דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזונה עונתית לקיץ בראי הרפואה הסינית 

מאת    [ 07/05/2011 ]

מילים במאמר: 632   [ נצפה 2601 פעמים ]

הפילוסופים הסינים ובכללם אנשי הרפואה הסינית רואים באדם יציר בריאה של החיבור בין אנרגית השמיים ואנרגיית האדמה. קשר הדוק זה של האדם והטבע מצביע על כך ששינויים בטבע מקבלים ביטוי בגוף האדם. על סמך הבנת השינויים המתחוללים בטבע ניתן להבין איזו השפעה יש לשינוים אלו עם גוף האדם ובריאותו. כאשר אנו יודעים כיצד יושפע גופנו אני יכולים להיערך בהתאם מבחינת שינויים בתזונה או התנהלותנו ביום יום ובכך לשמור על בריאותנו ולמנוע מחלות. בתאריך 3 במאי מתחיל החודש הרביעי של השנה הסינית (מסתיים ב-1 ליוני), שהינו החודש הראשון מבין שלושת חודשי הקיץ, ומסמל את תחילתה של עונת הקיץ.

קאנון הרפואה הפנימי מתאר יפה את אופיו של הקיץ: "כאשר מגיעים ימי הקיץ, פרחים ועצים שופעים ופורים, החיים משגשגים ושופעים, הצ'י היאנגי גדל וצף". קאנון הרפואה הפנימי מסביר שבעונת הקיץ יש שפע של אור שמש ומזג האויר לוהט וחם. הצמחיה מקבלת שפע של אור וחום ועל כן העצים שופעים בעלווה והאדמה מכוסה בצמחיה ענפה. בגוף האדם הצ'י והדם נעים אל עבר השכבות החיצוניות של הגוף ואילו היין מתכנס בפנים. התנועה החוצה פותחת את נקבוביות העור ומאפשרת יציאה של זיעה.

החודש הרביעי הוא תחילת הקיץ. בחודש זה פוטנציאל הגדילה, הפוריות, השגשוג והיצירתיות של כל הדברים (צמחים, בני אדם) מגיעים לשיאם. התבואה מבשילה ורגע קצירתה ואיסופה מתקרבים. מזג האויר מתחיל להתחמם ובקרוב יגיע לשיאו בלהט חום הקיץ. בגוף האדם כמות היאנג צ'י משגשגת, והוא עולה מעלה לפלג הגוף העליון ויוצא החוצה לשכבות החיצוניות שבין השרירים והעור.

תנועת היאנג צ'י החוצה לכיוון השכבות החיצוניות ומעלה לפלג הגוף העליון יוצרת מצב של חוסר חום במרכז הגוף ובפלג הגוף התחתון ועל כן יש להמנע מהכנסת קור נוסף למרכז. למרות שהקיץ לוהט ויש רצון לשתות משקה קר, הכנסה של קור לקיבה (מרכז הגוף) תגביר את הקור במרכז ועשוי להביא לבעיות במערכת העיכול.

מבחינת תזונה רצוי להימנע מאכילת מזון מתוק, שמנוני ויוצר לחות. רצוי להמנע מאכילת בשר שמן ומזון חריף היוצרים לחות וחום בגוף למשל: שום, בצל, פלפלים למינייהם, חרדל, קימל, ג'ינג'ר, חצילים, דגי ים, פטריות, בשר כבש ופירות ים. רצוי לאכול מזון מקרר ומסלק לחות כגון: אבטיח, מלון, תותים, עגבניות, שעועית מש, מלפפון, חסה, אספרגוס. החום הקייצי ופתיחת נקבוביות העור מעודדים איבוד נוזלים ולכן רצוי לשתות משקאות מרווים למשל מיצי ענבים, תפוחים ולימונים וכמובן לימונדה. מבחינת שתיה חמה רצוי להמנע מקפה עם חלב. הקפה חם ומיבש ולכן מזיק לנוזלים ומסייע לחום ואילו החלב מעודד יצירת לחות ולחיה בגוף. אפשר להחליף את הקפה בתה ירוק בעל תכונות מקררות של הגוף וסיוע בצלילות הראש והפנים. למרות החום הרב והרצון לשתות משקאות קרים ועמוסים בקוביות קרח רצוי להימנע מהם. במהלך הקיץ החום הגוף יוצא אל עבר השכבות החיצוניות של הגוף ומשאיר קור במרכז (מערכת העיכול). שתיה קרה מגבירה את הקור במערכת העיכול ויכולה להביא לכאבי בטן, שילשולים ושאר בעיות בתפקוד מערכת העיכול.

הסינים נוהגים לומר "בחורף אוכלים דייקון (צנון סיני) ובקיץ אוכלים ג'ינגר, לרופא לא תהיה עבודה". אופיו של הצנון הסיני הוא קר ואילו אופיו של הג'ינג'ר חם. אם כן מדוע לאכול מזון חם בקיץ ומזון קר בחורף? האם זה לא סותר את כל התיאוריה של הרפואה הסינית שהצגתי למעלה? אפשר להסביר את המשפט הזה בשני אופנים שונים. הראשון, בקיץ אנו נוטים להגזים באכילת מזון קר ולכן קל מאוד ליצור קור במערכת העיכול. שילוב של מעט מזון חם כמו ג'ינג'ר בתזונה שלנו יכול למנוע היווצרות הקור. ההסבר השני, בקיץ חום הגוף עוזב את מרכז הגוף וצף אל השכבות החיצוניות כך שבמרכז נשאר קור. אכילת מעט ג'ינג'ר תסייע לחימום המרכז ומניעת פגיעה בתפקוד מערכת העיכול. אותו הגיון עומד מאחורי אכילת הצנון הסיני בחורף.

מבחינת תנועה וספורט, זה הזמן הנכון לבצע תרגילי הכוללים מתיחה טובה של השרירים. תרגילי יוגה, פילאטיס ואף פעילות ברמת עצימות גבוהה. את תרגול הצ'י גונג והמיומנויות הפנימיות רצוי להשאיר לתקופת החורף וההתכנסות פנימה.

כל הכתוב ו/או המתפרסם ברשומה זה הוא מידע בלבד, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, איבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להנתן בידי רופא ותחת פיקוחו

ניצן אורן B.Med TCM מומחה לרפואה סינית- צמחי מרפא ודיקור במחטים מומחה לטיפול בכאב, סוכרת, אירוע מוחי, נוירולוגיה, אורטופדיה, פציעות ספורט ועוד. 054-6761745




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב