דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסטרטגיה בחברות טכנולוגיה 

מאת    [ 11/05/2011 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 2817 פעמים ]

ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בפיתוח טכנולוגיות, מה שמוביל לכך שמתפתחות חברות מובילות ומצליחות בתחומן, על בסיס הטכנולוגיות הללו. אבל בהרבה מקרים חברות אשר פיתחו טכנולוגיה מצוינת, עם פוטנציאל אדיר, נכשלות. אחת הסיבות לכך שחברות טכנולוגיות נכשלות היא בשל תכנון אסטרטגי חסר או לקוי. ישנם מספר מאפיינים בתהליך של גיבוש אסטרטגיה עבור חברות טכנולוגיות, השונים מחברות אחרות.

קצב השינויים

אחד ההבדלים המהותיים בתכנון אסטרטגי עבור חברות טכנולוגיה נובע מאופי השוק שבו הן פועלות. השינויים והפיתוחים המהירים של טכנולוגיה כיום, אשר רק הולכים ומגבירים את הקצב, גורמים לכך שהשווקים בהם פועלות חברות טכנולוגיה הם דינאמיים מאוד. עובדה זו מצריכה חשיבה אסטרטגית ותהליך תכנון שונה מאשר בתעשיות אחרות. ראשית טווח התכנון חייב להיות קצר יותר. ברוב תחומי הטכנולוגיה אין מקום לבצע תכנון אסטרטגי ליותר מאשר לשלוש שנים ובהרבה מקרים אף פחות מכך. שנית, האסטרטגיה חייבת גם היא להיות דינאמית וגמישה, כדי לאפשר הענות לשינויים בשוק ובטכנולוגיה. אסטרטגיה גמישה משמעותה מתן אפשרויות והוספת יכולות לארגון, לבצע שינויים מהירים פנימית וחיצונית. למשל המבנה הארגוני של חברה טכנולוגית חייב לאפשר שינויים, או פעילות השיווק חייבת להיות מסוגלת לשנות את המיקוד בקהלי מטרה חדשים. כמובן שאסטרטגית המוצר, אשר מגדירה את התפתחות המוצר העתידית, חייבת להיות דינאמית ותגובתית, בהתאם להתפתחויות ושינויים בטכנולוגיה עליו מבוסס המוצר.

שיתופיות

דבר נוסף שמאפיין חברות טכנולוגיה הוא בצורך שלהן לשתף פעולה עם טכנולוגיות נוספות וגורמים נוספים, כמו אינטגרטורים. כיום, בשל ההתמחות וההתמקצעות, אף טכנולוגיה לא נותנת פתרון מלא, אלא מחייבת שילובה עם טכנולוגיות נוספות. לבסוף גם צריך להיות גורם שיאחד את כל הטכנולוגיות יחדיו - האינטגרטור. לכן האסטרטגיה של חברות טכנולוגיה חייבת להתייחס להיבט של שיתוף פעולה עם גורמים נוספים. במקרים רבים, חברות טכנולוגיות צריכות במצבים מסוימים לשתף פעולה אף עם המתחרות שלהן. כלומר חברות שבמצבים מסוימים הן מתחרות, בסיטואציה אחרת יכולות להיות שותפות.

כאשר מגבשים אסטרטגיה לחברת טכנולוגיה, אחד המרכיבים החשובים ביותר הוא הנושא של שיתופי פעולה. אם מי משתפים, מתי ובאיזו מידה. לחברות ישראליות לעיתים ישנה בעיה עם השיתוף כי הוא מאלץ לפתיחות וחשיפת מידע וישנה נטייה במקרים רבים להירתע מכך

אסטרטגיה שיווקית

אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל אסטרטגיה הוא אסטרטגיה שיווקית. במיוחד היום, כאשר קשה מאוד ליצור יתרון תחרותי בעזרת טכנולוגיה בלבד, וישנה תחרות עזה ממתחרים מארצות ייצור זולות כמו סין. ועם זאת, בהרבה מאוד חברות טכנולוגיה, השיווק מקבל עדיפות נמוכה. אם מסתכלים על הצוות המוביל בחברות הללו, במקרים רבים אין סמנכ"ל שיווק, דבר המעיד על חוסר הדגש בנושא.

בכדי לבנות אסטרטגית צמיחה טובה לחברה טכנולוגית, השיווק חייב להיות מרכיב עיקרי. השיווק חייב לקחת בחשבון מרכיבים נוספים, אשר עשויים לסייע ביצירת יתרון תחרותי מעבר לטכנולוגיה עצמה, כגון מודל עסקי, ערוצי הפצה ומיצוב.

מניסיוני כמנכ"ל חברת ייעוץ, הגישה לאסטרטגיה בחברות טכנולוגיות צריכה להיות שונה במידת מה, אם כי ישנם הרבה מאוד מרכיבים ומהלכים, הזהים לחברות אחרות. בכדי לבצע את התהליך בהצלחה יש לקחת בחשבון את ההבדלים הללו ולשלבם עם התהליך המקובל בחברות אחרות.

 

גיא פרי


מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי


טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041


guy@mitzuv.comwww.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב