דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול בגרמניה: רומקרהאל בהרי הרץ -- הקטנה בממלכות תבל 

מאת    [ 07/05/2011 ]

מילים במאמר: 1009   [ נצפה 5841 פעמים ]

בעבר היו הרי הרץ שבמרכז גרמניה איזור מכרות חשוב. ואולם מאז סוף המאה ה-19, החבל הוא בעיקר אזור תיירות ונופש מבוקש. יש בו מסלולים רבים לטיולים ברגל,  אתרי מרפא ומרחצאות, מערות ייחודיות,  ומכרות עתיקים.

אחת האטרקציות לתיירים היא ממלכת רומקרהאל. זהו מתחם של מבנים ששטחו 6,000 מטרים רבועים, ומתהדר בתואר "הממלכה הקטנה ביותר בעולם".

 ברור שיש כאן לא מעט גימיק מסחרי. אבל חייבים מייד להוסיף שהישות המיוחדת הזאת היושבת על הכביש הפדרלי B498 , בין העיירות אוקר ואלטנאו, מחזיקה באמת, מאז המאה ה-19, במעמד מדיני מיוחד. 

 ארמונו של המלך העיוור

 בשנת 1862 יצא השם רומקרהאל בראשונה מאלמוניותו, ותפס את מקומו על בימת ההיסטוריה. מלך אמיתי, גיאורג ה-5 מהנובר (1878-1819), שברגע מסוים לא היה רחוק מלהיבחר למלך אנגליה, החליט לבנות את ארמון הציד שלו דווקא במקום היפה הזה שבהרי הרץ.

 אף שהמלך היה עיוור מאז ילדותו, דאג ליצור ליד ארמונו מפל מים מלאכותי. למטרה זו, הוטו מימי הנהר רומקה, שהוא אחד מיובלי הנהר אוקר, הזורם בקרבת מקום, והופלו מגובה של 64 מטר, על פני צוקים. מפל רומקרהאל, שהוא הגבוה מסוגו בגרמניה, הפך ברבות השנים לאחת האטרקציות הפופולאריות ביותר למטיילים.

 כמעט מלך אנגליה

 גיאורג היה האחרון במלכי הנובר. הממלכה סופחה לפרוסיה ב-1878, לאחר שגיאורג תמך בקיסרות האוסטרו-הונגרית במלחמתה נגד הפרוסים. אבל יותר מעניינת קרבתו למשפחת המלוכה הבריטית. עד תחילת המאה ה-19 היו בריטניה והנובר תחת כתר מלוכה אחד (אגב, גיאורג היה נכדו של ג'ורג' ה-3 מלך אנגליה).

 מה שקרע את הנובר מבריטניה היה חוק מימי הביניים, שעל פיו אשה אינה יכולה לרשת את כסא המלוכה. בניגוד לבריטניה, הנובר ראתה עצמה כפופה לחוק זה. וכאשר מת ויליאם ה-4  מלך אנגליה, ובתו ויקטוריה ירשה את כסאו, ניתנה ממלכת הנובר לאחיו של ויליאם, הדוכס מקמברלנד. בנו של הדוכס, גיאורג, היה ליורש העצר של הנובר.  .      

 לאחר מות אביו, היה גיאורג למלך הנובר, אך שמר גם על תאריו הבריטיים: הדוכס מקמברלנד, הרוזן מארמאך וחבר מסדר אבירי הבירית, בנוסף על תואר האצולה הגרמני הרם: הדוכס מבראונשווייג-לונבורג.

 שכחו את רומקרהאל

 המלך גיאורג תרם את המגע המלכותי שלו לא רק לעיצובו של הנוף המקומי, באמצעות בניית הארמון והמפל. הוא גם יצר את התנאים שאפשרו לאחר מכן את הקמתה של הממלכה הזעירה של רומקרהאל. המלך הכריז על עצמאות המתחם תחת הכתר ההנוברי, והעניק אותו במתנה לאשתו מאריה, נסיכה מבית המלוכה של סקסוניה.

 מה שאירע לאחר מכן, היה שרשרת טעויות היסטוריות מוזרות. המדינאים שעיצבו את המשטר בגרמניה לאחר סיום המונרכיה ב-1918, ולאחר נפילת הנאצים ב-1945, לא נתנו את דעתם לממלכה הקטנטונת. וגם הרפורמה המקיפה שנעשתה בשלטון המקומי ב-1972 פסחה משום מה על רומקרהאל. קבוצת המבנים שעל הכביש הפדרלי B498  לא שויכה לשום רשות מוניציפאלית, ונותרה ברשות עצמה.  

 כסא המלוכה התפנה

 איש לא היה שם לב ל"פרצה הפוליטית" הזאת, אלמלא קומץ יזמי תיירות יצירתיים שניצלו ב-1988 את ההזדמנות, והכריזו על קומקרהאל: "הממלכה הקטנה ביותר בעולם". הנסיכה ארינה מסקסוניה נבחרה למלכת רומקרהאל, ואפילו הוטבע מטבע מקומי: ה"טאלר המלכותי". אם יש בידיכם טאלרים כאלה תוכלו לשלם בהם בתחומי רומקרהאל, אף כי מקבלים שם כמובן בשמחה גם שטרות של אירו. מייסדי הממלכה לא שכחו להקים את "המסדר המלכותי של אבירי רומקרהאל".

 אבל אפילו מלכה של ממש היא בשר ודם. ארינה נאלצה לפרוש מהשלטון בגלל בעיות זקנה. ב-2010 הלכה המלכה לעולמה. ומאז, כסא המלוכה פנוי.  

 הנסיכה נגד הברון

 כמו במונרכיות אמיתיות, פרצו גם כאן סכסוכי ירושה. מצד אחד, עומד מסדר אבירי רומקרהאל, המבקש לקיים את הממלכה במתכונתה הנוכחית. בראש המסדר עומדת הנסיכה סוזאנה. המסדר והנסיכה גייסו לעזרתם את חברת התיירות "מאניפני", המשווקת מאז נובמבר 2009 את האתר ומנסה לחלצו מקשייו הכלכליים.

 לעומתם, התייצב בכיר לשעבר בחצר המלוכה, הברון לכנר. האיש מכר את זכויותיו על מבני חווה המצויים ממול, מעבר לכביש הפדרלי, לארגון מסתורי המכנה עצמו "ממשלת גרמניה הגולה" ומבקש להעביר את הממלכה לשם.

 שני הצדדים שרויים כעת בסכסוך מר סביב הזכויות על המדינה הזעירה. אבל המטיילים ועוברי האורח אינם צריכים להיות מודאגים. בין שזו באמת ישות עצמאי ובין שזוהי סתם נקודה בהרי הרץ, רומקרהאל כפופה מבחינה מנהלית למחוז גוסלאר, והכול בה מוסדר כחוק.     

חופשה בממלכת רומקרהאל

 אחד ממוקדי המשיכה למטיילים היא המסעדה הטובה שבארמון. אבל העיקר הוא הנוף שובה העין, ובמרכזו המפל. ועוד אטרקציה: הכרכרה המלכותית החונה ליד המפל. מחיר נסיעה: 10 אירו. 

 ממלכת רומקרהאל אינה בהכרח מקום שמתעכבים בו לשעה-שעתיים. יש לה גם מה להציע גם לתקופה ממושכת יותר: ניתן ללון באחד מ-25 חדרי המלון-הארמון במחיר לא יקר. ומי שרוצה משהו אקסלוסיווי יכול להזמין את חדר הנסיכה ואת חדר השינה המלכותי.  בנוסף על כך יש במקום אירועי תרבות בכל עונות השנה.

 רומקרהאל היא נקודת מוצא לשבילי טיולים ברגל. המפורסם שבהם יורד לאורך הנהר אוקר. שביל זה עובר בין צוקים, המשמשים לעתים קרובות אתגר לחובבי טיפוס. מרומקרהאל עולים גם כמה שבילים תלולים לצוקי טרפנשטיין וארנסברג. מצוקי ארנסברג יש תצפית יפה אל ארמון רומקרהאל והמפל.

 מרומקרהאל אפשר להגיע גם לאגם הסכר על הנהר אוקר, לעיר הקיסרית גוסלאר, למערות הגיר המעניינות - מערת באומן ומערת הרמן שבחבל רובלאנד, ולבית המכרה שליד אלטנבורג, שממנו ניתן לטפס על הצוקים. 

 למסלולי טיולים ברומקרהאל, בהרי הרץ ובמקומות יפים אחרים בגרמניה – קליק כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב