספי או צו עשה, כדוגמת צו פינוי מקרקעין.

הזוכים רשאים לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד החייבים, בכל לשכת הוצאה לפועל בארץ. למעט מקרים בו התיק מועבר ללשכה אחרת, יתנהל התיק כולו, לרבות בקשות של הזוכה, בלשכה בה נפתח התיק על ידי הזוכה.

בבסיסם של דיני ההוצאה לפועל, עומדים שלושה מושגי יסוד: אזהרה לחייב, חקירת יכולת ועיקול.

שליחת אזהרה לחייב

זוכה ניגש אל לשכת הוצאה לפועל ופותח תיק נגד החייב. פתיחת התיק מחייבת את הזוכה בתשלום אגרה וכן בהצגת המסמכים הדרושים, למשל, פסק דין או שיק. לאחר פתיחת התיק, תומצא אזהרה לחייב.

למעט מקרים חריגים, לא ניתן לפתוח בהליכים כנגד החייב, לרבות עיקול, ללא שליחת אזהרה וללא שחלפו 20 הימים המוקצבים לחייב, להסדיר את חובו לזוכה.

מסירת האזהרה מתבצעת בהתאם לתקנות סד"א (סדר דין אזרחי) ומטרתה היא לתת הזדמנות לחייב, לשלם את חובו או להגיע להסדר כלשהו, טרם ינקטו נגדו בהליכים שונים, כדוגמת עיקול, פקודת מאסר ועיכוב יציאה מן הארץ.

על החייב לחתום על שקיבל את האזהרה ומיום קבלתה, נתונים לו 20 יום, לבצע אחת מארבע אפשרויות:

1. לשלם את חובו : החייב יכול לשלם את החוב במלואו או לקיים את הצו שניתן נגדו, למשל, פינוי מקרקעין.

2. הסדר עם הזוכה : החייב יכול לפנות אל הזוכה או אל עורך דינו ולבקש להגיע כמו לפשרה לגבי החוב.

3. תשלום על פי צו תשלומים : היה והחייב אינו יכול לשלם את חובו בתשלום אחד, יכול הוא לשלמו בתשלומים. במרבית המקרים, מכילה האזהרה טבלה של תשלומים, על פיה יכול החייב להתחיל לשלם את חובו. התשלום הראשון חייב להתבצע, במסגרת 20 הימים.

במידה והאזהרה אינה כוללת תשלומים, יגיש החייב בקשה לראש ההוצאה לפועל, בקשה לצו תשלומים.

4. חקירת יכולת : אפשרות שלישית העומדת לחייב היא להתייצב בלשכת ההוצאה לפועל ולבקש כי תיערך לו חקירת יכולת. מיד נרחיב אודות מושג חשוב זה.

חקירת יכולת –  זכותו של כל חייב

קיבל החייב את האזהרה על פתיחת תיק הוצאה לפועל נגדו, חייב הוא לפעול כאמור בה ולנקוט באחת מארבע האפשרויות שתוארו לעיל. זאת בתוך 20 יום מיום קבלת האזהרה.

במידה החייב אינו יכול מבחינה כלכלית, לשלם את כל גובה החוב ולא יכול להגיע להסדר עם הזוכה או לשלם את צו התשלומים, עליו לגשת ללשכת הוצאה לפועל ולבקש כי תיערך לו חקירת יכולת.

על החייב להגיע לחקירה עם מסמכים המוכיחים את טענתו לגבי מצבו הכלכלי. יש לציין כי ראש ההוצאה לפועל מחויב לזמן את הזוכה או בא כוחו לחקירה, על מנת לאפשר להם לחקור את החייב.

במקרים רבים, הזוכה אינו מופיע ביום חקירת יכולת אלא מותיר את החקירה לראש ההוצאה לפועל. זאת כאשר הזוכה יודע כי לחייב אין יכולת כלכלית לשלם  ואין לו מידע המוכיח אחרת. לחילופין לא יופיע כאשר משוכנע הוא כי החייב לא יצליח לשכנע באי יכולתו הכלכלית.

לראש הוצאה לפועל סמכות לזמן כל עד רלוונטי וכן לדרוש מכל גורם, מסמכים אשר יכולים להעיד על מצבו הכלכלי של החייב.

התרשם ראש ההוצאה לפועל, כי החייב אכן קשה יום, רשאי הוא להורות על פריסת החוב לתשלומים רבים, כך שכל תשלום יהיה נמוך מאוד והחייב יוכל לעמוד בו. 

עיקול בהליכי הוצאה לפועל

מושג חשוב מאוד בדיני הוצאה לפועל הוא עיקול. אמצעי זה הוא אפקטיבי ביותר לצורך גביית חובות מחייבי הוצל"פ, כאשר ניתן לעקל את מרבית רכושו של החייב הרשום על שמו ולעיתים אף רכוש, אשר אינו רשום על שמו, אך הוכח כי בפועל, אכן שייך לו.

זוכים או באי כוחם, מבקשים רבות עיקולי רכב. מטבע הדברים, אם הרכב רשום על שם החייב, קל יותר לעקל אותו. אולם חשוב לדעת כי גם אם הרכב אינו רשום על שם החייב, ישנה פרוצדורה על פיה ניתן לדרוש עיקול הרכב, אם החייב משתמש בו.

מימוש עיקול פירושו מכירת הרכב והזוכה מקבל לידיו את סכום המכירה.

סוג עיקול נוסף הוא עיקול משכורת, כאשר ניתן לעקל את מרבית שכרו של החייב. שני עיקולים אלו, מהווים תמריץ גדול עבור חייבים, לשלם את חובם לזוכה או להגיע להסדר. 

מערכת הוצאה לפועל מסייעת לנושים רבים, לגבות את חובם. לשם כך, על הנושה, הזוכה, לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד החייב, במסגרתו יגיעו הצדדים להסדר או שיינקטו צעדים כנגד החייב לגביית החוב, כדוגמת עיקול.

מונחים נוספים:

הערת אזהרה הינה התחייבות בכתב של בעל זכות במקרקעין לעשות בהם עסקה או להימנע מעשיית עסקה . בכדי לבדוק האם על מקרקעין מסוימים רשומה הערת אזהרה, יש לעיין בפנקסי הרישום הפתוחים לעיון הציבור. עיון בפנקסים חשוב ונחוץ שכן יתכן שאדם המתעניין במקרקעין מסוימים אינו יודע שבעל המקרקעין התחייב בעסקה סותרת עם אדם אחר על אותם מקרקעין. כאשר ברצונכם לרכוש דירה , התייעצו בעו"ד ולפני שהנכם מוסרים את כספכם למוכר, בדקו האם רשומה הערת אזהרה על הנכס.

ערבות הינו מונח משפטי המתאר מצב בו אדם הלווה כספים מבנק, חברת מימון או כל אדם אחר מתחייב בערבות צד ג', קרי במידה ולא יפרע את חובו יוכל הנושה לדרוש מהערב לפרוע את החוב במקום הלווה. ישנם נושים כגון בנקים שאינם מסתפקים בערבות מסוג זה , אלא דורשים בטחונות נוספים כמו ערבות בנקאות, משכון דירה או עסק. זכרו כי במידה וחברכם או בני משפחותיכם נדרשים למתן ערבות לשם הלוואה שלקחתם, הם נמצאים בסיכון במידה ולא תפרעו את חובכם. על כן מומלץ להסביר להם את פשר התחייבותם, הסיכון הכרוך בה וכדומה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב