דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות קשב במבוגרים והתמכרויות 

מאת    [ 15/05/2011 ]

מילים במאמר: 1834   [ נצפה 3352 פעמים ]

המרכז הרפואי מאיר מציע פתרונות למבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז! 

האם אתם חיים בתחושה  שאתם לא מסוגלים למצות את הפוטנציאל שלכם במקום עבודתכם?

האם כמעט כל מטלה שדורשת התמדה מתמשכת, נעצרת באמצע, ואין כוח לסיים אותה?

האם נמאס לכם לשמוע ביקורת על כך שאתם לא מסוגלים לשבת במקום יותר מרבע שעה?

האם אתם מוצאים את עצמם מסוכסכים, ללא צורך, בנסיבות שטותיות?

האם חברים מאשימים אתכם שאתם לא נותנים לסיים אף משפט?

האם אתם מרגישם שכל גירוי חיצוני מסיט אתכם מהעבודה אותה אתם מבצעים?

האם אתם מאחרים כרוניים, שוכחים להתייצב לפגישות, מאבדים חפצים ומבזבזים שעות על-מנת למצוא אותם?

קרוב לוודאי שאתם סובלים מהפרעת קשב וריכוז 

 

המונח "הפרעות קשב וריכוז" החל לחלחל לתודעה הציבורית רק בעשרים השנים אחרונות. לפני כן הפרעה זו הייתה ידועה כפגיעה מוחית מינימלית הקובעת עובדות מוגמרות לגבי תכונותיו של האדם ובהחלט לא משהו שאפשר וצריך לטפל בו. ד"ר רזניק, מנהל המרפאה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז למבוגרים, במרכז הרפואי מאיר, מסביר על ההפרעה ועל התופעות הנלוות אליה.

 

המבוגרים של היום, מעל גיל 40, יגידו: "בזמננו לתופעה קראו שובבות, עצלנות, חוסר מוטיבציה וכו'"  שכן, הדיון המרכזי בציבור, בנוגע לתופעת קשב וריכוז כיום, סובב סביב הטיפול באמצעות התערבות תרופתית בבעיה (או במילים אחרות: ריטלין- כן או לא?) רבים מאמינים כי הפיתרון נמצא בתחום המשמעת, כוח רצון ואחריות של הפרט, ללא תרופות. הדיון הציבורי ממוקם בנוסף סביב מוסריות ההתערבות ה"כימית" בחיי ילדנו. "אני, כרופא וכאבא, מחזיק בדעה חיובית להתערבות תרופתית, כל עוד היא נעשית בצורה זהירה, מושכלת ותחת פיקוח של אנשי מקצוע מיומנים בתחום" אומר ד"ר רזניק.

כמחצית מהפרעות הקשב והריכוז ממשיכות להתקיים בחיינו מילדות ועד בגרות  

אדם בוגר ואחראי מחליט עבור עצמו לבדו. עם זאת, עדיין מכרסמים בנו ספקות האם לקחת תרופות שהן פסיכיאטריות. "האם אני כל כך חלש, שלא מסוגל להתמודד עם בעיותיי בכוחות עצמי?". אין תשובה אוניברסאלית לכל אדם שאובחנה אצלו הפרעת קשב וריכוז, אולם בהחלט ישנה חובה לתת למטופל את מרבית המידע, בכל הרבדים, כך שהחלטתו תהיה שקולה ועניינית.

אין די כלים על-מנת לנטרל סיבות, שנהוג לכנותן פסיכולוגיות, שיכולות להסביר קשיים בתפקוד הביצועי, חוסר ארגון ושליטה עצמית. כך, לדוגמה, מחלת חרדה, במיוחד אצל מתבגרים, יכולה להראות כהפרעת קשב וריכוז.

כך או אחרת, מאחורי אבחנה "הפרעות קשב וריכוז" נמצא אדם, שחפץ להיות מוערך, לתפוס את מקומו בחברה, להיות  שלם עם עצמו, ובהחלט למצות את כל יכולותיו.

בפועל, ברוב המקרים, אנו רואים שילוב של מספר גורמים סיבתיים בתמונה הקלינית כוללת של הפרעת קשב וריכוז (ADHD). אצל מבוגרים המעורבות הפסיכולוגית, האישיותית, תופסת מקום משמעותי יותר, ולכן ההתערבות הטיפולית לא מסתיימת בבחירת מינון מתאים של ריטלין לסוגיו בלבד.  

 

קידום וקריירה

האם אתם תמיד מאחרים לעבודה? האם אתם יוצאים מהכלים כשקשה לכם להשלים את הפרויקטים בזמן, או יושבים שעות על-מנת לסיים משימות פשוטות? האם אתם לא מסוגלים למצוא את הפלאפון שלכם תחת הר הניירת שעל השולחן?

לפי מחקרים דמוגרפיים, אנשים עם הפרעת קשב וריכוז משתכרים הרבה פחות, מחליפים עבודתם בתדירות הרבה יותר גבוהה, לעתים קרובות מוצאים את עצמם מסוכסכים, ללא צורך עם המעביד או עם הקולגות במקום העבודה. 

בשפה המקצועית, אוסף התכונות הללו נקרא קושיי בניהול העצמי, שמתבטא בליקויים בתכנון, בארגון, באסטרטגיות, ביכולת לשים לב ולזכור פרטים, בניהול זמן ומרחב.

ברוב המקרים, אנשים עם קשיי ניהול עצמי ימצאו את עצמם לא מרוצים ממקום עבודתם, מהתפקיד שהם ממלאים, ולא משכרם.

אם הסיבוכים התפקודיים נמשכים, לאורך זמן דימויו העצמי של האדם יורד. הוא מקטין את הציפיות מעצמו בהדרגה, המוטיבציה והיוזמה לאט נעלמת, ולמעשה הוא מנציח את התווית שנדבקה לו: "אני לא מוצלח". בקליניקה אנו רואים הרבה מקרים שבהם הטיפול בתסכול ובערכה העצמית הנמוכה, הוא לא פחות נחוץ מטיפול בהפרעת קשב וריכוז.  

 

התמכרויות שונות

לאנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז יש סיכוי גבוה יותר לפתח התמכרות לסמים משאר האנשים ללא הפרעה זו. לפי מחקרים שונים, השכיחות של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בקרב אנשים עם התמכרות לאלכוהול נעה בין 21% ל-53%, מספרים דומים נראים גם לגבי שימוש בסם המריחואנה.

הדיווחים בספרות המקצועית בשילוב המחקר שנעשה במרכז הרפואי מאיר, מצביעים על עלייה מובהקת בשימוש במריחואנה, במיוחד באוכלוסייה צעירה עד גיל 30, כאשר שליש מהם, מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז.

בספרות יש נתונים דו-ספרתיים, המראים שכיחות גבוהה של הפרעת קשב וריכוז אצל אנשים המכורים להרואין ולקוקאין, השפעה של סמים אלו גורמת לשינוי חד בתפקוד וביכולת התפיסתית, לכך לא ניתן לבצע בדיקה מדויקת על-מנת לאבחן ADHD, אבל לאלה מהמכורים, שעברו תהליך גמילה והתאזנו פיזית ונפשית, נעשתה במרפאתנו אבחון להפרעת קשב וריכוז ומתוך שמונה נגמלים, אובחנה אצל ארבעה מהם הפרעת קשב וריכוז.

הטיפול בריטלין עזר לא רק לשפר את התפקוד היומיומי שלהם, אלא אף החליש את הרצון לשימוש בסמים.

 

התמכרות לעישון סיגריות

רוב אנשי מקצוע מסכימים כי קיים קשר בין ADHD ועישון סיגריות. הוכח מדעית שהפרעת קשב וריכוז בילדות מבשרת התחלת עישון בגיל צעיר יותר, כאשר ההתמכרות לטבק חזקה יותר. ההסבר המדעי לכך הוא ששימוש בניקוטין הוא מעין טיפול עצמי, שמאפשר למעשן להתרכז. במחקר האחרון, שפורסם בפברואר 2011, נמצא שטיפול תרופתי ב-ADHD  מקטין את עוצמת הסימפטומים המעקבים את הגמילה מעישון, אולם רוב המחקרים הקודמים לא מצאו תועלת של תרופות כגון ריטלין בהפסקת העישון.

 

קושי בהתנהלות הכלכלית

אנשים עם הפרעת קשב וריכוז בולטים בניהול כספי לקוי. דבר זה יכול להתבטא בחשבונות שלא שולמו בזמן, במינוס הולך וגודל בבנק, בקניות לא מתוכננות ומיותרות, בלקיחת הלוואת בתנאים לא כדאיים וכדומה.

הטיפול בבעיות אלו נדחה ללא הרף עד התערבות של גופים חיצוניים. העניינים יכולים לעיתים להחמיר בעקבות אשליה שניתן לתקן את המצב בעזרת זכייה בלוטו או בהימורים אחרים. בין המהמרים במשחקי מזל (לא משחקי קלפים) אחוז אנשים עם הפרעת קשב וריכוז הרבה יותר גבוה מכלל אכלוסיה.

התהליך והטיפול שעובר האדם כנגד תופעת ההתמכרות הינו מורכב וממושך, אולם באם סובל המטופל בנוסף גם מהפרעת קשב וריכוז, קשה יהיה לצפות להצלחת הטיפול הזה ללא התייחסות ממוקדת גם לבעיית הקשב והריכוז.  

 

בעיות בזוגיות

ברור שהצלחת הזוגיות תלויה בגורמים רבים שבלעדיהם לא ניתן לקיים זוגיות טובה. עם זאת, מחקרים וניסיון קליני שנצבר במרפאה מצביעים על קשר סיבתי בין בעיות של הפרעות קשב וריכוז (לפחות אצל אחד מבני זוג) לבין איכות הזוגיות.

חסכים ביכולת הביצועית, ביכולת לעמוד אל מול דחפים וקשיים, ביכולת להיות קשוב לאורך הזמן  - סימפטומים בולטים בהפרעת קשב ריכוז - עלולים לפגוע ברקמה העדינה של זוגיות. בני זוג עםADHD  יכולים להיות שכחנים, לא מאורגנים, אימפולסיביים ומסוגלים להיכשל בהתחייבויות ובאחריות כלפי בני זוגם.

הפרעת קשב וריכוז יכולה לפגוע באיכות התקשורת בין בני הזוג, לגרום לתגובות או לאי הבנות, פירוש לא נכון של התנהגות וכתוצאה מכך, אם במילים או במעשים, עלולה לפגוע בבן/בת זוג. בדרך כלל, עם הזמן, אחד מבני זוג  נוטל על עצמו את תפקיד "המבוגר האחראי", דבר שעוזר לשמור על תפקוד המשפחתי הכללי, אך לעתים, הדבר יוצר קונפליקט בדימוי עצמי או מתנגש עם נורמות תרבותיות המופנמות מילדות.

במקרים כאלו, טיפול זוגי רגיל לא יהיה יעיל, ולכן נדרשת התערבות וטיפול בבעיית הקשב והריכוז.

 

בעיות רגשיות

ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז, לרוב, לא יציבים רגשית, זו עובדה. ישנם לא מעט מטופלים, שפונים לרופא, עם תלונות לדיכאון וחרדה ובדיעבד הם מתגלים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז והפוך, כאשר ישנם מטופלים שמבקשים להיבדק במרפאה להפרעות קשב וריכוז ולעתים קרובות, מתגלות אצלם הפרעות רגשיות.

לפי נתונים סטטיסטיים, עד 50% מהסובלים מ- ADHD מפתחים הפרעת חרדה או דיכאון. בין הבעיות הנלוות של הפרעת קשב וריכוז הפרעת חרדה הינה השכיחה ביותר - 52%,  ואילו דיכאון - 31% .

נתונים חריגים אלו הביאו לכך שכל מטופל עם הפרעת קשב וריכוז, יעבור בנוסף אבחון פסיכיאטרי, על-מנת לשלול בעיות רגשיות.

התחום של תחלואה נלוות להפרעות קשב וריכוז, מתוארת כמעט בכל מאמר או ספר על ADHD. אצל מבוגרים, הבעיה מורכבת עוד יותר עקב התעצמות התפיסה עצמית שהתגבשה במהלך חייו "כלא מוצלח". ההשלכות של תפיסה עצמית זו גורמות להימנעות ממשימות ומטלות שהם כן היו מסוגלים לבצע. המהלך טבעי של הפרעת קשב וריכוז ללא טיפול לרוב מסתיים בכך שהמטופל מוצא עצמו מחזיק בגישה מגוננת על-מנת לצמצם ביקורות פנימיות וגם חיצוניות. תפיסה עצמית זו עלולה להוות מקור לדכדוך, אכזבה עצמית ולעתים דיכאון או חרדה קליניים.

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב