דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכם יחסי ממון - יפה שעה אחת קודם 

מאת    [ 28/04/2011 ]

מילים במאמר: 707   [ נצפה 2392 פעמים ]

 

יצירת הסכם ממון קודם הנישואים, שקול למנגנון הגנה לבני הזוג. קיימות סיבות רבות ליצור הסכם ממון מעבר לסיבה המשמעותית ביותר הנעוצה בהסכמה מראש והתווית האופן בו בני הזוג מבקשים לקבוע את חלוקת רכושם והרכוש אשר יצברו יחדיו בעתיד. הסכם ממון נועד לסכם את האופן בו יגנו הצדדים על רכושם הן כאשר קיים חוסר איזון במשאבים שכל אחד מן הצדדים מביא לתוך חיי הנישואים, הן במקרים בהם הורי אחד מבני הזוג מבקשים להבטיח את הנכסים שהעבירו לילדם, ולעתים על מנת להגן על נכסים יחודיים שיינתנו בעתיד - כמו שטחים שמובטחים במושבים לבן ממשיך.

על אף הקושי הרגשי הרב ביצירת הסכם כלכלי שעשוי לעסוק בעיקרו בהפרדה רכושית, לנגד עינינו תמיד צריך לעמוד הקושי שאנו עשויים להתמודד עימו ביצירת הסכם בעת פרידה וגירושין, כאשר מערכת היחסים רעועה, שבירה, וטעונה. הסכם ממון שנכתב מראש מונע הסלמת היחסים אם חלילה הם יגיעו לסיומם.

הסתייעות במגשר מקצועי בהליך גישור מסייעת לבני הזוג הן בהיבטים הרגשיים, כאשר המגשר מוביל את בני הזוג להביא לשולחן הגישור את צרכי הצדדים והן בהיבטים מקצועיים, המתבטאים בעיצוב מקיף ורלוונטי של הסכם הממון ובהכרת המציאות המשפטית בישראל הנוגעת לחלוקת רכוש בין בני זוג. מה עלינו לזכור בבואנו ליצור הסכם ממון?

הנכסים שכל אחד מבני הזוג הביא לתוך הנישואים: לחלק מאתנו נדמה, שאך צודק הוא שהיה ובני הזוג מתגוררים בדירה שנרכשה כולה על ידי אחד הצדדים, במידה והם יפרדו הדירה תהיה שייכת לבן זוג שרכש את הדירה. לחלקנו האחר, נדמה כי לבעל הממון יש אחריות לדאוג לבן הזוג השני. ואכן, אנו רואים מגמה של בית המשפט, מתוך הרצון לשקף את הצרכים החברתיים, לקבוע כי זוגות שחיים יחדיו תקופה ארוכה ובעיקר כאשר נולדו להם ילדים משותפים, יהיו זכאים במשותף לזכויות בדירה זו. גם כאן הפסיקה אינה אחידה ונתונה לשיקול דעתו של בית המשפט.הסכם ממון מפקיע את שיקול הדעת של בית המשפט ומותיר אותו בידיכם. כך או כך, בפסקי הדין האלה מרבים השופטים להזכיר כי מי שמבקש להגן על רכושו מוטב שיכתוב הסכם ממון מבעוד מועד.

פוטנציאל השתכרות: כאשר פוטנציאל ההשתכרות אינו מאוזן, ואחד מבני הזוג מסוגל להרוויח יותר מהשני, קביעת האופן בו יחולק הרכוש בין בני הזוג בעתיד, מקבלת משנה תוקף. כמובן, שנתון זה הופך משמעותי יותר כאשר לבני הזוג יש ילדים משותפים. הסכם ממון יכל לשקף גם חלוקה לא מאוזנת של הרכוש, לטובת אחד הצדדים, המתחשבת ביכולתו להתקיים מבחינה כלכלית בעתיד.

אופי בני הזוג והשקפת עולמם: לאופיים של בני הזוג והשקפת עולמם, השפעה רבה על הסכם הממון. שאלות כמו עצמאות כלכלית של כל אחד מבני הזוג, חלוקת תפקידים במשק הבית והקביעה מי נושא בנטל העיקרי של גידול הילדים, כמו גם המדיניות בצורך לחיסכון לעתיד, הן שאלות העשויות להפתר בהסכם ממון, בו כל אחד מבני הזוג יכל להביא לידי ביטוי את צרכיו בהסכמה מפורשת עוד בתחילת הזוגיות.

ילדים: הסכם ממון שנכתב מבעוד מועד מאפשר יצירת מעטפת הגנה לילדי בני הזוג, שלדאבוני, הופכים לא אחת לקלף מיקוח בין זוגות בעת סכסוך גירושין. הסכם ממון שנכתב בראשיתה של מערכת היחסים יכל לשקף את צרכי הילדים שנולדו ואלו שיוולדו בעתיד ולהגן על צרכיהם מבעוד מועד.

מועד יצירת ההסכם: הסכם ממון ניתן ליצר בכל שלב במערכת היחסים של בני הזוג. החל מהתקופה שלפני הנישואין דרך כל שנות החיים המשותפות. מוטב ליצור אותו מוקדם ככל האפשר, אך בכל תקופת הנישואין, אף פעם לא מאוחר מדי לעשות זאת.

תקפות הסכם הממון: את הסכם הממון ניתן ומומלץ לאשר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הדתי, ע"פ דתם של בני הזוג, (בית הדין הרבני אצל יהודים) ובכך להעניק לו תוקף של פסק דין.

התייעצות עם עורך דין: בכל הליך גישור, שתוצאתו הסכם המסדיר חלוקת רכוש, מומלץ מאד שכל אחד מן הצדדים יתייעץ עם עורך דין משלו, הבקיא בתחום דיני המשפחה שיבחן עימו את הסכם הגישור. פגישת ייעוץ מסוג זה מבטיחה שכאשר ייחתם ההסכם, כל אחד מן הצדדים יהיה מנוי וגמור כי היו בידיו כל הנתונים הנדרשים לקבלת החלטה לחתום על ההסכם.

ומה אם אין הסכם ממון? חוק יחסי ממון, (שחל רק על אלו שנישאו אחרי 1.1.1974), עיגן את חזקת השיתוף שהתפתחה במשך שנים רבות בפסיקה, בפרק המתייחס לאיזון משאבים וקובע, כי כל רכושם של בני זוג, שנצבר במהלך הנישואים נחלקים באופן שווה בין בני הזוג. סעיף 3 לחוק קובע, כי במידה ולא נערך הסכם ממון, יראו את בני הזוג כמסכימים שחוק זה יחול עליהם - קרי מסכימים לאיזון המשאבים.

אם כן, במידה ותפיסות העולם שלכם שונות, ואתם מחזיקים בדעה כי אתם אלו שצריכים לקבוע את גורל רכושכם, פנו לגישור ליצירת הסכם ממון, ויפה שעה אחת קודם.

 

קטי טל, מגשרת משפחתית. גישור להסכמה בהליכי בפרידה וגירושין ובישוב סכסוכים משפחתיים. התמחות בטיפול באנשי קבע. ליצירת קשר:054-7437435, פגישת היכרות ראשונה ללא תשלום.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב