דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה 

מאת    [ 30/04/2011 ]

מילים במאמר: 1444   [ נצפה 3283 פעמים ]

מי מאיתנו לא חווה מצבי לחץ ואו חרדה בחייו? אין ספק כי מצבי לחץ וחרדה הופכים יותר ויותר לחלק אינטגרלי ובלתי נפרד מאורח החיים המודרני. התחרותיות, ההשגיות, החומרנות, קצב ההתפתחות הטכנולוגי המואץ, השאיפה להשגים חומריים ושינוי במבנה התעסוקתי, מבנים משפחתיים חדשים שנוצרים עם השנים ושאר גורמים מוצאים לעיתים את האדם בעידן המודרני לא מוכן או ככזה אשר אינו יכול לעמוד בנטל ובמעמסה הרגשיים. ישנם אנשים אשר חשופים יותר למצבי לחץ וחרדה וכאלו אשר אורח החיים שלהם מאפשר רווחה רגשית גדולה יותר ולכן גם מוצאים עצמם פחות במצבים מעין אלו.

במאמר זה אתן עשרה טיפים יעילים להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה:

  1. הכרה במצב- עצם ההכרה בעובדה שאנחנו נמצאים בעיצומו של מצב מלחיץ או גורם חרדה מקל על עצם הידיעה שהתגובות שלנו למצב, תגובות חריגות, הינן חלק נורמלי וברור להתמודדות עם המשבר.
  2. החצנת רגשות- שיתוף רגשי עם הקרובים לנו ופירוט הנסיבות הגורמות למצב הלחץ והחרדה הינו שלב חשוב בניהול המשבר. בני משפחה קרובים, חברים או כל אחד אשר אנו רואים בו חלק ממעגל התמיכה שלנו. החצנת הרגשות ודיבור על המשבר עוזר לפרוק את המתח וכן לקבלת פרופורציות אחרות ותובנות שלנו, כמושקעים רגשית בתהליך, לא היינו יכולים להגיע אליהן לבד.
  3. המנעות והתרחקות- השתדלו להרחיק מעצמכם את גורמי הלחץ והחרדה. עצם פעולת ההרחקה עשויה להיות פיסית או מנטלית.
  4. הרפו את עצמכם- ישנן טכניקות הרפיה רבות אשר עשויות להקל על מצבי לחץ וחרדה. לימדו את עצמכם ואלו שיטות מסייעות בידיכם להשגת הרפייה ותחושת שליטה במצב. סוגי הרפיות עשויים להיות תרגילי נשימה, מדיטציה, ספורט (!!), דמיון מודרך ועוד.
  5. היו בחברת אנשים ובפעילות- המחשבות הטורדניות "מתקיפות" אותנו בעיקר כאשר אנו לבד או נמצאים במצב של חוסר מעש, כאשר המיקוד שלנו עובר למצב המשברי בו אנחנו נמצאים. העסיקו את עצמכם וצרו הסחות דעת פוריות ואפקטיביות למצב הלחץ.
  6. שינה, שינה ,שינה- שינה בריאה הינה מפתח חיוני להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה. בעבר ממוצע שעות השינה היה כתשע שעות במשך היממה. כיום הממוצע עומד על שש עד שמונה שעות. לשינה בריאה תרומה מכרעת ליכולתה של הנפש והגוף להתמודדות עם מצבי משבר, לחץ וחרדה וליצירת איזון. אל תזניחו את נושא השינה.
  7. תיבכו, מותר לכם- אין צורך בלהתבייש לבכות. הבכי הוא אמצעי שחרור רב עצמה אשר נותן דרור לרגשות ולתחושות העמוקות ביותר ומביא להקלה. אל תתפסו את הבכי כסימן לחולשה אלא כאמצעי להקלה על המצב ושחרור רגשי לגיטימי.
  8. צאו לשמש- אורח החיים המודרני כופה על האדם ישיבה ממושכת ושהייה מרוכזת לאורך היממה בתוך בניינים. שהייה ממושכת בתאורה מופחתת ולא טבעית הינה גורם מאיץ לתהליכי דכאון ולחץ. חישפו את עצמכם לאור בהיר וחזק, לאור שמש, זה עוזר.
  9. פעילות גופנית- היפכו את הפעילות הגופנית לחלק בלתי נפרד מאורח החיים שלכם- ביום יום ובמיוחד במצבי משבר,לחץ וחרדה. הפעילות משחררת הורמונים הגורמים לתחושת התעלות ורווחה. הליכה מאומצת במשך כחצי שעה כשלוש פעמים בשבוע הוכחה מחקרית כתורמת להפגת דכאון. אז תתחילו ללכת.
  10. תזונה- כל אדם מגיב אחרת מבחינת דפוסי האכילה שלו למצבי לחץ ומשבר. ישנם כאלו אשר מגבירים את צריכת המזון שלהם כמקור מפלט וצורכים מזונות עתירי אנרגיה ופחמימות וישנם כאלו אשר נמנעים מאכילה. השתדלו לשמור על תזונה מאוזנת ולברור את המזונות שלכם. מוצרים עתירי סוכרים ופחמימות אולי מסבים נחמה לזמן קצר אך הנזקים לטווח הארוך שהם יוצרים פחותים מהנחמה שהם מעניקים.

הכלל החשוב ביותר, לטעמי, מבין הארבעה הינו הכלל השני, השיתוף. עצם השיתוף עם קרובים ואנשים אשר אנחנו מעריכים את דעתם עשוי להביא להקלה. אנשים רבים, ובמיוחד גברים, חונכו ו"אומנו" לפתור בעיות. לא תמיד ניתן לפתור באופן מיידי את מושא הלחץ והחרדה ומצב מעין זה עשוי להגביר את תחושת המשבר ולהעמיק אותו- ולאנשים אשר מורגלים בפתרון בעיות, ובמיוחד לבד, מצב זה עשוי לדרדר את מצבם. לכן, שתפו, דברו על הרגשות שלכם וקבלו עזרה מקצועית במידה וצריך.

אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. הרצאות,קורסים וטיפולים פרטיים . www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב