דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיפור אוצר מילים - ESK ידע דיבור מומחיותי 

מאת    [ 02/09/2007 ]

מילים במאמר: 845   [ נצפה 17566 פעמים ]

רבים משום מה מחזיקים בדיעה כי אוצר מילים הוא כל הנחוץ למעשה כדי לשפר את הדיבור.  אנשים אלו שוכחים כי לעיקרו של דבר ולמען האמת עולם הדיבור הינו מרהיב הרבה יותר מאשר אבני הבניין הבסיסיות אשר מרכיבות אותו ואשר יוצרות את גובה עריו, מלוא היפקחות רחובותיו הענפים, חדות פינותיהם ואת מלוא עושר נופי וחלקי עולם הדיבור. הן כעיר דימיונית ענפה אשר ניתן לצפות עליה באופן מקיף ככל שידע המבט על מלוא עולם הדיבור מועשר , והן כזירת ענק אשר משתרעת על פני מלוא שקיקת תחומי החיים הפעילים באמצעות גלגלי שיניי עולם הדיבור.

 

לא רק שאוצר המילים הקיים ופיתוח אוצר המילים אינו הדבר הראשוני אשר נחוץ כדי לשפר את כושר הדיבור, ההתנסחות והידע הדיבורי , אלא אף ייתכן מאד ואין צורך כה חזק ופופולארי להיאחז דווקא בו שעה שאנו מקדישים את מירצנו לשיפור דיבורינו.

 

העולה במוחם של האנשים כאשר הם נשאלים אודות דיבורם הינו בדרך כלל המשפט הבא : דיבור גבוה ואוצר מילים. אולם, למרבה הצער או ההפתעה אין זו הדרך הנכונה לפתח דיבור טוב יותר. כמובן שאלו דרכים מוכרות ויעילות אולם הן בדרך כלל מצויות הרחק הרחק מאחור בסדר העדיפות של כלי פיתוח עולם הדיבור.

פיתוח אוצר מילים בדרך הנכונה

אוצר מילים ניתן לפתח על ידי קריאת ספרים רבה, עיון במילונים וסימון מילים יפות, ניהול מחברות לימוד בהתאם ליכולת ולחשק לזכור את המילים החדשות. הדבר מסייע כמובן אולם לרוב מנותק מכל הקשר. אין די בהשתבצותן של מילים חדשות לתוך ידיעותיך וזיכרונך כדי לקדם אותך בהכרח. כפועל יוצא מכך, גם דיבור גבוה (המחייב לרוב שימוש במילים ייחודיות נלמדות) אינו מה שנחוץ בשלב זה ואינו ברור מבחינת אפשרות יכולת ההגעה אליו בשלב מוקדם זה. ושנית, מהו דיבור גבוה - למה הכוונה בו בדיוק? האם אנשים ביומיום מחפשים "דיבור גבוה"?

המלצות תחום ה ESK - ידע דיבור מומחיותי

הכיוון הנכון ביותר הוא הכיוון הבא: מילים חדשות יצטרפו אליך מתוך תשומת לב לדיבורך שלך ול"חללי החסר" אשר חסרים לך. תחום זה יוסבר במאמרי ידע מתקדמים כדי למקדך. במילים פשוטות, ניתן לומר כי הדיבור מתפקד כחללי עצמים אשר מושכים טיבעית אליך את המילים החסרות לך ומכוון אותך בכך טיבעית להשלמתוו הנחוצה. נוסף על כך , גם אם לא תטרח לשפר את אוצר מילותיך אין בכלך כל טעות בשלב זה- באם תתחיל להקדיש תשומת לב מפותחת לדיבורם של סובביך ואנשים אשר הינך נפגש איתם ברצף היומיום , תוכל אף לשים לב כי המילים אשר חוזרות על עצמן לרוב , לא הן אשר מעניקות לדיבור תמיד את השפעתו הגלויה , יופיו וכושרו. הדיבור הוא הרבה יותר מאשר אוצר מילים ודיבור "גבוה".

מהו דיבור גבוה ?

כאשר אנו מדברים על דיבור גבוה , לרוב אנו מתבלבלים בין שני דברים: בין דרגת ניקיון לבין שיוך לאקדמיה. דיבור גבוה נשמע תמיד כדיבור של מישהו שלמד באקדמיה. הסיבה היא כי הוא מדבר מדוד, מדוייק, מאורגן ונקי מאד. נכון, לעיתים הוא יכול להשתמש בדיבורו גם במילים פשוטות ועממיות ובכל זאת ועדיין ,כמאזינים , אנו נרגיש שהוא מדבר גבוה. הדבר נובע מהקפדתו על ארגון בהיר מדוקדק יחסית של הנושאים ומאפקטים שדיבור זה יוצר עלינו. אם במקרה שמעתם מילים "גבוהות" אשר לא משתמשים בהן הרבה ביומיום אשר משתבצות אגב דיבורו , אין זה אומר שדווקא בעטיין הדיבור נעשה גבוה. אין זה הגיוני או לא עולה על הדעת כי שתיים שלוש מילים ואפילו שלושים מתוך דיבור של 5 דקות תמימות יהפכו 450- 1000 מילים לדיבור גבוה. שימו לב כי ההתרשמות מדיבורו כגבוה תלויה בנוסחאות דיבור שהוא משתמש בהן ומאיך שהוא מציג את הדברים. כלומר, גם מן הדרך שהוא בחר להשתמש בה ולא רק מאופן שימושו במילים עצמן.

 

מטרת שיפור אוצר מילים הינה בדרך כלל נעוצה ברצון לשפר את כל הדיבור וטוב שכך. לכן, כשיטה נכונה יותר , הרי ששקידה על הרחבת אוצר מילים חייבת להיות צמודה להתקיימות הרחבת הדעת והקדשת מאמצים רבים בו זמנית ללמוד נוסחאות דיבור, דרכי דיבור, צורות פנייה ואלמנטים דיבוריים תוך כדי , זמנית , תהליכית ותודעתית לצבירת אוצר מילים.  זוהי הדרך הנכונה היחידה.

 

הדבר דומה לבניית בניין . אוצר המילים הן אבני הבניין המצטרפים למשפטים ולנוסחים בדיוק כפי שבניין מוקם מאבנים קטנות ומסוגים שונים. לפי דוגמא זו לא מספיק לשים אבן על אבן ולבנה על לבנה כדי להקים את מלוא עולם הדיבור העשיר יותר אלא אף לחשב את מיקומי העברת צינורות המים, החשמל, הנדסת החדרים והכניסות והיציאות על מנת ליצור מבנים שימושיים להתהלכות בהם. המילים לא יכולות ליצור דבר מעצמן בדומה לאבני הבניין וללבנים. הן כלי שרת בתוך ארכיטקטורה מפוארת גדולה וגדושה הרבה יותר. כאשר הינך משכלל את אוצר המילים למד לעשות זאת בדרך הנכונה והצמד התבוננות על צורות דיבור שונות (סוגי ניסוח , כיווני ניסוח ואסטרטגיות דיבור) תוך כדי שאתה משבץ בהן את אוצר המילים החדש.   

 

שימוש במפות אוצר ממילים לפי מיון תחושות

מומלץ לא לרשום את אוצר המילים הנלמד ברשימה כי אם בריבועים. בדרך כלל ב 9 ריבועים (כמו בריבוע איקס מיקס דריקס). הבחירה איך לשים אותן בתוכו היא מן הסודות הגדולים של צורת עבודת הניסוח. נסה תחילה לסדר אותן לפי תחושות. במהלך הזמן וודאי תגלה מה מייצג כל ריבוע מיקומי.  

 

תחום ה ESK כמפתח תחום ידע הדיבור המומחיותי ושיפורו בכל זירות החיים מניחל כהנחת יסוד כי תנועת הדיבור , הכרת דרכי דיבור, תנועות וכיווני חוכמת דיבור (על מה לדבר, איך לדבר, איך לנסח בעזרת תכונות ותוכן ואוצר המילים הקיים ) - שכל אלו קודמים בהרבה לאוצר המילים המשתכלל אוטומטית תוך התעסקות במרכיבים הבאים.

 

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב