תורה - התחזקות
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

תורה - התחזקות 

מאת    [ 11/05/2011 ]
מילים במאמר: 2930   [ נצפה 1963 פעמים ]

 
 

 

שיעורי תורה - הרבה חיזוקים - ואפשר להתחזק גם מצפייה ב שיעורי תורה

אחת מאמרותיו הידועות של רבנו נחמן מברסלב זצ"ל הייתה "אין ייאוש בעולם כלל" . במדור הזה ננסה להבין את פשר האמרה וכוונתה האמיתית, נעסוק בחיזוקים שונים בעבודת השם נשמע עיצות שונות איך להתגבר על המכשולים והייאוש ונלמד כיצד נכיר בטוב שבנו על מנת שנמשיך לעבוד את השם יתברך בצורה הנעימה ביותר כשכיף לנו ואנחנו שמחים.

 

שאלה: אני לא מרגיש שאני ראוי ויכול לחזור בתשובה, אני חוטא גרוע ביותר ועברתי על הדברים הכי גרועים ב תורה, אני כל כך מלוכלך בחטאים שלנקות אותם אצטרך אלף שנה.

 

תשובה: אתה כמו שאתה, איך שאתה אלוקים אוהב אותך באמת!

 

נראה לך מוזר? 

 

שמע פתגם חשוב שהבעל שם טוב הקדוש אמר:

 

"הלוואי שהייתי אוהב את הצדיק הגדול ביותר כמו שאלוקים אוהב את הרשע הגדול ביותר!"
עצם זה שאתה עדיין חי, עצם זה שאלוקים החליט להחזיר לך את הנשמה היום בבוקר, זה מוכיח שאלוקים לא התייאש ממך שאלוקים מחכה לך ואוהב אותך, מחכה שתתקרב אליו יותר.
אין ייאוש בעולם כלל! 

 

אומר וזועק שוב ושוב רבי נחמן מברסלב.

 

בוא יחד נלמד ונחזור על דבריו:

 

אין ייאוש! אין כזה דבר ייאוש!

 

ראית פעם פיל עם 20 רגליים? לא ראית נכון? כי אין כזה פיל, גם ייאוש אין!

 

תמחק מהמילון שלך את המילה ייאוש ותכתוב במקומה תקווה, סיכוי, אמונה.
דווקא זה שנפלת ואלוקים עוד מחייה אותך זה מראה שיש לך את הכוחות ואתה מסוגל להתעלות חזרה ולהתגבר ולנצח את היצר והכול הכול יתהפך לטובה ולברכה כמו שכותב בספר מלחמת היצר עמוד כ"ה: 

 

"אדרבא, דווקא אותן הנשמות שמסוגלים מאד מאד לעלות (בשיפור עצמם ואחרים) דווקא עליהם יש הרבה הפרעות וניסיונות וכישלונות"

 

כתוב בתלמוד (סוכה נב) "כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו" דהיינו אתה שנראה לך שיש לך יצר הרע ענק והוא החטיא ומחטיא אותך מאוד מאוד, דווקא אתה מסוגל להיות הצדיק היותר גדול ולכן היצר הרע נטפל דווקא אליך כי אתה מסוגל להגיע לדרגה גבוהה, ייתכן שלבך לא נותן לך להאמין אבל אלו הם תעתועי היצר שלא מעוניין שתקבל את הדברים.
כתוב בתלמוד: אין דבר העומד בפני התשובה, אתה מבין את הכוונה, שאפילו חטאת את החטאים החמורים ביותר, כשאתה שב בתשובה אמיתית, זה נמחק!

 

ואדרבה, ככל שהאדם המתקרב היה רחוק יותר, כך כל התקרבות שלו גורמת לנחת רוח ולקידוש שם שמים בעולם, כל מי שהיה יותר בעומק החטא ומחליט להתקרב אפילו כחוט השערה נעשה מזה רעש גדול ועצום משמים כי אומרים בשמים תראו אפילו רחוק כזה מתקרב, יש מזה נחת רוח וקידוש השם גדול לבורא יתברך.

 

והסיבה לזה היא מפני שכל מי שמחליט להתקרב  נדרש ממנו יותר מאמץ להאמין בעצמו, להאמין בתשובה, להאמין בבורא שהוא כן אוהב אותו, וכשהוא מתגבר על ההסתרות והייאוש שהיצר מנסה להכניס לו, ממילא זה יותר קידוש שם שמים.

 

וכמו שאומר רבי נחמן מברסלב: אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן!

 

בוא נפרש את המשפט הזה:
אתה מאמין שקילקלת? שעשית עבירות שפגמו וקילקלו את נשמתך, למה אתה מאמין כך?

 

מי אומר לך שאלו הם חטאים?

 

מי לימד אותך שאלו הן עבירות?

 

התשובה היא ה  תורה הקדושה כתבה כללים מה לעשות ומה לא ומה עבירה ומה מצווה.

 

ואז אומר רבי נחמן: תאמין שיכולים לתקן! אותה תורה( שמכיר אותה מי שהולך ל שיעורי תורה ) שאומרת שאדם קלקל אומרת כיצד לתקן, אותה תורה ואותם חכמי ישראל אומרים שיכולים לתקן !

 

כן אתה יכול לתקן, היצר מכניס לנו חצי משפט רק שיכולים לקלקל ואנחנו צריכים להאמין לצדיקים שאומרים לנו ומשננים לנו את חצי המשפט השני שנאמין שכן יכולים לתקן!

 

הקדוש ברוך הוא יושב ומחכה ומשתוקק שכל בן וכל בת מישראל ישובו אליו וכל התקרבות אפילו כחוט השערה עושה נחת רוח לבורא ושמחה גדולה בשמים.

 

כמו שכותב בספר שומר אמונים: (מאמר הביטחון וההתחזקות פרק ו') : "בודאי ובודאי שהקדוש ברוך הוא משתוקק ומצפה לכל בן ישראל שישוב אליו, גם בכל מיני נפילות וירידות, אפילו הוא ממש ירד כבר לשאול תחתיות... עם כל זה הקדוש ברוך הוא משתוקק ומצפה אליו... ואם יאמר לך היצר מה תרוויח בזה? כי מחר ממילא תשוב ותיפול אחור, אבל תדע אחי אהובי כי מעולם לא נאבד משום אדם שום מצווה"

 

ומובא בספר אמת וצדק (עמוד ת"ג) : "צריך שתדע אפילו אם אתה משוקע במדור הקליפות ואתה במדריגה התחתונה מאוד עד שנדמה לך שאי אפשר עוד להתקרב אליו יתברך מחמת שנתרחקת מאוד ממנו, אף על פי כן תדע שאפילו במקומך גם כן שם תוכל למצוא אלוקותו יתברך ומשם אתה יכול לדבק את עצמך בו יתברך ולשוב אליו בתשובה שלימה, כי לא רחוקה היא ממך אלא שבמקומך רבו הלבושים" 
ועוד מובא שם (אמת וצדק עמוד ת"ב) : "כי כל אחד שנפל למקום שנפל נדמה לו שעליו אינם נאמרים דברים אלה... אבל באמת תדע ותאמין כי כל הדברים אלו נאמרים גם על הקטן שבקטנים והגרוע שבגרועים כי השם יתברך טוב לכל תמיד"

 

בנוסף לכך כתוב שעל ידי תשובה מאהבה אדם יכול להפוך את עוונותיו  לזכויות, אתה קולט? אתה שהיצר מטעה אותך להתייאש מעצמך, אתה יכול להפוך הכל לזכויות טובות, התחל להתקרב, תלמד יותר יהדות, תורה, קרא בספרים במאמרים, ותתחזק ותעלה ותצליח, אלוקים אוהב אותך וחפץ בטובתך.

 

להלן קטעים המחזקים ומעודדים אותנו להתחזק בכל מצב, ובכל ירידה גם התלולה ביותר כי אלוקים אוהב אותנו:

 

שום התעוררות טובה לא נאבדת

 

כל מה שאחד מישראל עושה לפעמים איזה דבר שבקדשה הן למוד התורה או תפלה או צדקה וגמילות חסדים או שארי איזה מצוות. הכל הוא יקר מאד מאד בעיני ה' יתברך. והוא נצרך מאד מאד לבעל השדה העוסק בתקוני השדה, שהוא תקון כל הנשמות וכל העולמות.

 

כי כל דבר שבקדשה גדול או קטן הכל נצרך לו מאד לבנין הקדשה שהוא עוסק לבנות..

 

ועל - כן אף - על - פי שזה האדם שעשה הדבר שבקדשה או עסק כבר קצת בעבודת ה' ימים או שנים נפל אחר כך. אפלו אם נפילתו גדולה מאד רחמנא לצלן, ואפלו אם חזר ונתעורר לעבודת ה' יתברך וחזר ונפל וכן היה כמה פעמים אין מספר, אפלו אם יהיה איך שיהיה, אף - על - פי - כן תדע ותאמין באמונה שלמה שאין שום דבור ולא שום עבודה קלה נאבד לעולם.

 

ואפלו התעוררות בעלמא ומחשבה טובה אינו נאבד לעולם. וכמו שאיתא בזהר הקדוש לית רעותא טבא דאתאבד וכו'.(אין רצון טוב שנאבד) (ליקוטי הלכות- הלכות תפלת ערבית הלכה ד' אות ל"ד):

 

 

 

כל מאמץ הכי קטן שווה ומועיל

 

כי כן דרך הבעל - דבר והסטרא - אחרא, כשרואה שהאדם סמוך סמוך ממש לשערי הקדשה, וכמעט שיכנס, אזי הוא מתפשט עליו בהתגברות גדול מאד מאד, רחמנא לצלן. על - כן צריך אז התחזקות גדול נגדו...

 

חזק עצמך מאד, ועשה מה שתוכל בעבודת השם, וברבות הימים והשנים תכנס לבטח בעזרתו יתברך לתוך שערי הקדשה, כי השם יתברך מלא רחמים ורוצה בעבודתך מאד:

 

ודע, שכל התנועות וההעתקות, שאתה נתק ונעתק בכל פעם איזה מעט מן גשמיות לעבודתו יתברך, כלם מתקבצים ומתחברים ומתקשרים ובאים לעזרתך בעת הצרך, דהינו כשיש, חס ושלום, איזה דחק ועת צרה, חס ושלום. ודע, שהאדם צריך לעבר על גשר צר מאד מאד, והכלל והעקר שלא יתפחד כלל: (ליקוטי מוהרן סימן מח)

 

 

כל תנועה הכי קטנה יקרה מאוד מאוד!
והכלל, אהובי אחי, חזק ואמץ מאד, ואחז עצמך בכל הכחות לשאר קים בעבודתך, ואל תחוש ואל תסתכל כלל על כל הנ"ל או כיוצא בזה.

 

ואם אתה רחוק מאד מאד ממנו יתברך, ונדמה לך, שאתה פוגם בכל שעה ממש נגדו יתברך, עם כל זה כנגד זה תדע, שאיש כזה שהוא מגשם כל - כך כל תנועה ותנועה שהוא מנתק עצמו מעט מעט מן גשמיותו ופונה להשם יתברך היא גדולה ויקרה מאד מאד, ואפלו נקדה קטנה מאד, שהוא נעתק מגשמיותו אליו יתברך, הוא רץ בזה כמה וכמה אלפים פרסאות בעולמות עליונים, כאשר תבין היטב מן המעשה של הצדיק שהתגבר עליו מאד העצבות וכו', כמובא אצלנו. ועל זה ישמח מאד ויחזק עצמו בשמחה תמיד, כי עצבות מזיק מאד מאד: (כנ"ל)

 

תהיה עקשן גדול

 

וצריך להיות עקשן גדול בעבודת השם, לבלי להניח את מקומו, דהינו מעט מקצת עבודתו שהתחיל, אף אם יעבר עליו מה. וזכר דבר זה היטב, כי תצטרך לזה מאד, כשתתחיל קצת בעבודת השם.

 

כי צריך עקשנות גדול מאד מאד להיות חזק ואמיץ, לאחז עצמו, לעמד על עמדו, אף אם מפילין אותו, חס ושלום, בכל פעם. כי לפעמים יש שמפילין אחד מעבודת השם, כידוע, אף - על - פי - כן עליו לעשות את שלו, לעשות מה שיוכל בעבודת השם, ואל יניח עצמו לפל לגמרי, חס ושלום. 

 

כי כל אלו הנפילות והירידות והבלבולים וכיוצא בזה צריכים בהכרח לעבר בהם, קדם שנכנסין בשערי הקדשה, וגם הצדיקים האמתיים עברו בכל זה: 
כי כן דרך הבעל - דבר והסטרא - אחרא, כשרואה שהאדם סמוך סמוך ממש לשערי הקדשה, וכמעט שיכנס, אזי הוא מתפשט עליו בהתגברות גדול מאד מאד, רחמנא לצלן. על - כן צריך אז התחזקות גדול נגדו: (כנ"ל).

 

התרחקות  היא תחילת התקרבות

 

כשנופל אדם ממדרגתו ידע שמן השמים הוא, כי התרחקות תחלת התקרבות, על - כן נפל שיתעורר יותר להתקרב להשם יתברך, ועצתו שיתחיל מחדש לכנס בעבודת ה'. כאלו לא התחיל עדין כלל מעולם. וזה כלל גדול בעבודת ה' שצריכין ממש בכל יום להתחיל מחדש. (ליקוטי מוהר"ן רס"א)

 

אפשר בכל מצב להתקרב

 

הינו כי לפעמים יכול האדם לפל חס ושלום על - ידי האמת דיקא, כי יודע בנפשו שבאמת קלקל הרבה, וגם עתה הוא כמו שהוא, ועל - כן מסיתו הבעל - דבר בהאמת שלו לדחותו לגמרי חס ושלום, כאשר נשמע כדברים האלו בפרוש מכמה אנשים שיצאו מעולמם לגמרי על - ידי האמת הזה.

 

אבל כבר גלו לנו צדיקי אמת שהאמת לאמתו אינו כן, וזה בחינת בקיאות הנ"ל שצריך כל אדם הרוצה לחוס על עצמו ולילך בדרכי התשובה, שהעקר הוא לקים אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול הנך, שאפלו בשאול תחתיות סמוכין לה' יתברך ואין שום יאוש בעולם.

 

וכמו שדבר אדמו"ר ז"ל הרבה בזה, שבודאי צריכין לשמר עצמו מן החטא, ואפלו מפגם כל שהוא, אבל אף - על - פי - כן אפלו אם נכשל כמו שנכשל אפלו אלפים ורבבות פעמים, אף - על - פי - כן בכל עת ורגע חסדי ד' לא תמו, ויכולין בכל עת לקרב עצמו לה' יתברך מכל מקום שהוא, כי גדול ה' מאד ולגדלתו אין חקר וכו', ויש ענין שיתהפך הכל לטובה וכו' כמבאר שיחות קדושות אלו בספריו הקדושים.

 

(ליקוטי הלכות הלכות שבת הלכה ז)

 

 

 

נקודה טובה

 

כשאדם מתחיל לחפש עצמו ורואה שהוא רחוק מאד מהשם יתברך, והוא מלא חטאים ופגמים הרבה, ונדמה לו שהוא רחוק מטוב, אזי הוא צריך לחפש ולבקש ולמצא בעצמו איזה טוב איך אפשר שלא עשה איזה טוב מימיו. ואף שהוא רואה שגם מעט הטוב שעשה הוא מלא פצעים, כי מערב בפסלת הרבה, אף - על - פי - כן אי אפשר שאין בו איזה נקודה טובה על כל פנים. וכן יחפש וימצא בעצמו עוד איזה טוב...

במלים אלו מתחיל רבי נתן את חיבורו העצום, "ליקוטי הלכות", המשתרע על פני כ- 2000 דפים, בהם יוכל למצוא כל החפץ באמת, כל החפץ לחיות חיים אמיתיים ונצחיים, את אשר חשקה נפשו, עצות ודרכים מפורטות, איך לצאת מן הרע ולדבוק בטוב בכל מצב ובכל עת, יהיה מי שיהיה, אפילו עבר מה שעבר...

ואת כל הדרך הזאת, שעליה בנוי ומיוסד כל הבנין כולו ולמעשה כל ה תורה כולה, (כי החיבור הזה לוקח אותנו למעשה לטיול מהנה בכל מקצועות ה תורה, סודותיה וחדריה), מתחילים עם נקודה טובה!

 


מה זה נקודה טובה ?

 


שורש הבריאה.
היסוד הפשוט של כל אדם.
פנימיות הנשמה.

אין במלים אלו הגדרות מוחלטות, אלא רק תחילתם של דברים ודיבורים, כי כל אחד יש בונקודה טובה מיוחדת במינה שמאירה באור מיוחד וזו הסיבה שחי החיים בורא כל הנשמות מחיה אותו ומקיים אותו ומשפיע עליו כל טוב...

ובכן, רואים במעשה בראשית, בריאת העולם, כי כל מה שעשה הקדוש ברוך הוא ראה כי הוא טוב!! 

ובאמת, איך יתכן אחרת? הרי הבורא יתברך שמו, הוא כולו טוב, כמו שאומר דוד המלך עליו השלום: "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו". אם כן חייב שמה שנובע ממנו, יהיה גם כן טוב. 
אם כן, כל הבריאה כולה היא טוב.

בכל יום בבוקר אומר כל יהודי - 
"אלוקי, נשמה שנתת בי טהורה היא..."


נקודה טובה !!!

 


הצדיק הגדול שרואה רק את הטוב שבך, שמלקט את הטוב שבכל אחד וכך בונה את המשכן, את המקדש, קורא בכל גדול עד סוף כל הדורות אין שום יאוש ! גם בתוך החושך הגדול נמצא ה' יתברך בכל
אחד בכל מצב יש בו - נקודה טובה !

 

מה זה נקודה טובה ?

 


זה כל מצוה , 
מעשה טוב,
דבר טוב, 
שהאדם עושה.

מצוה מלשון צוותא, לאחד לחבר לקשר אותנו עם עצמנו עם השורש האמיתי שלנו עם הטוב הנצחי.

דבר טוב או מעשה טוב וגם מחשבה ורצון טוב. הכל נחשב. 
מסופר על אחד שהגיע לעולם האמת ועשו קבלת פנים גדולה והכריזו הנה מגיע פלוני, שהוא איש רב פעלים שהוליד הרבה בנים טובים הולכים כולם בדרכי ישרים, עשה הרבה חסד, בנה הרבה ישיבות ובתי כנסיות וכו' וכו' ואותו האיש הסתכל ימינה ושמאלה לראות אולי יש שם אחד אחר נוסף שעומד לידו ואליו מכוונים השבחים הללו, כי הוא יודע על עצמו שלא עשה אפילו חלק אחד מכל מה שהזכירו כאן ואיך זה יתכן הרי כאן זה עולם האמת ואיך הם טעו בו כל כך - ושאל אותם ואמר שבאמת זה השם שלו מה שאמרו בהתחלה, אך הוא לא זכה לעשות ולגמור את כל מכה ששבחו אותו כאן... ואמרו לו הרי הקדוש ברוך הוא מצרף מחשבה טובה למעשה, ואתה הרי רצית והשתוקקת לכל הדברים האלה, כאן בעולם האמת הרצון נחשב אפילו יותר מן המעשה !

 

אתם שומעים הכל נחשב !

 


אצל הקדוש ברוך הוא כל הטוב נחשב, רק צריך להתחיל לחפש ולבקש וללקט ולמצוא (כי מי שיחפש ויבקש, כלומר יאמר בפיו בלשון בקשה "רבונו של עולם עזור נא לי לראות רק את הטוב שכל אחד, לדון את הכל לכף זכות לדעת שכל המאורעות כולם לטובה" וכו' כל אחד כפי מה שמאיר לו הדיבור בליבו, אזי הוא בודאי ימצא, רק צריך להרגיל את עצמו לכך), נקודה טובה.
ועוד נקודה טובה,
ועוד נקודה טובה, ועוד ועוד, ומזה נעשים ניגונים, ואז זוכים לשמחה וחיים אמיתיים, 
 נקודה טובה, ועוד נקודה טובה, תתבונן על עצמך ועוד מעט ואין רשע.

 

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

ועכשיו בלשון רבנו הקדוש כמו שכתוב בליקוטי מוהר"ן :

 

ודע, שכל התנועות וההעתקות, שאתה נתק ונעתק בכל פעם

 

איזה מעט מן גשמיות לעבודתו יתברך, כלם מתקבצים

 

ומתחברים ומתקשרים ובאים לעזרתך בעת הצרך, דהינו כשיש,

 

חס ושלום, איזה דחק ועת צרה, חס ושלום. ודע, שהאדם צריך

 

לעבר על גשר צר מאד מאד, והכלל והעקר שלא יתפחד כלל:

 

והכלל, אהובי אחי, חזק ואמץ מאד, ואחז עצמך בכל הכחות

 

לשאר קים בעבודתך, ואל תחוש ואל תסתכל כלל על כל הנ"ל

 

או כיוצא בזה. ואם אתה רחוק מאד מאד ממנו יתברך, ונדמה

 

לך, שאתה פוגם בכל שעה ממש נגדו יתברך, עם כל זה כנגד

 

זה תדע, שאיש כזה שהוא מגשם כל - כך כל תנועה ותנועה 

 

שהוא מנתק עצמו מעט מעט מן גשמיותו ופונה להשם יתברך

 

היא גדולה ויקרה מאד מאד, ואפלו נקדה קטנה מאד, שהוא

 

נעתק מגשמיותו אליו יתברך, הוא רץ בזה כמה וכמה אלפים

 

פרסאות בעולמות עליונים, כאשר תבין היטב מן המעשה של הצדיק 

 

שהתגבר עליו מאד העצבות וכו', כמובא אצלנו. ועל זה ישמח

 

מאד ויחזק עצמו בשמחה תמיד, כי עצבות מזיק מאד מאד:

 

ודע, שתכף כשאדם רוצה לכנס בעבודתו יתברך, אזי תכף היא

 

עברה גדולה כשיש לו עצבות, חס ושלום, כי 'עצבות היא סטרא -

 

אחרא (זהר נח דף עא), והשם יתברך שונא אותה':

 

וצריך להיות עקשן גדול בעבודת השם, לבלי להניח את מקומו,

 

דהינו מעט מקצת עבודתו שהתחיל, אף אם יעבר עליו מה. וזכר

 

דבר זה היטב, כי תצטרך לזה מאד, כשתתחיל קצת בעבודת

 

השם. כי צריך עקשנות גדול מאד מאד להיות חזק ואמיץ, לאחז

 

עצמו, לעמד על עמדו, אף אם מפילין אותו, חס ושלום, בכל פעם.

 

כי לפעמים יש שמפילין אחד מעבודת השם, כידוע, אף - על - פי -

 

כן עליו לעשות את שלו, לעשות מה שיוכל בעבודת השם, ואל

 

יניח עצמו לפל לגמרי, חס ושלום. כי כל אלו הנפילות והירידות

 

והבלבולים וכיוצא בזה צריכים בהכרח לעבר בהם, קדם שנכנסין

 

בשערי הקדשה, וגם הצדיקים האמתיים עברו בכל זה:

 

ודע, שיש אחד שכבר הוא אצל הפתח של הקדשה, והוא חוזר

 

לאחוריו מחמת הבלבולים הנ"ל, או שאזי כשהוא סמוך אצל

 

הפתח, אז מתגבר עליו הסטרא - אחרא והבעל - דבר מאד מאד,

 

רחמנא לצלן, בהתגברות גדול ונורא מאד מאד, רחמנא לצלן,

 

ואין מניחין אותו לכנס לתוך הפתח, ומהפתח, ומחמת זה הוא

 

חוזר לאחור, חס ושלום. כי כן דרך הבעל - דבר והסטרא -

 

אחרא, כשרואה שהאדם סמוך סמוך ממש לשערי הקדשה,

 

וכמעט שיכנס, אזי הוא מתפשט עליו בהתגברות גדול מאד מאד,

 

רחמנא לצלן. על - כן צריך אז התחזקות גדול נגדו:

 

ליקוטי מוהרן סימן מח.


 

http://www.breslev-midot.com/ ברסלב, ברכות, שיעורי תורה, הוצאת ספרים, רבי שמעון בר יואי, לג בעומר, רבי נחמן מברסלב, מוסדות תיקון המידות


http://www.breslev-midot.com/blessings.asp ברכות


שיעורי תורה שיעורי תורה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב