דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול במאניה דיפרסיה - שולפים את המטופל מתוך הגל 

מאת    [ 01/05/2011 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 4074 פעמים ]

מאניה דפרסיה או הפרעה דו קוטבית מורכבת מהתקפי דיכאון וממצבי מאניה, שלעיתים מתבטאים בעצבנות יתר, אך יכולים להיות גם יצירתיים וחיוביים עבור המטופל. הרפואה המערבית מכירה כיום כמה שיטות טיפול יעילות המובאות כאן לפניכם.

ההגדרה של מאניה דפרסיה / הפרעה דו קוטבית / דיכאון דו קוטבי מתייחסת למחלה פסיכיאטרית הכוללת גלים של דיכאון וגלים של מניה-היפומניה. מאניה דיפרסיה שונה מהדיכאון רגיל, בכך שבנוסף לקוטב הדיכאוני מתקיים גם הקוטב המאני. בקוטב זה האדם חש טוב, פעיל, יצירתי, לעיתים כועס ולעיתים חסר גבולות בהתנהגותו.
העובדות המתייחסות למאניה דיפרסיה מדברות על כ 3-4 אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים ממאניה-דפרסיה במהלך חייהם (כשידוע שיש למחלה נטייה גנטית). במאניה-דפרסיה כמות גדולה יותר של גלים מאשר בדיכאון קליני רגיל והסיכוי לחלות שוב, ללא טיפול יעיל, מגיע ל-70-80 אחוזים אחרי גל מני. בנוסף, מאניה דפרסיה יכולה להופיע בכל גיל, כולל ילדים ובני הדור השלישי. היא יכולה לגרום לפגיעה תפקודית, אישית וכלכלית משמעותית ביותר.
בסוף שנות ה-50 של המאה ה-20 החל השימוש בליתיום, מה שבעצם פתח את ה-טיפול בדיכאון דו קוטבי, וזאת למרות שהמחלה תועדה עוד ביוון העתיקה. הרפואה של המאה ה-21 מציעה מגוון של טיפולים איכותיים ומתאימה את שיטות הטיפול למצבו של החולה.

מאניה דיפרסיה - הגורמים

למאניה דיפרסיה כמה גורמים שונים, ביניהם גורמים גנטיים, ביולוגיים וכימיים. מחקרים גנטיים שנעשו על אנשים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית תמכו בסברה כי גנים בשילוב עם גורמים מעוררים סביבתיים עלולים לגרום ליצור נטייה מוקדמת להתפתחותה של הפרעה דו קוטבית. לכן, בדיקת ההיסטוריה המשפחתית הנה חלק מההערכה האבחנתית הראשונית.
לאור העובדה שהרקע הגנטי משפיע כה רבות על התפתחותה של הפרעה דו-קוטבית, אין ספק כי גורמים ביולוגיים ממלאים בכך תפקיד חשוב. אך גם חומרים כימיים מסוימים במוח, בעיקר מעברים כימיים בין-עצביים המופקים ברמות גבוהות מדי או נמוכות מדי, עשויים להוות זרז לתופעה.

מאניה ? דיפרסיה: הטיפולים

טיפול בדיכאון דו קוטבי הכולל תרופות הינו מורכב יותר מדיכאון רגיל מאחר ויש להתייחס למספר שלבים בטיפול: טיפול במצב מאני, טיפול במצב היפו-מאני, טיפול מונע של גלים מאניים, היפו-מאנים ודיכאון, וטיפול של גל דיכאוני. ההבדל המרכזי בין הטיפול במצב מני ומצב היפו-מאני קשור להתאמת התרופות המדויקות לכל סימפטום.

למרות יעילותם של הטיפולים התרופתיים למאניה דיפרסיה, הגישה הרווחת והמוצלחת ביותר מבוססת על שילוב בין טיפולים תרופתיים וטיפולים פסיכו-תרפויטיים. במהלך הטיפול המשולב המטופלים ילמדו אסטרטגיות של התמודדות יעילה עם דיכאון ועם דפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים.

נציין לסיכום כי את מהלך הטיפול המשולב יש לבצע עם מומחים שידעו להתאים את התרופות המתאימות במינונים הנכונים, ויסייעו בפיתוח מיומנויות שליטה בלחצים פסיכו-סוציאליים ובבעיות בינאישיות. טיפול מקצועי וליווי צמוד הניתן בידי מומחים עשוי לקצר משמעותית את משך הטיפול במאניה דיפרסיה ולהחזיר את המטופל לתפקוד מלא ותקין תוך זמן לא רב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב