הסודות מאחורי המדפים – האם שליטה בהוצאות ויכולת תגובה בזמן אמת, המפתח האמיתי להצלחה קמעונאית ?
יובל לובנשטיין
כשמדברים על עולם הרשתות והקמעונאות, כולם מדברים על חשיבות מיקום החנות, על תמחור נכון של המוצרים, מבצעים מתאימים ופעילויות שיווקיות מרשימות ומשום מה לא מזכירים את הוצאות התפעול את השליטה אליהן ויכולת הבקרה בזמן אמת.
שליטה וידיעה של הוצאות התפעול משמעה יכולת התאמת כוח האדם לשעות הפעילות, אומנות שלא כל העסקים יודעים לעשות זאת.
שליטה זו בהוצאות השכר והתאמת שעות העומס לכמות העובדים, היא מיומנות שנרכשת וגם יכולה להשתכלל העקבות בקרה שוטפת מתאימה.
מאחר והוצאת כוח האדם היא המרכיב הגדול בהוצאות, שליטה במרכיב זה יכולה לתרום רבות לרווחיות העסק.
מרכיבים נוספים, אשר חשוב שיהיו בשליטה הם הוצאות שוטפות כמו חשמל, שכר דירה ופרסום וככל שמערכת החשבות צמודה למועד האירוע, כך המנכ"ל יכול לנווט את החברה באופן נכון יותר במים הסוערים.
אין מאמר זה בא לקחת את ההילה מפעילות הסחר, אשר מתפקידה להביא את המוצר הנכון בעיתוי הנכון ובמחיר הנכון לצרכן, דווקא משום שפעילות הסחר נמצאת תמיד באור הזרקורים, נכון יהיה להסיט אור זה לפעמים, גם לעובדים האלמונים, אשר אמורים לפקח בשוטף על ההוצאות, על חריגה מהן ועל מתן משוב אמיתי למנהלים והכי חשוב בזמן אמת ולא רק בסיכומי הרבעון, שכן אז לפעמים יהיה זה מאוחר מדי להגיב ולתקן את הביצועים.
על מנת לתת למנהלים נתוני אמת צמוד לאירוע, מערכת החשבות חייבת להיות מספיק מתוחכמת ולשלב לא רק דוחות כספיים חשבונאיים, אלא גם תחזיות המבוססות על תמחיר ועל מערכת הנחות שקולה והגיונית, אשר יודעת ללמוד ולשפר את ביצועיה מרבעון לרבעון.
כמו כן נכון להפעיל מערכות כמו what if , אשר מדמות מצבים משתנים והשפעת על העסק, כמו עלייה באשראי ספקים, שינויים בשער החליפין של הדולר, עלייה חזויה בהוצאות השכר עקב הסכמים קיבוצים, תוספות יוקר וכדומה.
הנוסחא הנכונה היא כנראה שיתוף המנהלים במידע, המסחרי, השיווקי, התפעולי תוך ירידה לפרטי ההוצאות אשר מהן מורכת הפעילות ושמירה על זרימתו החופשית והפקת המסקנות בזמן אמת
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר