דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כואב לי הראש 

מאת    [ 31/08/2007 ]

מילים במאמר: 779   [ נצפה 4252 פעמים ]

כאב ראש הנו אחד מסוגי הכאב, מקור הסבל וירידה באיכות החיים הנפוץ ביותר.למעלה מ 30% מהאנשים סובלים מכאבי ראש כתופעה כרונית המופיעה בתדירות משתנה. רק לעיתים נדירות כאב ראש מעיד על מצב בריאותי חמור.
למרות הסבל הגדול והכאב המשתק, מרבית האנשים סבורים שאין פתרון לכאבם, מלבד כדור המשכך את הכאבים.
בחלק קטן מהמקרים כאבי הראש קשורים לבעיות עיניים, אף, גרון, שיניים,אוזניים, פגיעה פיסית, גידול בראש, או כתוצאה ממחלה כל שהיא (כאב משני). מרבית כאבי הראש הם כתוצאה ממתח שרירים (בכתפיים, צוואר וגב) וכאב ראש ללא סיבה מובנת (כאב ראשוני).
בדיקת רופא הכוללת בדיקה גופנית, בדיקות דם ובמקרים מסוימים צילום מערות האף או CT, מספקת אבחנה כללית ומוודא שהמקרה אינו חמור ומסוכן.
במקרים של כאבי ראש כרוניים, הטיפול העיקרי הוא ע"י משככי כאבים. בשלב הראשון משככי כאבים מתונים ולאחר זמן מה, ברוב המקרים, ישנה היחלשות בהשפעת הכדורים (התדרדרות המצב או התרגלות הגוף לכדור). במקרים אלה מחזקים את הטיפול בכדור אחר. ברוב המקרים "כדור השלג" גדל במהירות רבה, דבר המעיד על התדרדרות במצבו של האדם וכשלון מערכת החיסון.

המקרים השכיחים של כאבי ראש וטיפולם:
מתח שרירים-
זוהי הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי הראש. הכאב יופיע בתדירות גבוהה בצידי הראש, חלקו האחורי של הראש, מעל העיניים ובחלק מהמקרים יורגש מתח גדול וכאב בכתפיים ובעורף. לעיתים תופעה של מתח שרירים יכולה לגרום לסחרחורות או חוסר יציבות. מתח שרירים מסוג זה נגרם כתוצאה מישיבה לא תקינה במהלך היום, שכיבה לא טובה בלילה, מתח רגשי, מתחים, לחץ נפשי, עייפות או פעילות גופנית מופרזת שלא כללה שחרור והגמשת השרירים.
כאבי ראש מסוג זה יתחילו להעלם ברגע שנשחרר את השרירים. הטיפול כולל שיאצו, דיקור סיני לשחרור הכאבים והזרמת הדם לכיוון הראש, לימוד טכניקת ישיבה ושכיבה תקינים ובלתי מזיקים ולימוד תרגילי שחרור מתחום היוגה וטאי צ'י. השיפור בכאבי הראש מגיע במהירות ונעלם כלא היה במידה ומקפידים לשמור על היציבות וגמישות השרירים.

שינויים ניווניים ?
סיבה נוספת לכאבי ראש אשר שכיחה יותר לקשישים ומבוגרים. מבנה החוליות משנה את צורתו (ניתן לבדוק ע"י צילום רנטגן) בצוואר ומשפיע על טונוס (מתח) השרירים באזור. לא ניתן לשנות בחזרה את מבנה החוליות, אך ניתן בהחלט להרפות את מתח השרירים באזור ולמנוע כאבים בעתיד ע"י טיפולי מניעה.

מיגרנה-
מיגרנה היא אחד מכאבי הראש השכיחים בקבוצה הראשונית. המיגרנה יכולה להופיע בכל גיל, אבל היא מתחילה בדרך כלל בגיל 10 עד 30. מיגרנה מתאפיינת בכאב חזק, פועם, מופיע בצד אחד של הראש ועוצמתו מתגברת ונמשכת עד 4 ימים רצוף, ללא הפסקה. הכאב מתגבר בפעילות גופנית ובאור חזק ומוביל לעיתים קרובות לבחילות והקאות. 15% מן הסובלים ממיגרנה חווים בסימנים מקדימים לכאב כגון חוסר תחושה/ נימול בידיים, הבזקים בראייה, אזורי חושך בראייה ונקודות שחורות בעיניים.
הטיפול המקובל במקרה של מיגרנה מתחלק לשניים- מניעה וטיפול מקומי. הכוונה במניעה היא "לתפוס" את הכאב בתחילתו על מנת שלא יחמיר. התרופה השכיחה ביותר היא תרופה להצרת כלי הדם, ומרבים לשלב איתה קפאין במינון גבוה ומשככי כאב. ישנה תרופה נוספת בשם אמיטרקס אשר מגבירה את כמות הסרטונין (רמות נמוכות בזמן מיגרנה). ישנם תרופות נוספות הנלקחות באופן יום יומי ומונעות את ההתקפים, אך ידוע שתרופות אלא מסוכנות, ממכרות ומזיקות למערכות שונות בגוף לאורך זמן.
מיגרנה מטופלת ע"י רפואה סינית בשני אופנים- מניעתי וטיפולי. כאשר התחיל הכאב ניתן להפחית את עוצמתו ע"י דיקור סיני, וצמחי מרפא. השלב המניעתי הוא החשוב יותר, ובשלב זה עיקר הטיפול הוא בדיקור סיני אשר מאזן את מערכת העצבים וצמחי מרפא אשר מונעים את התכווצות העורקים המובילים למוח. הטיפול עצמו יעיל מאוד, מונע התקפים ומרפא את המיגרנה לחלוטין, אך בד"כ אינו פשוט ואורך זמן רב עד ריפוי מלא.

כאב ראש "לוחץ"-
Tension headache הינו כאב ראש שכיח יותר אצל גברים. הוא כאב לוחץ, פועם ומשתק. הכאב מתחיל בצורה פתאומית ומסתיים לאחר מספר שעות ספורות. לעיתים קרובות הכאב מתחיל מרגישות באף, נזלת או יובש באף שאחריו מופיע הכאב המטריד באותו הצד של הראש. הטריגר לכאב זה יכול להיות חוסר חמצן (גובה רב), אלכוהול בדם, ומתח בשרירי הקרקפת. הכאב לרוב קבוע בעוצמתו,דו- צדדי, כאב בעיניים, לא תמיד חד אבל מאוד כואב ואינו מלווה בהפרעות כמו הקאות או הפרעות ראייה.

כאב זה מטופל במגוון תרופות לצורך מניעה ולצורך טיפול בכאב עצמו. שימוש ממושך בתרופות נוגדות כאב ,( אקמול, אופטלגין, וכו') עלול בעצמו לגרום לכאב ראש ולסיבוכיו.

הטיפול ברפואה סינית במקרה זה חשוב על מנת להפסיק את מעגל כאב-תרופה. בעזרת שימוש בצמחי מרפא אנו מונעים ומפחיתים בהדרגה את השימוש בתרופות, עד להפסקתן המוחלטת. בשלב זה, כאשר הטיפול מתמקד רק בצמחי מרפא ובדיקור סיני, בהדרגתיות מפחיתים את מינוני הצמחים עד לריפוי מלא או תקופה ארוכה ביותר שבה לא הופיע הכאב. כמובן שההמלצה היא לשלב פעילות גופנית אשר מקלה ומונעת את כיווץ שרירי העורף והימנעות משתייה רבה של אלכוהול.

לסיכום, כאב ראש הנו תופעה שכיחה מאוד בכל הגילאים. התופעה גורמת סבל גדול וירידה עצומה באיכות החיים. בעזרת הכלים השונים של הרפואה הסינית, הכוללים דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה ושיאצו, ניתן להפחית את הכאב בצורה משמעותית ולהעלימו לחלוטין במקרים רבים.

לבריאות ובהצלחה
זיו אלקלעי
מומחה לרפואה סינית
www.zivmedica.com
זיו אלקלעי מטפל ברפואה סינית מודרנית ומסורתית. מומחה בטיפול בילדים, נשים, אורטופדיה ובעל נסיון רב בטיפול בגיל השלישי.
משתמש בטיפולו בדיקור סיני (אקופנקטורה), צמחי מרפא, שיאצו, תזונה רפואית וטאי צ'י (פעילות בונה ומרגיעה).
מטפל בקליניקה פרטית בהוד השרון ובקדימה.
אתר- http://www.zivmedica.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב