דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עורך דין לצוואה - זכויות עיזבון של ידועים בציבור 

מאת    [ 03/05/2011 ]

מילים במאמר: 554   [ נצפה 2132 פעמים ]

כיום חיים בישראל כמאה אלף בני אדם, המנהלים משק בית משותף האחד עם השני, וזאת מבלי לבוא במוסד הנישואין. מעמדם המשפטי של כ-50% מאותם הזוגות הינו מעמד של ידועים בציבור – הווה אומר מערכת יחסים בעלת תוקף משפטי לכל דבר, אך כזו הנעדרת כתובה וחופה. במאמר שלפניכם נתייחס לזכויותיו של מי שמוגדרידוע בציבור בעיזבון במקרה של פטירתו של אחד מבני הזוג.

בן זוג ידוע בציבור – כמוהו כבן זוג נשוי

סעיף 55 לחוק הירושה התשכ"ז-1965, קובע בבירור כי מעמדו של בן זוג ידוע בציבור, נחשב במקרה של פטירתו של אחד מבני הזוג, כבעל/אישה לכל דבר. הדברים אמורים באשר לזכויות הירושה על פי דין (וזאת כמובן בהיעדר צוואה).

הסעיף המדובר מטיל את נטל ההוכחה על בן/בת הזוג הידועים בציבור שנותר/ת בחיים. על בן/בת הזוג להוכיח כי שני בני הזוג חיו חיים משותפים, ניהלו משק בית משותף, וכל זאת בתקופה בה אף אחד מהם, לא נותר נשוי לאדם אחר. עם חלוף השנים, ביקש בית המשפט במדינת ישראל להגמיש ולהרחיב עד כמה שניתן את הקריטריונים והתנאים הדרושים בכדי להכיר בקיומם של "חיים משותפים ומשק בית משותף", וזאת על מנת להקל על מספר הולך וגובר של ידועים בציבור, שביקשו לתת מענה לבעיותיהם.

הקלה מול הקשחה

בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו ומבקש לשים דגש על האופן שבו התייחסו שני בני הזוג לקשר ביניהם – האם מדובר היה בחיי שיתוף אמיתיים וכנים או שמא, היו אלה יחסים שבבסיסם מונח אינטרס כלכלי בלבד. האם במהלך החיים המשותפים התקיים שיתוף בכספים, בנכסים בין בני הזוג, או שמה הקפידו הם על הפרדה ברורה ומרצון.

בנוסף, ידוע בציבור שיבקש לרשת את בת/בן זוגו יתבקש להוכיח לבית המשפט כי הקשר בין בני הזוג ,ארך כשלוש שנים לפחות. המדובר בתקופה מקבילה לזו הנדרשת בכדי לזכות בן/בת זוג נשואים, ברכושו של בן זוגם שנפתר.

בכל הנוגע לכתיבת צוואה, הרי שבני זוג שהיו ידועים בציבור, יכולים היו להעביר זה לזה רכוש במסגרת הצוואה. במקרה שכזה מקשיח דווקא בית המשפט את הקריטריונים, וקובע כי על הצוואה להורות במפורש ובאופן שאינו משתמע לשני פנים, כי העברת הרכוש לבן זוג ידוע בציבור, הייתה רצונו של המנוח.

משרד עו"ד קוהלי ,(עו"ד לידועים בציבור, עו"ד לצוואה, עורך דין לצוואה) מאמין בדרך של גישור כפתרון היעיל והטוב ביותר בתיקי משפחה.
עם זאת, צוואה יכולה לפתור הרבה בעיות העלולות להתעורר בהיעדרה, ולכן מומלץ להכינה מראש.


עו"ד קוהלי מאמין בראש ובראשונה ביישוב סכסוכים בדרך של הידברות בין הצדדים, בייחוד נוכח מורכבותו של סכסוך בתוך התא המשפחתי ועל כן שואף לסיים את המחלוקות בדרך של גיבוש הסכם הוגן, הצופה פני עתיד וממזער ככל האפשר את הפגיעה בבני הזוג, ילדיהם או המשפחה המורחבת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב