דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול קבוצתי 

מאת    [ 08/05/2011 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 4646 פעמים ]

שיטות הטיפול הפסיכולוגיות נחלקות לשני סוגים עיקריים: טיפול קבוצתי וטיפול פרטני. לשתי השיטות קיימים יתרונות רבים, אך חשוב לדעת כי הן פונות לקהלים שונים. לכן חשוב לבצע התאמה בין סוג הטיפול לבין השאיפות מהטיפול, על מנת להבטיח תוצאות מקסימליות עבור אותו אדם שמשתתף בהן.

מהו טיפול קבוצתי?

תמציתו של הטיפול היא באינטרקציה של חברי הקבוצה בינם לבין עצמם, אך הטיפול עובד בשני רבדים ומתרכז בין היתר גם בצרכיו הפרטניים של כל מטופל. אפשר להכליל ולומר כי הטיפול הקבוצתי מתייחס לתהליכי הסיוע המתרחשים במהלך הפגישה, אך למעשה מדובר במושג המאגד בתוכו סוגי טיפולים שונים, כמו פסיכודרמה, קבוצות אימון או קבוצות תמיכה.

הטיפול הקבוצתי מועבר בידי פסיכולוג מוסמך, בדיוק כמו טיפול אישי סטנדרטי. הוא נמשך מספר שבועות, בתדירות של מפגש או שניים בשבוע. טיפול קבוצתי יתאים למבוגרים וילדים כאחד והוא עשוי לטפל בחרדות או בבעיות נקודתיות וכן בנושאים כלליים ורחבים יותר, כמו תהליכים לשיפור מיומנות או התפתחות בינאישית.

למי מתאים טיפול קבוצתי?

כדי לענות על השאלה הזו, עליכם לבחון קודם כל איזה מטרות תרצו להשיג ומהי מטרת הטיפול. טיפול מסוג זה אינו מתאים אך ורק למטופלים הסובלים מבעיות נפשיות, אלא לקשת רחבה של מטופלים, ולכן אין סיבה שתירתעו מצורת הטיפול הזו, אלא להיפך: אתם עשויים לגלות כי מדובר בשיטת הטיפול האופטימלית עבורכם.

ישנם מטופלים שמרגישים כי החוויה הבינאישית, השיתוף והתמיכה של המשתתפים בטיפול, הם אלה שתורמים להתפתחות ולפתירת הבעיה. אחרים זקוקים לטיפול האישי, בארבע עיניים, ולכן טיפול קבוצתי עשוי שלא להתאים להם. על כן, אין כאן שאלה של נכון או לא נכון, אלא עניין של התאמה אישית.

טיפול קבוצתי בילדים

ילדים רבים עשויים לסבול מהערכה עצמית נמוכה ומקושי בניהול מערכות יחסים בינאישיות. לכן, טיפול קבוצתי בילדים עשוי לסייע רבות במקרים מסוג זה, שכן יצירת היחסים עם יתר המטופלים היא למעשה הגרעין של הטיפול. טיפול קבוצתי מסוג זה מועבר בידי פסיכולוג קליני, עובדת סוציאלית או כל אדם אחר המוסמך במתן טיפולים קבוצתיים.

הורים רבים דיווחו כי ילדיהם הפיקו תועלת רבה מהמסגרת הקבוצתית וחשו בשיפור רב ביכולות החברתיות והרגשיות שלהם במהלך ולאחר הפגישות. לא אחת התברר כי היחסים הבינאישיים הם לא רק הבסיס להערכה עצמית גבוהה, אלא גם הבסיס להצלחה במשימות היום יום, אשר ילדים רבים מתקשים בהן.

מי מתאים לטיפול קבוצתי בילדים?

טיפול קבוצתי בילדים אינו יכול להסב נזק לילד אלא רק להביא לצמיחתו, לכן כל ילד עשוי להיות מתאים לטיפול. עם זאת, קיימת קבוצת ילדים ספציפית אשר עשויה להזדקק לטיפול באופן מיוחד, כמו למשל ילדים מסתגרים, ילדים המרגישים דחויים או כאלו המתקשים לתקשר עם בני גילם.

טיפול קבוצתי, בין אם הוא מיועד לילדים או מבוגרים, מדמה את הסביבה החיצונית ואת המציאות, ומאפשר לכל מטופל למצוא את קולו האמיתי, לגבש את אישיותו וליצור יחסים בינאישיים מוצלחים. לכן, לא פלא שבשנים האחרונות גוברת המודעות ליעילותו של הטיפול, ויותר ויותר מטופלים בכל הגילאים נעזרים במסגרת הזו.

במידה וגם אתם מעוניינים להתנסות בשיטת הטיפול הזו, עליכם לוודא כי היא מועברת באמצעות איש מקצוע מוסמך, הבקיא ברזי שיטת הטיפול הקבוצתית. הדינמיקה בין חברי הקבוצה אמנם קריטית למידת ההתפתחות של כל מטופל, אך גם למטפל בקבוצה יש תפקיד משמעותי בהצלחתו של כל טיפול קבוצתי כזה.

דורי לוי - פסיכולוג קליני המתמחה בטיפול בדיכאון וחרדה

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב