דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלכלת דרום קוריאה בצל אסון הטבע ביפן 

מאת    [ 03/05/2011 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 2300 פעמים ]

יפן שכנתה ממזרח של דרום קוריאה חוותה בתחילת חודש מרס 2011 את אחד אסונות הטבע הקשים ביותר שידעה מאז ומעולם. אסונות אלו כללו רעידת אדמה חזקה, 8.9 בסולם ריכטר, שפגעה בתשתיות ומבנים רבים. עוצמת רעידת האדמה ומיקומה הגיאוגרפי הובילה ליצירת צונאמי אדיר ששטף מחוזות שלמים בחופה המזרחי של יפן ובכך הוסיף לשיתוק הפעילות באזורים הפגועים וכן להרס דרכי הגישה אליהם. למרבה הצער, הנזק המצטבר של רעידת האדמה והצונאמי שבה אחריו פגעו גם ביציבותה של תחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה, דבר שהוביל לפליטת קרינה מסוכנת.

האסונות ביפן מעבר לפגיעה בנפש ובמורל הלאומי פגעו גם בכלכלתה של יפן. היקף הפגיעה טרם נקבע סופית הואיל והיקף הנזק שנגרם והזמן שיקח לתיקונו אינו ידוע בוודאות. הפגיעה בכורים הגרעינים לא מוסיפה לאי הודאות ויוצרת חשש גם ברמה הבינלאומית.

לפגיעה בתפקוד הכללי של יפן קיימת השפעה ישירה ועקיפה על השוק הבינלאומי ועל מדינות האזור במזרח אסיה, והשאלה שנשאלת היא האם יהיה בכך כדי להשפיע על כלכלתה של דרום קוריאה.

בשנת 2010 דרום קוריאה נהנתה משיעור צמיחה חיובי ממוצע מרשים של 6.1%, אחד הגבוהים במדינות הOECD. התעשיות החזקות של דרום הן בתחום האלקטרוניקה, רכיבי תקשורת, כלי רכב, כימיקלים מתכות, הנדסה אזרחית וספנות. אלו תעשיות מפותחות הדומות לאלו שנמצאות ביפן, ואכן קיימים קשרים עסקיים בין המדינות בתחומים אלו. למעשה, ביפן פועלות כ272 חברות דרום קוריאניות, כאשר ל-4 מהן יש מפעלים יצרניים.

בתחום רכיבי האלקטרוניקה המתקדמים, נראה שאכן תהיה השפעה על התעשייה הדרום קוריאנית הואיל ובהתאם לנתונים שפרסם משרד התעשייה הקוריאני, היצרנים הדרום קוריאנים מייבאים מיפן בהיקף של $38 מיליארד דולר בשנה – כ25% מסך הייבוא הכללי משאר המדינות. היצרנים בתחום זה מחזיקים במלאי של רכיבים למספר חודשים, אולם במידה ומפעלי התעשייה ביפן לא יחזרו לתפקוד תקין בזמן הקרוב, הדבר עלול להשפיע על ייצור מוצרי אלקטרוניקה שונים ולהעלות את מחירם. יחד עם זאת, בתחום ממוקדים כגון ה-LCD והמוליכים למחצה, התעשייה הדרום קוריאנית בראשות Samsung Electronics תהנה מיתרון תחרותי מול היצרנים מיפן.

בתחום תעשיית הרכב המצב ביפן דווקא עשוי לשפר את מעמדה של קבוצת Hyundai Kia Automotive אשר לא תלויה בתעשיית הרכב היפנית. אולם, יצרנים אחרים כגון Renault Samsung Motors ו-GM Korea עלולים לספוג פגיעה בכושר הייצור בשל היותם תלויים ברכיבים המיוצרים ביפן.

בתחום ההנדסה האזרחית, ההרס לתשתיות שנגרם ביפן והצורך בשיקום מהיר עשוי להעלות את הביקוש לחברות הנדסה דרום קוריאניות, שחלקן אף מחזיקות משרדים ביפן. חברות הנדסה אזרחיות דרום קוריאניות כגון Doosan ו-Hyundai ידועות בכל העולם ביכולות ההנדסיות שלהן ובכוח האדם האיכותי שלהם.

בתחום התיירות, קיימת השפעה ישירה ומיידית על חברות תעופה קוריאיניות כגון Korean Air ו-Asiana אשר בעבר הפעילו טיסות סדירות למעל 70 יעדים ביפן, כולל עיר הנמל שנפגעה Sendai. עתה היקף הטיסות פחת עקב הפגיעה בתשתיות וכן הביקוש ירד. יחד עם זאת קיימת ציפייה כי סוכני נסיעות בעולם ינתבו טיולים למזרח הרחוק תוך הגדלת מספר ימי הביקור בדרום קוריאה וזאת על חשבון יפן.

לסיכום, ניתן לומר כי האסון שהתרחש ביפן וטרם הגיע לסיומו משפיע בצורה מסויימת על הפעילות הכלכלית בדרום קוריאה, אך אין בהשפעה זו כדי לפגוע בה. יש אומרים כי דווקא המשבר הנוכחי ביפן הוא בעצם הזדמנות לשיפור עמדות בתחומים בהם יפן ודרום קוריאה מתחרות בשוק העולמי וכן בחתירה לעצמאות בתחום הייצור.

KOISRA הינה חברה ישראלית קוריאנית המספקת שירותי פיתוח וקידום עסקי לחברות ישראליות ודרום קוריאניות המעוניינות לאתר פרטנרים עסקיים מתאימים בשוק המקומי. למידע נוסף: http://www.koisra.co.kr




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב