דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה שלמישהו יהיה אכפת מדברים שלא קשורים אליו? 

מאת    [ 16/05/2011 ]

מילים במאמר: 843   [ נצפה 2506 פעמים ]

אני הגעתי ללוד במהלך השירות הצבאי שלי, במסגרת פרק משימה במסלול הנח"ל. מסלול הנח"ל הוא מסלול צבאי שמאפשר לקבוצות שעשו שנת שירות (שנת התנדבות לפני הצבא) להתגייס יחד ולעשות חצי מסלול רגיל וחצי מסלול שעוסק בחינוך. במסגרת התפקיד שלי הדרכתי נוער בחטיבות ביניים, עסקתי במנהיגות ומעורבות חברתית דרך שיעורי חברה, ופעילות אחר הצהריים במועדון נוער, יציאה לסמינרים, טיולים ועוד.

 

באחד הימים, בשיחה עם סבתא שלי על התפקיד שלי בצבא, היא אמרה - את יודעת שמודיעין עזרה ללוד להיות לוד? (אני העברתי את התבגרותי בעיר מודיעין) לא הבנתי למה היא התכוונה.. והיא הסבירה: בנו עיר חדשה לא רחוקה , וכל מי שיכל עבר אליה. באמת יש הרבה לודאים לשעבר בעיר מודיעין.

 

אחרי שהשתחררתי המשכתי להדריך נוער. לאחר תקופה מסוימת פנו אליי  והציעו לי לרכז את פרוייקט גמל"א של ג'וינט ישראל ודרור בתי חינוך- לגייס קבוצה של מתנדבים בעיר לחונכות אישית ועזרה לימודית לילדים ונוער מהעדה האתיופית. איך עושים את זה? אחת השאלות ששאלתי את עצמי בבואי לגייס מתנדבים -  למה שלמישהו יהיה אכפת מדברים שלא קשורים אליו? מילדים שלא קשורים אליו? למה "לבזבז" את הזמן שלך ולהתנדב?

 

השנה הראשונה היתה לא פשוטה, נפגשתי עם הרבה אנשים ורבים אמרו לי שהדינאמיקה של "כל מי שיכול עוזב" היא  קשה , שזה לא בסדר ושאנשים צריכים להישאר ולהשקיע בעיר ולטפח אותה. בפועל ,  אחרי עשרות פגישות נותרתי עם מעט מאוד מתנדבים. יש מרחק מסויים, לא קטן, בין לדבר יפה לבין לקום ולעשות.

 

בשנה השנייה חל שיפור , יצרתי קשר עם מרכז קש"ב של בנק לאומי וביחד פתחנו מרכז למידה ובו 20 מתנדבים שחונכים 20 חניכים. מלבד זאת, פירסמתי את הפרוייקט במקומונים, באתר העירוני ועל שלטים ברחוב וגייסתי עשרה מתנדבים מהעיר . 30 מתנדבים , זאת התחלה .לאחרונה אפילו פתחנו בלוג , בשביל לתעד את הפעילות שלנו . בקרו אותנו :

http://gamlalod.blogspot.com/ .

 

אני חושבת שיש לכל אחד מאיתנו צורך להרגיש משמעותי, שכל אחד רוצה לתת מעצמו, שכל אחד רוצה להיות טוב. אני באמת מאמינה שבכל אחד יש טוב ושהתנדבות, במיוחד חינוכית, יכולה לתת חזרה למתנדב פי כמה ממה שהוא נותן. זה לא קל , זה דורש אנרגיות ואהבה, התמדה והרבה אמונה באדם אבל זה עשוי להיות בסיס ליצירת קשרים משמעותיים -  לחונך ולחניך .

 

החזון שלי הוא שתהיה קבוצה גדולה של עשרות מתנדבים מלוד, שאכפת להם מעתידה של העיר, שרוצים לתת מעצמם ומבינים שאחת הדרכים החשובות לשיפור  העיר היא דרך החינוך. חינוך כזה יתחיל בכך שלכל ילד יהיה מישהו שדואג לו, שאוהב אותו, שמאמין בו, שעוזר לו. שכל חונך יהיה דוגמא אישית לחניך שלו ,דמות של אדם בוגר, שמבקש את הטוב בשבילו, שמתנדב.

אחד המאורעות שהשפיעו עליי לפנות לעסוק דווקא בחינוך התרחש לפני כמה שנים כשהייתי עדה למקרה נורא:  אבא של תלמיד בביה"ס ייסודי הגיע לבית הספר בתום יום הלימודים. הוא חיכה לאחד הילדים בבית הספר ופשוט פירק אותו מכות. הסיבה היתה שהילד הזה הרביץ לילד שלו . כל בית הספר עמד מסביב וצפה המום. הילד שהאבא הרביץ לו ברח לתוך בית הספר, חיפש הגנה. כשהמנהלת יצאה החוצה , האבא איים להכות גם אותה. מה הילדים מבינים מזה? - שמי שחזק מכה את מי שחלש ממנו. "אני אחכה להיות יותר גדול כדי שיהיו קטנים ממני" . הרבה מהעולם שלנו פועל כך. אולי תמים לחשוב שיכול להיות אחרת...

 

המקרה הזה לא קרה בלוד, אבל הוא יכל לקרות . אני חושבת שאיך שלוד תהיה, מה שיכתבו עליה בעיתונים, ולא רק איך שהעולם יראה אותה אלא גם  מה שיקרה בה, איך יהיה לגדול בה. תלויי בהרבה מידות בתושבים - האם הם ינצלו, ידפקו, יכו את מי שמכה את הילדים שלהם - או אולי יעזרו אחד לשני, יקחו אחריות, יהיו מעורבים ויתנדבו . אז כנראה שזאת התשובה שלי לשאלה : למה שלמישהו יהיה אכפת מדברים שלא קשורים אליו? כי הכל קשור אלינו והמעשים שלנו , האופן שבו אנחנו בוחרים לחיות את החיים שלנו - תוך התרכזות בעצמנו או בעשייה ויוזמה לשינוי , הם שיקבעו איך העתיד שלנו ייראה .

 

הבחירה שלי, היוזמה שלי לשינוי , היא להדריך חונכים מתוך האוכלוסייה בלוד לפעול למען הדור הצעיר יותר. חונכות בעיני היא ההפך מהקוד של "החזק שורד"- שכל אחד "דופק" את מי שהוא יכול, מנצל, מכה ומשתמש במי שהוא יכול. שאדם לאדם זאב. חונכות היא להראות שיש אנשים שאכפת להם, שהמטרה שלהם היא לדאוג, לאהוב וביחד ליצור מציאות אחרת , טובה יותר .

 

אני מתלבטת אם אפשר ליצור מקום טוב יותר. התשובה לא ברורה לי . אני יודעת שאנשים יכולים לבחור להיות טובים. אני, בשנתיים האלה פגשתי אנשים מדהימים, שרוצים שיהיה יותר טוב, שרוצים להיות טובים, שאכפת להם. העיסוק הזה מחזק את האמונה באדם, את האמונה בעתיד אחר. כשאנחנו נפגשים אני קצת יותר אופטימית, ועם כל הקשיים והעזיבות שהיו וההשפעה השלילית שלהן על הילדים ועל המתנדבים, אני יודעת שאנחנו בכיוון הנכון . כל שינוי מתחיל בנקודה מסויימת - הרצון שלכם. אנחנו כבר התחלנו אתם מוזמנים להצטרף .

 

להתנדבות או כדי לשמוע פרטים נוספים, אפשר לפנות אלינו בטלפון 03-7563336 או במייל gamla@drornet.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב