דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בן לאדן והטכנולוגיה? - אבחנות מעניינות 

מאת    [ 09/05/2011 ]

מילים במאמר: 606   [ נצפה 2513 פעמים ]

חיסולו המרשים של המבוקש מספר אחד, אוסאמה בן לאדן, כעשר שנים לאחר הפיגוע בבנייני התאומים, מעלה כמה תובנות ואבחנות מעניינות ו"חומר גלם" למחשבה, על תפקידה של הטכנולוגיה בסיפור.

האירוע המרכזי של השבוע, ואולי, כך יסתבר, גם של השנה כולה, היה חיסולו של רב המרצחים והמבוקש מספר אחת בארצות הברית - אוסאמה בן לאדן. כעשר שנים לאחר אותו אירוע מכונן, של פיגועי התאומים ב-11 בספטמבר, הגיע השבוע כוח מיוחד של 40 חיילי קומנדו לאחוזתו של בן לאדן באבוטובאד, פרבר אמיד של עיר הבירה של פקיסטן, איסלמבאד, והרג אותו ועוד שלושה אנשים שהיו בבית, ביניהם, גם את בנו.

מידיעות חלקיות שזולגות לתקשורת עולה כי בית האחוזה של בן לאדן אותר הודות למעקב שבוצע אחר אחד מהשליחים שלו, אבו אחמד אל-כווייתי, אזרח כווייתי שהתגורר בפקיסטן אשר היה מוכר ל-FBI בזכות חקירות שבוצעו בבית הכלא המפורסם של ארצות הברית בגאוונטנמו.

בבית בן לאדן לא השתמשו בטלפונים או באינטרנט כדי לא להשאיר עקבות כלשהן, אך טעות אחת שעשה כווייתי אפשרה את איתור הבית. הוא השתמש בטלפון הנייד שלו מספר דקות לאחר שייצא מבית בן לאדן. דבר זה אפשר לאתר את מיקומו הנוכחי, ולבסוף, גם לאתר את הבית שבו היה קודם לכן.

כוחה של טכנולוגיה

מעבר להיבט החדשותי הגלובאלי, אנו רוצים להתמקד, בהיבט הטכנולוגי של הסיפור.

הדרך שבה ניתפס בן לאדן מוכיחה עד כמה הטכנולוגיה יכולה לסייע ועד כמה היא עשויה להיות קריטית במצבים מסוימים. לולא אותה שיחה אחת שביצע כווייתי ליד ביתו של אוסמה, יתכן שבן לאדן לא היה נתפס גם בעוד עשרות שנים. העלילה של תפיסתו, מעלה עוד כמה תובנות מעניינות. הנה כמה מהן:

1. למרות מה שחושבים רבים, גם כיום ניתן עדיין לבצע מידור באיכות גבוהה למדי. בן לאדן הוא ההוכחה לכך. בבית האחוזה שלו היו מחשבים ונמצא מידע דיגיטלי חשוב. למרות זאת, במשך עשר שנים המידע הזה לא דלף החוצה. זאת, בזכות ניתוק המחשבים מהאינטרנט והעברת המידע שרצו להעביר באמצעות גורם  שלישי ולא ישירות מהמחשבים שבבית.

2. מנגד, ככל שהשימוש בטכנולוגיה נעשה רב וגדול יותר, כך הסיכוי להשארת עקבות ולאיתור המשתמש בעתיד יהיה גדול יותר. להערכתנו, הדור החדש של המשתמשים שגדל כיום, זה שמשתמש בטלפונים ניידים חכמים, בפייסבוק ובשירותי רשת אחרים, יתקשה עד מאוד להסתיר את עקבותיו בעתיד. לא יהיה כמעט אדם שלא ניתן יהיה לאתר אותו ברגע כזה או אחר. ההשלכות של כך יכולות להיות לחיוב, למשל, באיתור נעדרים, אך גם לשלילה, למשל, במקרה של שליט עריץ שירצה לחסל את מתנגדיו.

3. אירועים חדשותיים מרכזיים עשויים להוות סכנה, גם למשתמש הפשוט - מחקרים שונים מגלים, למשל, שהאקרים ניצלו את הידיעה על חיסולו של בן לאדן למטרות זדוניות, כמו שליחת ספאם עם כותרת המכילה את המידע על חיסולו או הפצת וירוסים ותולעים באמצעות התחזות לסרטונים ותמונות המכילים מידע אודותיו.

4. גם טרוריסטים משתמשים בטכנולוגיה - חלקם אולי באמת מתחבא במערות, אבל כולם, גם אלו שבמערות, צריכים את הטכנולוגיה כדי להפיץ את מסריהם ולפעול באופן יעיל יותר. כלומר, הטכנולוגיה יכולה להיות כלי מועיל וטוב, אך באותה מידה גם לשרת גורמים שליליים.

5. ואולי האבחנה המעניינת מכולם - גם ב-2011, אפשר בלי אינטרנט. העובדה שבמשך שנים הצליח בן לאדן להטיל את חתיתו על העולם ולשלוט ברשת רחבה של פעילים והכל ללא תקשורת ישירה באינטנרט, מהווה חומר מעניין למחשבה.

מה המסקנה שלנו?

בטכנולוגיה ניתן להשתמש למטרות טובות ולמטרות רעות. מה שקובע בסופו של דבר זה מי עושה בה שימוש ואיזה שימושים עושים בה. אפשר לנצל אותה לרעה ואפשר לנצל אותה לטובה.

המסר לנו הוא: "בואו וננצל את הטכנולוגיה לטובה".

כדי לקבל עוד תובנות חשובות, המלצות מעשיות, טיפים שימושיים, אתרים נבחרים וסרטונים מרתקים, הירשם בחינם!!! - www.pcon.co.il/free

למידע נוסף על קובי שפיבק Bsc., MBA - העורך הראשי של pCon

בפיסבוק - www.facebook.com/pcon1

בלינקדין - il.linkedin.com/in/kobyshpivak

תגיות: אבטחה, בן לאדן, אבטחת מידע, תשתיות מחשוב, ניהול סיכונים ארגוני.

 

קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב