דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינון וטבע בחינוך כיום 

מאת    [ 02/09/2007 ]

מילים במאמר: 732   [ נצפה 2753 פעמים ]

 

במשך שנים רבות הנני משלבת עבודה חינוכית וטיפולית כמורה ,יועצת חינוכית ותרפיסטית באומנות במשרד החינוך.

בעבודתי ,הכנסתי באופן קבוע אלמנטים טבעיים, ויציאה תכופה להסתכלות ,תצפית והתבוננות בצמחים בסביבת הכיתה תוך ערנות לעונות השנה ולמתרחש מחוץ לכיתה.במהלך השנים הקמתי מרכז טיפולי לתראפיות שונות,אך המשכתי כל השנים בעבודתי במשרד החינוך עם ילדים ונערים כמורה, תראפיסטית באומנות ויועצת חינוכית.

לימים גיליתי שקיים תחום טיפולי המשלב את עולם הגינה והטבע בתוך מתודה טיפולית וחינוכית.לאחר לימוד רב והעמקה בנושא, הקמתי בהדסה נעורים ובבית הספר להוראה בחיפה, מסלולי קורסים ללימוד : " טבע וגינון טיפולי בשילוב אומנויות" של המכון שלי – "תמר-ה". בקורסים לומדים גם מורים ומחנכים ואנשים המכירים ומאמינים בחשיבות שילוב הנושא בכל כיתה ומסגרת חינוכית .תפיסת העולם נשענת על כוחו המחנך והמרפא של הטבע והצומח בעולמו של כל אדם, ובעיקר בעולמם של ילדים ונערים הנמצאים בשלבים משמעותיים של גדילה ,צמיחה והתפתחות בחייהם.

.

מה הוא טיפול בטבע וגינון טיפולי בשילוב אומנויות?

טיפול המשלב טבע-תרפיה גינון טיפולי ותראפיה באומנויות, הינו גישה טיפולית חדשה-ישנה, המשתלבת עם עולם הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונאלי, ופותחת דלתות לעולם חדש של ריפוי נפשי . כל זה דרך חיבור לאיכויות ולתכונות המיוחדות של הטבע ,והיצירתיות הטבעית של כל אדם.

גישה זו המשלבת פסיכולוגיה הומאנית , אלמנטים מהטבע ותרפיה באמנויות, איננה חדשה לאנושות. החיבור של אדם–טבע הוא מולד, ומופנם ביחסי גומלין הדדיים בכל המישורים של חיינו. איכויות הריפוי הקיימות בטבע הן רבות ומגוונות, וניתן להשתמש בהן ככלים טיפוליים לכל דבר.השילוב עם הטיפול באומנות הפלאסטית מציע מרחב חדש ועשיר להתפתחות נפשית. דרך הבעה ויצירה והיציאה לגינה ולטבע מציע המטפל "שפה" אחרת מהטיפול ה"קונבנציונאלי" בכך שהעבודה היא לא רק מילולית אלא סימבולית ומאפשרת ביטוי עצמי, רגשי ותחושתי בדרכים חדשות ויצירתיות.

מתי התחיל הטיפול בטבע וגינון?

הטיפול בעזרת גינון וצמחים הוא אחד מאומנויות הריפוי העתיקות ביותר בעולם, וראשיתו במרפאים השבטיים אשר ביצעו את עבודת הריפוי שלהם במרחב מקודש – בטבע.

יש עדויות כתובות ממצרים העתיקה על כך שרופא המלך מציע לנסיך, לצאת לטיול בגני הארמון כחלק מריפוי לתחלואים שונים ,פיזיים וריגשיים.

בארה"ב, באנגליה ובספרד קיימות עדויות על שימוש בחקלאות כחלק מטיפול פסיכיאטרי, כבר בסוף המאה ה-17. בנג'מין רוש (Benjamin Rush), אשר ידוע כאחד מאבות תחום הפסיכיאטריה באמריקה, נחשב לפסיכיאטר הראשון שפתח את הדלת לקבלת השימוש בחקלאות, כחלק מטיפול בחולי נפש. בשנת 1798 הוא כתב שעבודת אדמה במסגרת חווה חקלאית היא בעלת אפקט מרפא לחולי נפש.

בישראל החלו להכשיר מטפלים ב"גינון הטיפולי" ו,טבע-תרפיה" רק בשנים האחרונות. ארגון הגג של הנושא הוא "אדם–צומח - העמותה לקידום המקצוע בישראל".

התכנית להכשרת מטפלים מיועדת לכל אדם הקרוב לתחום הטיפול ומאמין בכוחם המרפא של האמנות והטבע, במסגרות חינוכיות, שיקומיות ותומכות אחרות, ועם אוכלוסיות שונות.

היכן מתקיים הטיפול?

הגינון הטיפולי מתקיים בגינה, שדה, חממה וערוגות וביציאה לטבע הפראי. בעזרת הצמחים וחומרי הטבע, ובתיווכה של האמנות, יוצרים המטפל והמטופל מרחב המאפשר שינוי, צמיחה רגשית וריפוי. המסגרת הטיפולית יכולה להיות אישית, זוגית, משפחתית או קבוצתית.

הטיפול המשולב כולל יצירה מחומרי הטבע, בסביבה טבעית ופתוחה, שמאפשרת דיאלוג טיפולי חדש-ישן נכון ומאפשר יותר .

מה היתרון בשילוב הטבע בעבודה החינוכית?

הטבע מאפשר מרחב חינוכי עם אלמנטים טיפוליים מובהקים,

* מגוון חומרים עצום המעודד את החניך להתחבר לביטוי דרך אין סוף האפשרויות הגלומות בטבע .

* הסיפורים, המטאפורות והסמלים בטבע מעודדים ספונטנית דרור לסיפור האישי דרך ייצוגים חזקים בטבע. יש כאן משטח משובח להשלכה, הזדהות וביטוי.

* מקורות השראה (צמחים, פרחים,אדמה, יציאה החוצה לחוש את הגשם, השמש, הרוח...)

* החיבור הסנסורי בטבע בשיאו. השהות בטבע מעוררת את כל החושים לעבודה. (וכך גם מחבר לרגש)

* זהו מרחב שהינו מיכל שיכול לספוג ולהכיל הכל. גם הכעס הגדול ביותר מתקבל בטבע בהשלמה. הטבע לא דוחה אף אדם. וזהו מרכיב חיוני לעבודה

* המורה והחניך נפגשים במרחב שאינו קניינו של אף אחד מהם.מה שמאפשר עבודה ממקום מאוזן יותר ופחות מאיים.

* מרחב שמעורר את החלק "הילדי" שבנו ומעודד תהליכי משחק ויצירה ,שחרור ואוטנטיות.

*בטיול בטבע , גם אם זה קרוב לכיתה או לבית ,אנו נותנים לאדם דרך לבטא אחרת את עולמו. באופן לא ורבלי. בטבע אנו יוצאים מהמוכר והשגרתי אל השונה ובכך מעודדים את האפשרות של המטופל לגעת באחר. התפקחות ע"י חשיבה חדשה,ראייה או גישה שונה מספיקה לעיתים כדי להתחיל את השינוי.

.

תמר לוסטיג - בן נפתלי - תרפיסטית באומנות,מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה בבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות . בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות הנלמדת כיום ב"הדסה נעורים" ובבית הספר להוראה חיפה.(בתשס"ח) . . http://www.tc-tamara.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב