דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נורת לדים: מפונקציונאליות לדקורטיביות 

מאת    [ 04/05/2011 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 2129 פעמים ]

האדם הקדמון, אי שם לפני מאות אלפי שנים, הכיר רק אור אחד: האור שסיפק לו הטבע. במשך היום הוא נהנה מאור השמש, אם לא היו עננים בשמיים; עם רדת הערב הוא מצא את עצמו שרוי בחשיכה, אלא אם כן הירח זרח במלואו או הכוכבים זהרו בשמיים. לפני קצת פחות משמונה מאות אלף שנים, גילה האדם הקדמון (מאוד) את האש. לפתע הוא היה יכול לספק לעצמו אור גם בשעות החשיכה. האש שימשה לא רק לחום אלא גם כאמצעי תאורה.

השנים חלפו והאדם שיפר את אמצעי התאורה שלו יותר ויותר. עד מהרה התרבות האנושית החלה להשתמש בתאורה לא רק למטרות פונקציונאליות – להאיר את החשיכה כדי שיהיה ניתן לעשות כל מיני פעולות חשובות – אלא גם למטרות דקורטיביות – התאורה נועדה לייפות מקומות או לתת להם הילה טקסית וסמלית.

התאורה הפכה משוכללת יותר ויותר ועם המצאת הנורה החשמלית וזרם החליפין, תאורה הפכה להיות מרכיב פשוט ונגיש לרוב תושבי כדור הארץ. ההתפתחות של התאורה לא נעצרה וכיום פסגת הטכנולוגיה של התאורה המודרנית היא נורת לדים: ארוכת חיים, חסכונית באנרגיה ובעלת פוטנציאל דקורטיבי עצום.

גופי תאורה שמבוססים על מנורת לדים משלבים בתוכם את התפקיד הכפול שיש בעולמנו לתאורה. מצד אחד נורת לדים נועדה להאיר את החשיכה ולאפשר לנו לעשות את כל הדברים הללו שאנחנו זקוקים לאור כדי לעשותם: לקרוא, לכתוב, לבשל, לחפש את השלט של הטלביזיה. היתרונות הפרקטיים של נורת לדים הופכים אותה לפיתרון פונקציונאלי מוצלח. גופי תאורה מהסוג הזה גם מספקים לאדם את האור הדרוש לו וגם עושים זאת בעלות נמוכה. החיים הארוכים של נורת לדים הופכים אותה לאטרקטיבית אף יותר: פונקציונאליות נמדדת גם באורך החיים של המכשיר שבו אנחנו בוחרים להשתמש.

ניתן למצוא גופי תאורה עם נורת לדים שמשמשים אותנו למטרות שונות: ממנורה שמאירה את המשרד ועד נורת לדים שמותקנת בתוך פנס כיס או במכונית. אך בכך לא מסתיים התפקיד הפוטנציאלי של מנורת לדים. מעבר לפונקציונאליות שלה היא גם בעלת פוטנציאל דקורטיבי משמעותי ביותר.

השימוש הדקורטיבי בסוגים השונים של גופי תאורה נעשה מתוך הבנה שהדקורטיביות הזו מתבטאת בשני אופנים. האופן הראשון הוא העיצוב של גוף התאורה עצמו כחפץ ביתי בעל ערך אסתטי. כמו ספה יפה או אגרטל יפה אנחנו גם מחפשים מנורת לדים יפה שתשתלב בתוך החלל שבו היא מונחת. האופן השני שבו מתבטאת הדקורטיביות הזו הוא השפעת האור על החלל: על-ידי יצרית כתמי אור, משחקי אור וצל, נקודות אור צבעוניות וכן הלאה אנחנו משפיעים על החלל המעוצב. כך משחקים גופי תאורה אלה תפקיד חשוב בכל עיצוב של חלל נתון.

כאשר בוחרים מנורת לדים יש חשיבות להבנת התפקיד שאנחנו מייעדים לה. בחירה פונקציונאלית איננה דומה לבחירה דקורטיבית וכל אחת מהן דורשת סדר עדיפויות שונה ומערכת שיקולים שונה. חשוב לזכור שהדיכוטומיה בין הפונקציונאלי והדקורטיבי איננה מוחלטת. בהרבה מקרים אנחנו מבקשים לשלב את היפה ואת היעיל ולא לוותר על אף אחד מהם. כבר עברנו מרחק רב מאותו אדם קדמון עד מאוד אם כי ייתכן שגם הוא ראה את היופי שיש באור ונהנה ממנו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב