דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המדריך המקוצר להסכמי ממון 

מאת    [ 26/04/2011 ]

מילים במאמר: 803   [ נצפה 2605 פעמים ]

 הסכמי ממון בין בני זוג -  ב-14 נקודות בלבד

הקדמה

מאמר זה בא לענות לקורא על מספר שאלות נפוצות הנוגעות להסכמי ממון בין בני זוג. הראשונה - מי בכלל צריך הסכם ממון ולמה?, השניה - מי הם הצדדים שיכולים לערוך הסכם ממון ביניהם, השלישית - מי יכול לאשר הסכם ממון והרבעית- כיצד ניתן לבטל הסכם ממון לאחר שנחתם.

 

א.הסכם ממון, מי בכלל צריך את זה ולמה?

1.       הסכם ממון הינו הסכם בין בני זוג שמטרתו להסדיר את יחסיהם הרכושיים.

 

2.       הסכם הממון בא להחליף את ההסדר הרכושי שהיה חל על בני הזוג במידה שלא היה נחתם, היינו לגבי זוגות שנישאו טרם שנת 74 - הלכת השיתוף בנכסים ולגבי זוגות שנישאו לאחר שנת 74 - הסדר איזון משאבים.

 

3.       בהסכם הממון, ניתן להסדיר כמעט כל דרך של חלוקה רכושית, כך למשל- הצדדים יכולים להסכים שכל הרכוש יהיה שייך לצד אחד, שהוא יחולק שווה בשווה בין שניהם, שרק הרכוש המשותף יחולק באופן שווה והרכוש שאיתו הגיעו הצדדים לנישואים יישאר בבעלות של כל אחד מהם ועוד. האמור נכון, כל עוד אותו הסדר שאליו יגיעו הצדדים, יעשה מרצונם החופשי.

 

4.       חוק יחסי ממון קובע, כי ישנם מספר נכסים שהבעלות בהם, על אף קיום  קשר הנישואים, תישאר בידי אחד מבין בני הזוג בלבד. כך בנוגע   לרכוש/נכסים שהושג/נצבר ע"י אחד מבני הזוג בטרם לנישואים, כך בנוגע לירושה/מתנה שקיבל אחד מבני הזוג במהלך הנישואים וכך גם בנוגע לנכסים שהוסכם ע"י הצדדים, בכתב, כי לא תתחלק ביניהם הבעלות בהם. 

 

5.       הסכנה - חוסר וודאות: לאחר מספר שנות נישואים, קשה לבצע הפרדה בין נכסים/רכוש ששייכים רק לאחד מבני הזוג לנכסים/רכוש ששייכים לשני בני הזוג, מאחר שמטבע יחסיהם, הם נוטים לבצע שיתוף האחד עם השני. כך למשל, הם נוהגים לבצע שיפוצים בבית המגורים יחד, עושים שימוש משותף במתנות שהם מקבלים, מאחדים חשבונות בנק ועוד.             לפיכך, למרות שכעיקרון אמורה להיות הפרדה בנכסים לפי החוק, פעמים רבות, מסיק בית המשפט כי נוכח השיתוף שביצעו הצדדים בפועל בנכס מסוים, הגם שלפי החוק היה צריך להיות שייך רק לאחד מבני הזוג, בעת הפירוד, הבעלות בו תחולק באופן שווה ביניהם. אותה חוסר וודאות הינה בעייתית במיוחד, כאשר מדובר במקרה שבו אחד מבני מגיע לקשר הנישואין כשבבעלותו רכוש רב יותר באופן משמעות מזה שבבעלות בן הזוג האחר, וכן במקרים שבהם אחד מבני הזוג עתיד לרשת/לקבל במתנה רכוש משמעותי, בזמן הנישואים. במקרים האלה במיוחד, כדאי לערוך הסכם ממון בין בני הזוג.  

 

ב. מי הם הצדדים שיכולים לערוך הסכם ממון ביניהם?

6.       הסכם ממון יכולים לערוך, כל בני זוג שבידם ראייה לכאורה על היותם נשואים כחוק. היינו שגם תעודת נישואין מארץ זרה, יכולה להספיק לצורך עניין זה.    

7.       הסכם ממון יכולים לערוך גם בני זוג ידועים בציבור, המעוניינים לבצע הסדרה של יחסיהם הרכושיים. הסכם כזה נקרא בשם הסכם

          חיים משותפים.

 

 ג. מי יכול לאשר הסכם ממון

8.       הסכם ממון שנערך לאחר הנישואין, יכולים לאשר בית המשפט לענייני משפחה או בית דין רבני(זוגות יהודים).

9.       הסכם ממון שנערך בטרם לנישואין, יכולים לאשר בית המשפט לענייני משפחה, בית הדין הרבני(זוגות יהודים) וכן עו"ד שהוא גם נוטוריון.

10. האישור יינתן, רק לאחר שהגורם שבפניו הובא ההסכם, בדק עם שני בני הזוג, כי ההסכם נעשה מרצונם החופשי ולאחר שהבינו את משמעותו ותוצאותיו.

11. ללא אישור של אחד מהגורמים שצוינו לעיל, לא יהיה להסכם הממון כל תוקף - כלומר, ההסדר הרכושי שיחול בין הצדדים יהיה הלכת השיתוף בנכסים - לגבי בני זוג שנישאו לפני שנת 74, או הסדר איזון המשאבים - לגבי בני זוג שנישאו לאחר שנת 74.

12. הסכם לחיים משותפים  בין בני זוג ידועים בציבור אינו דורש אישור, על-מנת שיהיה מחייב ביניהם. עם זאת, בחלק מהמקרים, מבקשים בני הזוג לאשרו בבית המשפט על-מנת לתת לו תוקף מוגבר.

 

 ד. כיצד ניתן לבטל הסכם ממון

13. מאחר שהסכם ממון חייב לקבל אישור של אחד הגורמים שצויינו לעיל (לאחר שערך בדיקה שהוא מובן לצדדים ושהוא נחתם מרצונם החופשי) ביטולו אינו משימה קלה כלל וכלל. 

14. עם זאת, מאחר שעדיין מדובר בחוזה, די כי תוכח התקיימותן של אחת מהעילות, שבגינן ניתן לבטל חוזה רגיל כגון: כפייה, עושק טעות או הטעייה, כדי שבית המשפט יקבע שיש לבטל אותו או חלקים מסויימים בו.   

 

סוף דבר

הסכם ממון הינה הדרך הבטוחה ביותר הקיימת היום, להבטיח את הדרך שבה יוסדרו היחסיים הרכושיים בין בני זוג כלשהם. לפיכך, אם ברצונם של בני זוג למנוע מצב של חוסר וודאות לגבי הדרך שבה יחולק רכושם בעתיד, במקרה של פרידה, עליהם לערוך הסכם כזה ולאשר אותו כנדרש.

                         - המאמר אינו מהווה תחחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה -

מאמרים נוספים:

צוואות- http://www.articles.co.il/article/101266 

גירושין מדריך להגנה עצמיתhttp://www.articles.co.il/article/101175

עו"ד שובל רם מוסמך(ת.שני) במשפטים מאוניברסיטת ת"א - עו"ד במשרד אמנון בן דרור ושות' , העוסק בתחום דיני האישיות במשך 40 שנה - צוואות, ירושות, אבהות, ממזרות, גירושין, הסכמי ממון, הסכמי חיים משותפים, ידועים בציבור ועוד. טל: 0542490000 familylaw100@walla.com               - המאמר אינו מתיימר להיות או להחליף ייעוץ משפטי, בשום מקרה -




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב