דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצוי במקרקעין כתמורה להסרת תביעה מצד רוכש המקרקעין 

מאת    [ 09/05/2011 ]

מילים במאמר: 386   [ נצפה 2804 פעמים ]

רו"ח ע' ח' שואל:
נישום רכש משרדים מקבלן. הקבלן לא עמד בהסכם ופיגר במסירת המקרקעין (המשרדים), כלומר לא מסר את הנכסים במועד.
הנישום הרוכש הגיש תביעה ואילו הקבלן הציע לרוכש שבתמורה להסרת התביעה הוא יתן לו שטחים ומחסנים נוספים כפיצוי על אי עמידתו בהסכם וכאמור גם להסרת התביעה.

השאלה:
מה דין הפיצוי לעניין מע"מ ומס הכנסה

עו"ד אריה ליבוביץ משיב:
באשר למס הכנסה מוכר הכלל לפיו אופי הפיצוי מקביל לאופי הפירצה (פסק הדין בעניין הוצאת ספרים ש.ל. גורדון ). מחד אצל הנישום יש לבחון מדוע התקבל הפיצוי ועל מה הוא בא לכסות (דבר הניתן מן הסתם להילמד בקלות מלשון כתב התביעה) אם הנישום קיבל פיצוי זה בגין נזק פירותי שנוצר לו הרי שיהא המדובר בהכנסה פירותית אותו עיקרון יחול אם המדובר בפיצוי בגין נזק הוני.
באשר לקבלן, נראה על פי אופי העסקה והנסיבות שתוארו לעיל שהמדובר בהוצאה שבאה לשמור ולשרת הון קיים. אין המדובר בהוצאה הקשורה בעסקה הונית אצלו ולכן הוצאות אלו יותרו לו בניכוי לעניין מס הכנסה (פסק הדין בעניין שתדלן).
באשר לשאלת המע"מ נראה כי הדבר מעט סבוך יותר. באופן עקרוני ניתן לתאר את מה שמתואר בשאלה לעיל בשני אופנים:
1. המדובר למעשה בהנחה. כך שלאחר קבלת הנכסים הנוספים יש לתקן את החשבונית הראשונה שהוצאה. יחד עם זאת אפשרות זו מעט בעייתית לאור העובדה שהנחות צריך שיהיו הנחות המקובלות בשוק לסיטואציה דומה (פסק הדין בעניין קו אופ זבולון ). האם זה המקרה המתואר לעיל? אין לנו יכולות לקבוע זאת מן העובדות.
2. האפשרות השניה היא לתאר את הויתור על התביעה המשפטית אל מול קבלת הנכסים הנוספים כעסקה נוספת. האם יש כאן עסקאות חליפין שלובות? לדעתנו לא. ויתור על זכות תביעה אינו עולה לכדי "הקניית זכות בו" ולכן לא ייכנס בגדרה של הגדרת מכר בסעיף 1 לחוק מע"מ. עם זאת עדיין ניתן לראות בויתור זה תמורה. אם כך, הרי שהקבלן מוכר לנישום נכסים נוספים בתמורה לאותו ויתור על תביעה. אין ספק כי מכירה זו נעשית במהלך עסקיו. אם כך מיהו זה שמתחייב במע"מ במקרה זה? התשובה לכך מותנית בהסכמה אליה הגיעו הצדדים כאשר הכלל הוא שמקום בו התבצעה עסקה והצדדים לא קבעו בנפרד ובמפורש שהמחיר לא כולל מע"מ הרי שיש לראות את המחיר שנקבע ביניהם ככולל מע"מ (פס"ד נתן נ' זגורי ). בכל אופן מומלץ לעגן עניין זה בהסכם בין הצדדים בנוסח מעין זה: " מע"מ באם יחול על ה..., יחול על צד א') .

(3.1.06)

 

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com;                                סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב