דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו ההבדל בין חד-תרבותיות לרב-תרבותיות? 

מאת    [ 11/05/2011 ]

מילים במאמר: 632   [ נצפה 5126 פעמים ]

מהו ההבדל בין חד-תרבותיות לרב-תרבותיות? / מאת יואב ברנזון

 

 

חד-תרבותיות

 

חד-תרבותיות היא למעשה תרבות הומוגנית. למשל, ישוב שמבוסס על תרבות מסויימת הוא ישוב חד-תרבותי. יש בו תרבות מרכזית אחת שמשותפת ודומה למרבית תושביו.

 

לכאורה, חד-תרבותיות היא דבר מאוד נוח ונעים לחיות בתוכו. זו תרבות שמכירה את עצמה, זרה לתרבויות אחרות, אינה נטמעת בתרבויות זרות ושומרת על זהותה לעצמה.

 

 

 

רב-תרבותיות

 

רב-תרבותיות היא ערב רב של תרבויות. למשל, ישוב או שכונה שבה יש עירוב של המון תרבויות, מסורות, גזעים ומעמדות. בישוב כזה אנשים חיים מול מגוון של תרבויות כך שאין לישוב תרבות אחת מרכזית או שלטת אלא הישוב הוא ישוב רב-תרבותי ומגוון שמכיל אנשים בעלי מנטאליות שונה.

 

רב-תרבותיות יוצרת אתגר עצום עבור אנשים. אם הם מקבלים את האחר ואת השונה - הם יכולים ומסוגלים לחיות זה לצד זה בהרמוניה. אם הם אינם רב-תרבותיים במהותם - הם יתקשו לחיות בסביבה רב-תרבותית, יווצרו עימותים ומאבקים פנימיים בין הקבוצות השונות וקבוצה מסויימת תמיד תנסה להשתלט ולתת את הטון.

 

 

 

ישראליות, יהדות, מזרח תיכון והעתיד

 

אמריקה היא מדינה רב-תרבותית. אין בה זרם שליט אחד אלא מספר רב מאוד של זרמים מגוונים. בגלל שאמריקה היא מדינה רב-תרבותית היא גם סובלנית יותר ממדינות אחרות, מגוונת ועוצמתית יותר.

 

ישראל היא מדינה חד-תרבותית שמנסה לשמר את זהותה הייחודית ומתקשה לעכל ולקבל את השונה ממנה. ישראל חוששת ומאויימת מתופעת הרב-תרבותיות שנכפית עליה בשל המציאות הגלובלית הפתוחה, חסרת הגבולות והמגוונת, כי הדבר מאיים על אופיה הדתי, הלאומי, הציוני והישראלי.

   

 

 

המדינות הרב-תרבותיות

 

מרבית המדינות המתקדמות בעולם עברו שינוי עצום בעשורים האחרונים לאור המהכפה הגלובלית ותופעת הרב-תרבותיות העולמית. הן הפכו ממדינות חד-תרבותיות למדינות רב-תרבותיות. מדינות כמו צרפת, דנמרק, אוסטרליה וקנדה הן מדינות שהכניסו והכילו בתוכן תרבויות זרות ושונות, כמו מוסלמים, רוסים, פקיסטנים וצפון אפריקאים בכמויות מאוד משמעותיות כך שאופיין השתנה במידה ניכרת.

 

ישראל לעומתן, עברה תהליך קוטבי. מצד אחד, היא אכן הכניסה לתוכה כמויות גדולות של אזרחים ותושבים זרים אך מצד שני היא נלחמת בתופעה הזו ומנסה בכל כוחה לעצור אותה. מצד אחד, ישראל מנסה להיות רב-תרבותית משיקולים מגוונים כמו כלכלה, ליברליות, מעמד בעולם וכיו"ב אך מצד שני היא מאויימת מהמגוון והפלורליזם הזה שנכנס בתוכה והיא מנסה לדכא אותו דרך כפייה, חיבור בין דת למדינה, גירוש תושבים זרים וכיו"ב.

 

 

וטיפ לסיום: חד-תרבותיות היא גישה מאוד נוחה ונעימה, אבל לאורך זמן כנראה שמאוד קשה לשמר אותה בעולם פתוח, גלובלי ומעורב כמו שלנו.

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה.   הוא מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.   יואב ברנזון פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני.   הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל.   הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם.   יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.   כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-2,112 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.   למידע מורחב על יואב ברנזון ועל עבודתו הענפה לחצו כאן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב