דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעת קשב וריכוז adhd- איך זה מתרחש ? 

מאת    [ 02/05/2011 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 2487 פעמים ]

המקום בו תא עצב אחד נפגש עם תא עצב שני נקרא סינפסה שכן זהו המרווח הבין עצבי. כל תא עצב יוצר סינפסות ומרווחים בין תאיים עם תאי עצב רבים. כאשר עובר זרם חשמלי דרך תא עצב ומגיע לאזור המרווח, יש שחרור של רכיבים כימיים הנקראים נוירוטרנסמיטור מהתא אל המרווח הסינפתי. הנוירוטרנסמיטורים חוצים את המרווח הסינפסתי ונקלט בתא השני ע"י קולטנים, או בשמם השני רצפטורים, המצויים בחלק החיצוני של התא השכן.

במהלך הקישור של הנוירוטרנסמיטור לרצפטור, מתחוללת תגובה בתא וגוררת אחריה שורה של שינויים חשמליים וביוכימיים, דרך זו עובר גורמת להעברת מידע מתא עצב אחד לתא עצב שני. הנוירוטרנסמיטורים יכולים לווסת את הפעילות בתא בעזרת דיכוי או הגברה של הפעילות בתא בהתאם לסוג הקולטן, סוג התא והאזור המדובר.

בכל אחד מתהליכי העברת המסר:  אחסון הנוירוטרנסמיטור בחלק הפרה-סינפטי (לפני הרווח הבין סינפתי), הפרשתו לסינפסה, חציית המרווח הסינפטי, קישור של הנוירו-טרנסמיטור לרצפטור בתא המקבל, עיבוד המידע בתא המקבל וניתוק הקשר בין הקולטן לנוירוטרנסמיטור וספיגתו מחדש בתא הראשון – לעיתים עלולה להיווצר בעיה שתגרום בסופו של דבר לליקוי בפעילות המסלול המוחי המדובר.

נמצא שבילדים הסובלים מבעיית הפרעות קשב וריכוז (ADHD) ישנם מספר ליקויים במערכת הדופמינרגית  לדוגמא, פעילות לא תקינה של האנזים  dopa dexarboxylaseהאחראי לייצור הדופאמין.
אצל ילדים שונים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD)  נמצאו הבדלים בגנים האחראיים לייצורם של האנזימים וקולטנים הללו המסבירים את הימצאותה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בילדים הללו.

מסיכום העבודות הללו מסתמן שאצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) קיימת הפרעה בתהליך העברת המסר בין תא עצבי אחד לאחר, תהליך המתווך ע"י דופאמין ונוראדרנלין.

נחזור עכשיו אל המודלים הנוירופסיכולוגיים הממחישים את קיומה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD), נראה שגם האזורים האחראיים על זיכרון ועל יכולת השמירה על קשב ועל דיכוי תגובתי - עשירים במיוחד ברצפטורים לדופאמין ונוירוטרסמיטורים אחרים, כך שבעצם יש לנו הוכחה  נוירוביולוגית לנכונותם של שתי התיאוריות הנוירופסיכולוגיות.

התקדמות זו מקדמת את הבנתנו לגבי הגורמים לבעיית הפרעת קשב וריכוז ומאפשרת לנו עכשיו להבין איך פועלות התרופות הוותיקות שיעילותן בהפרעת קשב נמצאה באופן אמפירי, אפשר יהיה אפילו לפתח תרופות חדשות שיפעלו באופן ספציפי לתיקון הפגמים בתהליך העברת הסיגנל במסלולים המעורבים בהפרעת קשב וריכוז, כך שהטיפול יהיה יעיל יותר ומלווה בפחות תופעות לוואי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב