דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להתגרש ולפתוח דף חדש 

מאת    [ 30/04/2011 ]

מילים במאמר: 1057   [ נצפה 3938 פעמים ]

 

אחד מכל שלושה זוגות במדינת ישראל עתיד להתגרש. בכל שנה נישאים כ-30,000 איש וכ-10,000 מתגרשים. חוויתי על עצמי את פירוק התא המשפחתי, ואני יכולה להעיד כי היה זה האתגר המורכב והטעון ביותר בחיי.

על פי מחקרים מדעיים שבחנו את תחושת הלחץ הנלווית לחוויות שעובר האדם,  הגירושין היא מן הקיצוניות ביותר. לטענת החוקרים, שינוי יוצר לחץ, משום שהוא דורש מהאדם הסתגלות מחודשת. ואכן, לאירוע הגירושין מצטרפות התמודדויות והסתגלויות רבות שאינן מוכרות לבני הזוג, ואף מתרחשות במקביל. יש צורך להסתגל לשינוי ברמת החיים ובהכנסה, לליווי הילדים בתהליך משברי, להיפרדות ממשפחת בן הזוג, שעבור זוגות מסוימים היא מאד משמעותית, לניתוק מחלק מן החברים המשותפים, ועל כל זאת נוספת לעיתים תחושת כישלון אישי בבניית התא המשפחתי.

חלק מן הזוגות נדרשים להתמודד עם אירועים חיצוניים שתרמו לגירושין כמו בגידה, פיטורין של אחד מבני הזוג, אירועים כלכליים משמעותיים כמו פשיטת רגל, כשלון עסקי, וכדומה. חלק מן הזוגות המתגרשים מתמודדים עם קושי בקבלת הסטיגמה בעצם הסטאטוס "גרוש" או "גרושה", או עם תרבות ומסורת משפחתית שבה גירושין יתקיימו רק במקרים קיצוניים אם בכלל. לאלו, חסרה תמיכה משפחתית שהיא כל כך משמעותית בתהליך גירושין.

הגישור או המאבק המשפטי?

אל תוך הקושי והכאוס הזה, מצטרפים הקושי והמורכבות בהסדרת תנאי הפירוד: חלוקת הרכוש המשותף, הגדרת המשמורת על הילדים, חלוקת האחריות ההורית והסדרי ראיית הילדים, תשלום דמי המזונות, והסדרת המגורים של שני הצדדים. דרך הגישור, ניתן להקל על בני הזוג בניהול הפרידה בהליך רגיש, מתחשב, מכבד, מהיר, ושקוף לצדדים, שהוא עדיף עשרות מונים על ניהול מאבק באמצעות עורכי דין. יתרונו הגדול של הליך הגישור, שהוא מאפשר לבני הזוג לנהל איזו שהיא מערכת יחסים תקינה בעתיד.

מה קורה בהליך גישור לגירושין?


    •  נתחיל בהסבר אודות ההליך, ולאחר שהחלטתם לפתוח בגישור, נחתום על הסכם גישור שמטרתו בעיקר התחייבות לשמירה על סודיות בכל מה שנאמר ונמסר בחדר הגישור.
    •  ההליך הנו רצוני, ובשליטה מלאה של הצדדים. בכל רגע נתון, כל אחד מן הצדדים רשאי להחליט להפסיקו.
    •  האווירה בחדר הגישור מאפשרת לכל אחד מבני הזוג להתבטא בחופשיות, בקצב הרצוי לו, ללא כל חשש, ולהעלות נושאים אשר אין להם מקום בהליך המשפטי. לעומת זאת בבית המשפט האווירה היא נוקשה, מלחיצה וביורוקרטית.
    •  לעתים אמצא לנכון להיפגש עם כל אחד מבני הזוג בפגישות נפרדות. כל הנאמר בפגישות הנפרדות הנו חסוי, אלא אם אחד מבני הזוג יבקש במפורש להעביר מידע באמצעות המגשר לבן הזוג השני.
    •  נקבע יחדיו את סדר הדיון בכל הנושאים הנדרשים להסדרת תנאי הפירוד.
    •  בסוף ההליך חותמים בני הזוג על הסכם גירושין המשקף את ההבנות אליהן הגיעו במהלך הגישור.
    •  את ההסכם נאשר בבית המשפט לענייני משפחה ולאחר מכן ניתן יהיה לטפל בהסדרת הגט בבית הדין הרבני.

בניגוד לגישור, ניהול הליך גירושין כאשר כל אחד מן הצדדים שוכר לעצמו עורך דין, עלול לארוך חודשים רבים ולעתים גם שנים, ואף כרוך בעלויות גבוהות ביותר. שכר טרחת עו"ד ממוצע בתיקי גירושין נע בין 50-30 אלף ש"ח לכל צד! במאבקים משפטיים, אנו עדים לרוב להסלמת היחסים בין בני הזוג, שלעתים אף מתרחשת בעידודם של עורכי הדין המייצגים. ככלל, בדרך זו מוצאים עצמם בני הזוג  בהליך שאין להם שליטה עליו, שתוצאותיו נקבעים ונפסקים ע"י בית המשפט, ובסיומו נוצר נתק בין בני הזוג. בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת וגוברת של בתי המשפט, תוך כדי הליכי הגירושין, לעודד את הצדדים להגיע להסכמות ולפשרות. אם כך - מדוע לשלם שכר טרחה לעו"ד, להיאבק ולהעכיר את היחסים,  אם ממילא בסופו של יום רבים המקרים המסתיימים בפשרה?

אם אתם הורים לילדים

לבני זוג אשר מתגרשים והם הורים לילדים צעירים, המשימה קשה הרבה יותר. ראשית, עליהם ללוות את ילדיהם בכל הליך הפירוד, להגן עליהם, ולמצוא את האיזון בין מידת השיתוף שלהם בתהליך לבין חשיפת היתר לפרטים. שנית, על בני הזוג לזכור שאמנם הם מתגרשים, אך הם יישארו הוריהם של ילדיהם לעולם ועד. יש להם אחריות לכלכל את ילדיהם, לדאוג לעתידם, לדיור נאות, להחליט בנוגע לבריאותם ולחינוכם. בעתיד, ייקחו שני בני הזוג  חלק באירועים משמעותיים של ילדיהם, החל ממסיבות בגן הילדים ובבית הספר, דרך ימי הולדת, בר מצווה, ועד לחתונות ולידות ועוד. הילדים ירצו תמיד לראות את שני ההורים באירועים אלה. גירושין בגישור, הנה הדרך הנכונה ביותר לייצר פלטפורמה טובה ליחסים בין בני הזוג כהורים לילדים.

ייעוץ מקצועי

הסתייעות באנשי מקצוע במהלך הגירושין מומלצת ביותר. פסיכולוגים מסייעים בייעוץ להורים המבקשים לטפל בילדיהם בדרך הטובה ביותר בתקופת הגירושין; אקטוארים או רואי חשבון מייעצים בהערכת שווי הנכסים; יעוץ עורך דין מטעם כל אחד מן הצדדים הוא המשמעותי ביותר, במסגרתו עובר עורך הדין על הסכם הגישור ומחווה דעתו המקצועית על ההסכם. אני מאמינה כי למפגש עם עורך הדין חשיבות רבה, על מנת שכל אחד מבני הזוג יבין לעומק את המשמעות המשפטית של הסכם הגישור אליו הגיעו ביחס למציאות המשפטית הנהוגה בארץ.

היום שאחרי - לפתוח דף חדש

קל יותר "להרים את הראש" לאחר פרידה שהתבצעה בהליך גישור, מאשר לאחר ניהול מאבק משפטי. ככלות הכול, הליך הגישור חוסך את הכעס, העימותים והמטען הרגשי השלילי שגורם מאבק משפטי. לאחר מאבק משפטי, זוגות רבים גוררים כעס וטינה אחד כלפי השני, המפריעים להם לפתוח דף חדש.

חברים וחברות: לאחר הגירושין, תמצאו את עצמכם נפרדים מחלק מחבריכם. לעיתים לא אתם תהיו היוזמים של הניתוק הזה, אלא הם, משום שרוב החברים מרגישים צורך "לבחור צד" ומתקשים לשמור על קשר מקביל עם שני הצדדים. בדרך כלל כל אחד "לוקח איתו" את החברים שהיו שלו מלפני הנישואין. זהו מצב טבעי ביותר, אך לחלק מהמתגרשים הוא קשה. מומלץ לשמור על קשר טוב ורציף עם החברים שנשארו אתכם, לצאת, לבלות, להיענות להזמנות ולקיים חיי חברה פעילים. סביבת חברים עשויה לסייע מאד בהתמודדות עם הגירושין.

תמיכה קבוצתית: כוחה של קבוצה לתמוך את חבריה הנו עצום. היא מהווה כר נפלא למילוי חללי הזמן הנפערים כתוצאה מחלוקת האחריות ההורית על משמורת הילדים, ומתחושת הניתוק החברתי של החברויות שמקורן בצד השני, שבחרו לא לשמור על קשר עם שני הצדדים. היא מהווה פלטפורמה להזנה במידע פרקטי לתועלתם האישית לאור הסטאטוס החדש, ובעיקר מאפשרת את תחושת "אחים לצרה", התומכת מאוד. אם יש באפשרותכם להשתלב בקבוצת תמיכה - עשו זאת. לעיתים הדבר יעיל אף יותר מליווי פסיכולוג.

זוגיות שנייה: זו לא מילה גסה. ההיפך הוא הנכון. זוגיות שנייה מאפשרת צמיחה אישית מחודשת, השבת הביטחון העצמי, החזרת החיים למסלולם, וכאשר הזוגיות השנייה מוצלחת, היא מציגה מודל  חיים זוגי בריא לילדים. לאחר שסיימתם את פרק הפרידה, שנסו מותניים, בקשו מחברים להכיר לכם אנשים פנויים וצאו למשימה - למצוא זוגיות חדשה וחבר חדש לחיים. לאחר הליך גישור, לכל אחד מבני הזוג קל יותר לקבל את העובדה שבן הזוג מפתח זוגיות שנייה חדשה. 

לסיכום

את הליך הגירושין הקשה מנשוא, מומלץ לנהל בהליך גישור שמקל את ההתמודדות עם התקופה המורכבת כל-כך. אתם אמנם סוגרים פרק בחייכם, אך זכרו - דף חדש עומד להיפתח בפניכם.

 

 

קטי טל, מגשרת משפחתית, נכללת ברשימת המגשרים בהתאם לתקנות בתי-המשפט. גישור להסכמה בהליכי פרידה וגירושין, ביצירת הסכמי ממון וביישוב סכסוכים משפחתיים. התמחות בטיפול באנשי כוחות הביטחון. (פגישת היכרות ללא תשלום). מנחת קבוצות  ומרצה במגוון נושאים, בעיקר בהרצאתה: "הכל נשאר במשפחה". פרטים נוספים באתר:  http://www.kati-tal.com ליצירת קשר: 054-7437435 


קטי טל, סגן אלוף במילואים בחיל האוויר, בעלת 25 שנות ניסיון בטיפול באנשים. אם לשתי בנות, גרושה מנישואים ראשונים וכיום אשת-איש.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב